اختصاصی/آیا فعالیت مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت قانونی است؟
کاشف اسرار-شهردار معزول رشت در فروردین ماه سال گذشته با صدور ابلاغی،مدیر سابق خدمات شهری این نهاد عمومی غیر دولتی را به سمت سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری منصوب کرد.
به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،از زمان صدور ابلاغ توسط”سید محمد علی ثابت قدم”برای “مجتبی شهرستانی شاه خالی”اهل فومن و دارنده مدرک تحصیلی فوق لیسانس”جغرافیا و برنامه ریزی شغلی،۱۶ ماه سپری شده و هم چنان عهده دار این سمت است.
بنا به اطلاعات واصله که در دست بررسی می باشد،،”شهرستانی شاه خالی” از نیروهای قراردادی کار معین(مشخص)بوده و عنوان شغلی وی”رئیس ناحیه” و واحد سازمانی “مدیریت شهرداری پیشگیری و رفع تخلفات شهری”و زیر مجموعه معاونت خدمات شهری طبق چارت فعلی شهرداری محسوب می شود.
با توجه به این که“شهرستانی شاه خالی از “نیروهای قراردادی کار معین”می باشند آیا می تواند در سمت مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری فعالیت بکند؟برابر چارت فعلی شهرداری و نیز بخش نامه ۲۰ فروردین ماه ۹۴ وزیر کشور به استانداران سراسر کشور، پست سازمانی محسوب می شود.
طبق بند ۶ ماده ۲بخش نامه مذکور وزیر کشور،پست سازمانی عبارت از جایگاهی در ساختار سازمانی شهرداری به منظور تصدی یک کارمند رسمی یا پیمانی برای انجام وظایف و مسئولیت های مشخص است.
برابر بند ۹ پست مدیریتی ،جایگاهی است که اشخاص متصدی آن وظیفه هدایت،نظارت و کنترل و سازمان دهی کارکنان تحت مدیریت و سرپرستی خود و یا ارائه دهندگان خدمات به شهرداری را بر عهده دارد.
بند ۴ ماده ۴ این بخش نامه،تاکید دارد:مدیریت دومین سطح سازمانی است که انجام بخشی از وظایف و ماموریت های شهرداری را در زمینه فعالیت ها،سیاست گذاری و برنامه ریزی،مطالعات کاربردی و اجرایی بر عهده دارد و در راس مدیریت ، مدیر قرار دارد.این واحد سازمانی تنها برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار جمعیت و مراکز استان ها قابل پیش بینی است.
انتظار می رود دیوان محاسبات و نیز اداره کل بازرسی استان گیلان،دادستان شهرستان رشت و نیز سرپرست شهرداری رشت هر چه سریعتر نسبت به تنویر افکار عمومی بپردازند،آیا “شهرستانی شاه خالی”به عنوان نیروی قراردادی می تواند در این سمت فعالیت کند؟
با توجه به این که نامبرده از نیروهای قراردادی کار معین می باشند،آیا می تواند برابر تاکیدات قانون و مقررات جاری در کشور هم چنان در سمت مدیریت پیش گیری و رفع تخلفات این نهاد عمومی غیر دولتی مشغول به کار هستند؟
طبق چارت شهرداری وظایف مدیریت مذکور به شرح ذیل است:
- بررسی و به کارگیری رویکردها و روشهای نوین کاری برای انجام کارآمد وظایف و بهبود فعالیتها و عملکردها
- ارائه پیشنهادات برای افزایش بهره وری و همکاری در پیاده سازی پیشنهادات پذیرفته شده
- انجام بررسیهای کارشناس در خصوص طرحهای شهرسازی و تفصیلی و موضعی ویژه
- بررسی و برنامه ریزی در مورد توسعه و توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری به منظور دسترسی عادلانه شهروندان به این خدمات در راستای تحقق عدالت اجتماعی
- برقراری ارتباط با مشاورین انجام انجام پروژه های مطالعات شهری
- پیگیری انجام پروژه های مطالعاتی شهری مورد نیاز شهرداری
- تهیه و تدوین برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت ویژه فعالیتها و خدمات مراکز فرهنگی اجتماعی شهرداری
- همکاری در ارائه پیشنهاد و برنامه ریزی در زمینه مسایل اساسی شهری در امر تهیه لوایح و سیاست های شهرداری
- همکاری در انجام پروژه های مطالعاتی شهری مورد نیاز شهرداری
- جانمایی دکه های سطح شهر
- نظارت بر میادین سطح شهر و پلمپ واحدهای غیرمجاز صنفی و مشاغل مزاحم ( بند24 ماده55، بند28 ماده55 و بند 20 ماده55 )
- نظارت بر بازارهای سطح شهر و اصناف
- نظارت بر صورتجلسات رفع خلاف(کمیسیون ماده صد)
- حضور در جلسات کمیسیون بند20
- همکاری در جهت ساماندهی تابلوهای صنوف
- همکاری در جهت جمع آوری متکدیان
- نظارت بر رفع سدمعبر مناطق و نواحي
- نظارت بر ساخت و ساز غیرمجاز مناطق و نواحي
- نظارت بر استخراج، مستندسازی، بروزرسانی و اشتراک گذاری اطلاعات منطبق با مدیریت دانش و ارائه مستندات
- نظارت بر پیشنهاد، تدوین و بروزرسانی فرایندهای تحت سرپرستی و همچنین تعریف و پایش شاخص های مرتبط با فرایندها
- تعامل، هماهنگی و همکاری با کلیه دستگاه ها و نهادهای ذی ربط در زمینه ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی.
- برنامه ریزی و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی از منظر فوریت های اجتماعی.
- انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق در چارچوب وظایف.
پایان پیام