کاشف اسرار-یادداشت/با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی،مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای سه گانه نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که البته زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت فعالیت می کند.

بر اساس اصل ۵۸ قانون اساسی، «اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که اعضای آن را نمایندگان منتخب مردم تشکیل می دهند.»

مجلس شورای اسلامی مهمترین رکن تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران است و ضمنا بر اساس اصل ۶۳، دوره نمایندگی مجلس، چهار سال است. انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود؛ به طوری که کشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد

بر اساس بند ۱ اصل ۱۱۰، تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، از وظایف و اختیارات مقام رهبری قلمداد شده است .

بر اساس بند ۷ و ۸ همین اصل، تصمیم گیری در زمینه حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و نیز حل معضلات نظام، جزء وظایف و اختیارات مقام رهبری به حساب آمده است.

بنابراین، در این موارد، مجلس حق قانونگذاری ندارد و رأی و نظر مقام رهبری بر همگان – حتی بر مجلس شورای اسلامی – نافذ و الزامی است.

۹ دوره از فعالیت کاری مجلس شورای شورای اسلامی سپری شده و دوره دهم آخرین نفس ها و ماه های پایانی خود را دنبال می کند به طوری که ثبت نام از داوطلبین هفته گذشته آغاز و عصر امروز به پایان رسید.

همان طور که در اوایل این یادداشت اشاره شد مجلس شورای اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد ولی برخی از سیاسیون استخوان دار که سالها نماینده مردم در خانه ملت بودند از ثبت نام از یازدهمین دوره انتخابات  کردند.

از جمله این افراد می توان به محمد رضا باهنر،محمد مهدی رهبری املشی،محمد قسیم عثمانی،سیامک مره صدق،احمد سالک،حسن سلیمانی،جهان بخش محبی نیا،علی لاریجانی،محمد دهقانی نقندر و کاظم جلالی اشاره کرد.

نماینده دوره های پنجم،ششم،هفتم،هشتم و دهم مردم میاندوآب،شاهین دژ و تکاب در مجلس یکی از اشخاصی می باشد که از ثبت نام در دوره یازدهم انصراف داد.

جهان بخش محبی نیا اخیرآ طی گفتگویی با یکی از رسانه ها در استدلال دلایل ثبت نام در این دوره از انتخابات مجلس گفت:” من در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نخواهم  کرد .

وی در تبیین دلایل خویش،اذعان کرد: بعد از ۲۵ سال زندگی در پارلمان جمهوری اسلامی و  مطالعاتی که در این زمینه‌ها داشتم، پارلمان در جمهوری اسلامی را روز به  روز به سمت‌وسوی افول می‌بینم تا فربهی و کمال و فرهیختگی که بتواند به  عنوان معبد آرزوهای سیاسی مردم ایران و جوانان و همه اقشار جلوه کند”.

عدم ثبت نام برخی از نمایندگان چند دوره ای مجلس در برخی از حوزه های انتخابیه سبب می گردد مردم به عنوان رای دهندگان دست به افراد دیگر بزنند،ضمن اینکه این که این احتمال وجود دارد نمایندگان ادوار گذشته یا افراد جدید به خانه ملت راه یابند.

عدم رغبت برخی از نمایندگان مجلس و سیاسیون مطرح برای ثبت نام در انتخابات دوره اخیر در حالی می باشد برخی از اشخاص بی محابا ثبت نام کنند و حتی این موضوع با واکنش رهبر انقلاب در کلاس فقه مواجه شد.

حضرت آیت الله سید علی خامنه ای در بخشس از سخنان خویش اظهار کردند:” هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است”

بنا به بررسی های به عمل آمده طی ادوار گذشته تاکنون این احتمال دارد برخی از اشخاص به دلایل ذیل کاندید شده باشند:

یک: مردم تمایل داشته باشند یک فرد جدید را راهی مجلس بکنند و کاندیدای مورد نظر شعارها و برنامه هایی داشته باشد و او از طرف طیف خاص سیاسی حمایت بشود مانند :محمد صادق حسنی جوریابی و “منوچهر جمالی سوسفی”به ترتیب نمایندگان فعلی رشت و رودبار که برای بار اول بر روی صندلی مجلس جلوس کردند.

دو: کاندیداهایی که به پشتوانه خاطرات خوشی که از دوره فعالیت یکی از اعضای خانواده او داشته باشند و مورد حمایت طرف داران جناح سیاسی قرار گرفته اند مانند “حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری با حمایت حامیان دولت و دو ست داران پدر شهیدش که در اوایل انقلاب نمایندگی مردم فومنات در خانه ملت بر عهده داشت.

سه:کاندیداهایی که می دانند رای نمی آورند و یا تائید صلاحیت نمی شوند و برای مطرح کردن نام خود در نزد افکار عمومی نام نویسی کرده اند.

تبصره یک:کسانی در ادوار قبل بودند ثبت نام کردند و تائید صلاحیت نشدند ولی برخی به اندازه چشم گیر حامی و رای دهنده دارند و با کاندیدایی که احساس می شود با افکارش تقریبا سازگار است با او بیعت کرده تا کاندیدای برتر و تائید صلاحیت شده به مجلس راه یابد که نمونه آن مرحوم “علی میرزایی فلاح آبادی”که حامیانش از محمد مهدی افتخاری حمایت کردند تا سبب پیروزی و راه یابی به دوره دهم خانه ملت است.

تبصره دو:کسانی می باشند احتمال می دهند تائید صلاحیت بشود،تعدادی حامی هم داشته باشد ولی با تائید از شورای نگهبان و اعلام آن در نزد افکار عمومی از آن برای اخذ امتیاز احتمالی از کاندیدای برتر و انصراف به نفع وی بهره ببرند.

تبصره سه:افرادی احتمالا وجود داشته و دارد که احتمال می دهد تائید صلاحیت از سوی شورای نگهبان قرار بگیرد و به مجلس راه نیابد ولی از آن برای ارتقای جایگاه اجتماعی بهره برداری کند.

تبصره چهار:تعدادی کاندیداهای معروف و غیر معروف هم وجود دارد پا به انتخابات می گذارند که برای گرم کردن تنور انتخابات و بیعت با اعتقادهای ارزشی در ایران اسلامی باشد تا خود را وفا دار به آرمان ها معرفی کند.

تبصره پنج:برخی از افراد می باشند قول ها هایی می دهند و با داشتن تیپ خاص و حرف های قشنگ جذب کننده افراد و رای دهندگان باشند و یا در لیستی قرار بگیرد و یک دفعه به مجلس راه یابند که نمونه آن لیست نمایندگان دوره دهم از حوزه تهران است.

تبصره شش:برخی ثبت نام می کنند و قبل از اعلام تائید صلاحیت ها به دلایل شخصی منصرف می شود که نمونه آن فرزند یکی از مقامات ارشد دولتی است و انصراف او در دست بررسی می باشد و هنوز محرز نشده است.،

النهایه در سطح کشور، میان کسانی هم که ثبت‌نام کرده‌اند، افراد پر مدعا و پر سر و صدا فراوان دیده می‌شوند اما احتمالا هیچ یک از آنها اهل هزینه کردن آبروی خود برای احقاق حقوق مردم و قرار دادن قطار قانون‌گزاری کشور بر روی ریل واقعی آنگونه که قانون اساسی خواسته، نیستند.

عده‌ای تشنه قدرتند، عده‌ای دنبال شهرتند و عده‌ای هم فهمیده‌اند نمایندگی مجلس، پلکان ترقی خوبی است و می‌شود از طریق بالا رفتن از آن به مناصب بالاتر رسید و زندگی کرد.

در میان داوطلبان نمایندگی افرادی هم البته وجود دارند که واقعاً قصد خدمت دارند و برای کشور دلسوز هستند ولی در حد و اندازه‌ای از نظر جایگاه و اعتبار اجتماعی نیستند که بتوانند موثر باشند و مجلس را تحت تاثیر قرار دهند.

این افراد، قطعاً به چاه ویل مجلس خواهند افتاد و هرقدر دست و پا بزنند نخواهند توانست خود را از قعر این چاه بالا بکشند.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :