کاشف اسرار-فیلم ” متری شش و نیم ” با شروعی اکشن و تند و تعقیب و گریز که از محله‌های پایین شهر و از کوچه‌های باریک و تنگ و تاریک در حال فرار و دور شدن است می‌خواهد به مخاطب و بیننده خود این نکته را گوشزد کند که اگر در جامعه‌ای مسئله‌ای، معظلی و خلافی هست، باید علت را در تضاد طبقاتی که ثمره آن به وجود آمدن محله‌های فقیرنشین که تنگ، تاریک و کثیف هستند و محل‌های عیان‌نشین که دارای خیابان‌های تمیز و روشن و ساختمان‌های بلند هست جست.
تعقیب و گریزی که در ابتدای فیلم شاهد آن هستیم گوشه‌ای از واقعیت انکار ناپذیر کار پلیس در دستیابی به حقیقت است، که در این راه ممکن است در مظان اتهام نیز قرار گیرند.
بله در مظان اتهام، چرا که در هنگامه دویدن و دویدن باید فکری هم برای آن طرف قضیه بکند، که دستگاه قضا برای هر علتی معلولی می‌خواهد و برای هر جرمی شاهدی، که اگر شاهدی نباشد انگشت اتهام او را نشانه خواهد گرفت و چه مظلوم است مأموری که تمام انرژی و توان خود را برای مبارزه با قاچاقچیان صرف کند اما از نگاه دستگاه عدالت بدلیل نداشتن دلیلی محکمه پسند محکوم است و مجرم.
نگاه کارگردان در این فیلم به شخصیت پلیس( سرگرد صمد) و قاچاقچی( ناصر خاکزاد) نگاهی خاکستری است و هیچکدام را کاملاً پاک و یا کاملاً ناپاک نمی‌داند.
توجه به شرافت یک پلیس در صحنه‌ای که از موضع قدرت با مجرم خود صحبت می‌کند بسیار زیباست، چرا که با تمامی مشکلاتی که ممکن است یک انسان در زندگی با آن سر و کار داشته باشد و با توجه به اینکه پول حلال مشکلات است، این سرگرد پلیس شرافت خود را به هیچ قیمتی نمی‌فروشد و تسلیم وسوسه‌های شیطانی مجرم دربند نمی‌شود.
توجه به سیر مراحل ویرانگری که آسیب‌های موادمخدر بر فرد، خانواده و جامعه به بار می‌آورد از دیگر نکاتی است که در این فیلم به آن اشاره شده است.
صحنه‌ای از فیلم که معتادان در خیابان در جهت حرکت خودروها در حال فرار هستند، این نکته را برای ما بیان می‌کند که افکار عمومی جامعه و سایر

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :