کاشف اسرار-رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت از اختصاص 5 هکتار از اراضی در مجاورت کارخانه کود آلی گیلان و پاسگاه انتظامی لاکان برای احداث کارخانه نیروگاه زباله سوز 600 تنی  و تولید برق مرکز این استان خبر داد و گفت:آغاز عملیات اجرایی این پروژه نیازمند اختصاص دولتی از طریق وزارت کشور است.

به گزارش کاشف اسرار،علی رضا حاجی پور در جریان بازدید معاون خدمات شهری شهرداری رشت از محل تعیین شده برای احداث کارخانه زباله 600 تنی مرکز استان گیلان در  گفتگو با خبرنگار این رسانه با اعلام این خبر،اظهار کرد:قرارداد ساخت این پروژه در سال 1392 شمسی بین شهرداری و شرکت توسعه،تدبیر و سلامت منعقد شده است.

وی با بیان این که هم اکنون در شرایطی قرار داریم که می توانیم عملیاتی شدن احداث نیروگاه زباله سوز را به عینه ببینیم،خاطر نشان کرد:طبق قرارداد منعقد شده مدت زمان ساخت این نیروگاه 27 ماهه می باشد ولی با قول مساعد مدیران این شرکت امیدواریم بین 1.5 تا 2 سال به مرجله اجرا در بیاید تا از آن بهره برداری بشود.

این مسئول با تاکید بر این که نیروگاه زباله سوز رشت برای بخش مرکزی استان گیلان در نظر گرفته شده است،یاد آور شد:زباله حدود 52 شهرداری و دهیاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مرکز دفن زباله سراوان شهرستان رشت مدیریت می شود.

حاجی پور،ابراز کرد:برابر استراتژی در نظر گرفته شده برای سازمان پسماند شهرداری رشت ،امیدواریم با احداث این نیروگاه زباله سوز و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست بتوانیم تمامی زباله های ورودی که چیزی در حدود 1 هزار تن در روز می باشد در بخش مرکزی استان گیلان به نحو احسن مدیریت کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا ساخت این نیروگاه زباله سوز برای حجم زباله های ورودی کفاف می دهد،تصریح کرد:ما با افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست می خواهیم بر روی زباله های ورودی به شهر رشت پردازش انجام بدهیم.

به گفته رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت،در واقع رجکت(فضولات)کارخانه کمپوست  به مراتب بالاتر از ارزش زباله های معمولی می باشد ،ضمن این که طبق قراردادی که سازمان پسماند شهرداری رشت با شرکت تدبیر،توسعه و سلامت منعقد کرده،40 میلیون دلار صرف ساخت این نیروگاه می شود که 60 درصد آن به عهده ما است که توسط دولت و مابقی به وسیله شرکت تی تی اس تامین خواهد شد.

حاجی پور،متذکر شد:طبق قرارداد منعقد شده بهره برداری از کارخانه زباله سوز به مدت 7 سال بر عهده شرکت توسعه،تدبیر و سلامت و پس از آن بر عهده شهرداری رشت خواهد بود که در تابستان امسال برای ساخت آن 17 میلیارد و 308 میلیون تومان از دولت اخذ شده و به دنبال برگزاری جلسه با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه،”محمد باقر نوبخت حقیقی”قول داده مبالغی جهت ساخت این پروژه و حل مشکل پسماند اختصاص بدهند.

به گفته وی،به کار گیری 60 نفر برای شروع فعالیت کارخانه زباله سوز رشت پیش بینی شده و با توجه به نیاز این مجموعه به نیروهای یدی(دستی)در زمان بهره برداری تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز به روز رسانی می شود.

پایان پیام

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :