کاشف اسرار-رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه از ثبت احتمالی چادر شب بافی روستای قاسم آباد شهرستان رودسر در فهرست آثار جهانی یونسکو ابراز امیدواری کرد.

“غدا هیجاوی” امشب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار در حوزه اجتماعی به ارزیابی جلسه عصر امروز خودش با استاندار گیلان در دفتر کار استاندار پرداخت و اظهار کرد:جلسه با”ارسلان زارع”بسیار پر باری و امید بخشی بود .

وی از این که استاندار گیلان و مشاورین وی نه تنها برای ثبت جهانی چادر شب بافی قاسم آباد رودسر ،بلکه از تمامی صنایع دستی استان به ویژه هنرمندان صنایع دستی اعلام حمایت نمودند،ابراز خرسندی شدید کرد و نشان دهنده حسن توجه”ارسلان زارع”به این حوزه است و مثبت دانست.

به گفته این مقام شورای جهانی صنایع دستی ،برنامه هایی که استاندار گیلان در داخل جلسه امشب برای حمایت و ترویج از چادر شب قاسم آباد رودسر صحبت کردند برای دوستان بسیار مهم می باشد .

هیجاوی،معتقد است:چون به امیدا خدا در آینده نزدیک زمانی که قاسم آباد بخواهد به عنوان عضو شورای جهانی صنایع دستی بشود،این برنامه های ترویجی کمک می کند تا این روستا با دیگر سایر شهرها و روستاهای جهانی متصل بشود و بخواهند با یکدیگر همکاری داشته باشند،با توجه به برنامه ریزی هایی که استاندار درباره آنها صحبت کرد.

وی درباره حمایت خویش از صنایع دستی استان گیلان،گفت:کاری که در شورای جهانی صنایع دستی رخ می دهد این گونه می باشد شهرها و روستاهایی در فهرست آثار جهانی ثبت می شوند را به یک دیگر نزدیک و برای آنان بستری را فراهم می کند تا با هم همکاری کنند .

به گفته رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه،وقتی این شهرها و روستاها با هم دیگر همکاری می کنند ،خودشان می آیند بر روی یک سری راهکارها کار می کنند و این امر باعث می شود از دل مردم مسائلی بالا بیاید و بعد خود دولت مردان همان کشور می آیند از آنان حمایت می کنند.

“هیجاوی”در پاسخ به این سئوال مبنی بر این که احتمال دارد چادر شب بافی قاسم آباد رودسر در فهرست جهانی ثبت بشود،تصریح کرد:”ما هر جایی که می رویم امیدواریم آن اتفاق رخ بدهد ،ولی روال اداری به این ترتیب است گروه ارزیاب وارد هر نقطه هدفی که می شوند یک سری گزارش تهیه می کنند.

وی ادامه داد:گزارش تهیه شده برای روسای سایر مناطق مثلا اروپا، و آفریقا ارسال می شود و آنان باید گزارش مورد نظر را بخوانند و بعد باید نظر بدهند ،در صورتی که آنها هم نظرشان برای ثبت اثر پیشنهادی مثبت بود بعدآ عنوان ثبت جهانی اعطا می شود.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه در پایان در پاسخ به این سئوال مبنی بر این که آیا نظرش برای ثبت چادر شب بافی قاسم آباد رودسر در فهرست جهانی مثبت می باشد یا خیر،اذعان کرد:ما فعلا در حال حاضر امیدواریم.

“هیجاوی”،خاطر نشان کرد:در دایره لغت بنده و شورای جهانی هیچ کلمه ای به عنوان نا امیدی وجود ندارد و همیشه جای امیدواری وجود دارد.

رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به ‌همراه کوین موری و ویدا توحدی از ارزیابان این شورا امروز چهارشنبه با هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور ارزیابی پرونده ثبت جهانی چادرشب بافی و بازدید از روستای قاسم آباد وارد گیلان شدند.

قاسم‌آباد رودسر دهکده‌ای است واقع در شرق گیلان که قدمتش با کوبش تار و پود زنان و دختران در چله‌کشی و برآوردن چادرشب‌های رنگ رنگ عجین گشته و اصالت همین رنگ و قدمت، پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده که – پیش‌تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت – باز کرده است.

چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرح‌های چشم‌نواز شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل چراغ، طرح پرند، گلیم گل، بوته چرخ و طرح‌های دیگر است که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می‌شود؛ در گذشته بیشتر و امروز کمتر، زنان هنگام شالیکاری بر کمر خویش بسته و می‌بندند.

در روزگار جدید این نوع پارچه با کاربردهای جدید چون رو تختی و رومیزی، طراحی لباس‌های امروزی و … مورد استفاده قرار گرفته و در جهیزیه دختران قرار می‌گیرد.

چادرشب‌بافی قاسم‌آباد گیلان که نشاط، نشانه بارز رنگ‌هایش بود می‌رفت تا اندود سیاه به خود بگیرد اما این اقدام و شاید حمایت‌هایی دیگر، نشاط گمگشته را به رنگ‌هایش باز گرداند.

نتیجه تصویری برای چادرشب بافی

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :