اختصاصی/ ایجاد دردسر دولت برای یارانه بگیران متقاضی دریافت یک میلیون تومان وام ! هفت خوان رستم باید طی بشود
کاشف اسرار-شیوع کرونا باعث خانه نشینی اجباری نیروی کار و توقف فعالیتهای بسیاری از کسب و کارها در جهان شده و دولتها هم برای کمک به شهروندان برنامههایی معرفی کردهاند،دولت ایران هم در واپسین روزهای پارسال برای حمایت از خانوارها دو بسته حمایتی معرفی کرد.
به گزارش کاشف اسرار، بسته نخست، پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در چهار مرحله به سه میلیون خانوار بود، در این برنامه خانوارهایی که در پایینترین دهکهای درآمدی قرار گرفته بودند، گروه هدف سیاستگذار بودند که این کمک بلاعوض شامل حال آنان میشد.
بسته دوم حمایتی دولت، پرداخت یک تا دو میلیون تومان وام قرض الحسنه با نرخ سود چهار درصدی به چهار میلیون خانواری بود که عمدتا صاحبان کسب و کارهای خرد به حساب میآمدند.
قرار بر این شد تا این وام به حساب بانکی مرتبط به دریافت یارانه آنها واریز شود و اقساط این تسهیلات نیز پس از یک دور تنفس سه ماهه از همان محل یارانه معیشتی خانوارها کسر شود.
دوره بازپرداخت این تسهیلات قرضالحسنه نیز ۲۴ ماهه در نظر گرفته شدهاست.،اما در سال جدید و با بالاگرفتن تبعات اقتصادی ناشی از بحران کرونا به ناگاه دولت و بانک مرکزی از بسته سوم حمایتی در بعد خانوار رونمایی کردند.
بر اساس اعلام اولیه دولتیها، در این برنامه حمایتی تمام ۲۳ میلیون خانوار یارانهبگیر، شامل دریافت وامی یک میلیون تومانی میشوند که به حساب بانکی متصل به دریافت یارانه آنها واریز خواهدشد. با شرایط بازپرداختی که قبلا اعلام شده بود (سود ۱۲ درصد و بازپرداخت در ۲۴ ماه از منبع یارانه نقدی)
اما این سیاست حمایتی با توضیحاتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر کرد و همچنین براساس سخنان روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین رئیس جمهوری در هیات دولت با تغییراتی روبرو شد.
اول آن که نرخ سود این تسهیلات تغییر کرده و دولت با برعهده گرفتن پرداخت سود ۱۲ درصدی تسهیلات به بانکها، این حمایت بانکی را به وام قرضالحسنه تغییر داده است.
در عرف معمول نظام بانکی ایران وام قرضالحسنه وامی با نرخ سود چهار درصدی است که این چهار درصد به عنوان کارمزد و هزینههای اجرایی و عملیاتی پرداخت تسهیلات در نظر گرفته می شود.
اگر همین تعریف برای این تسهیلات یک میلیون تومانی حمایت از خانوارها برقرار باشد، دولت به ازای هر وام به این ۲۳ میلیون خانوار، یارانهای در حد پرداخت ۸ درصد سود وامها به نظام بانکی را تقبل کرده است.
تغییر دیگر، دوره بازپرداخت این تسهیلات یک میلیون تومانی است که از ۲۴ ماه به ۳۰ ماه تغییر کرده است که در واقع به معنای کوچکتر شدن اقساط وام خواهد بود.
اما در اجرای این سیاست حمایتی نسبت به اعلام نخست مسولین دولتی، تغییر دیگری نیز مشاهد میشود و آن شرط ابراز تمایل و خواست خانوارها برای دریافت این تسهیلات حمایتی است.
در سازو کار اجرایی دریافت این وام بانکی،هر خانوار یارانه بگیری که تمایل به دریافت تسهیلات دارد، باید شماره کد ملی سرپرست خانوار را در قالب یک پیامک، حداکثر تا پایان فروردینماه ۹۸ به شماره #۶۳۶۹* ارسال کند.
وزارت رفاه در این راستا از روز چهارشنبه 27 فروردین ماه جاری(روز گذشته)شروع به ارسال پیامک هایی برای تمام سرپرستان خانوار یارانه متقاضی احتمالی از بسته حمایتی دوران کرونا از سرشماره V.Refah
کرده است.
این وزارت خانه در محتوای پیامک ارسالی خطاب به سرپرست خانوار،تاکید دارد:
«سرپرست محترم خانوار؛ در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفاً تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید، فقط کد ملی خود را به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال فرمایید.»
در صورتی که خانواری این پیامک را دریافت کند به این معنا است متقاضی از سمت وزارت رفاه مشمول دریافت این وام یکمیلیونی شده است، بنابراین فقط کد ملی خود را با شماره تلفن همراه اصلی خود پیامک کند.
سرپرستان بعد از ارسال کد ملی به سرشماره ۶۳۶۹ پیامک با عنوان عملیات با موفقیت انجام شد را دریافت میکنند.
طبق برنامهریزی ۲۵ میلیون سرپرست خانوار یارانه نقدی دریافت میکنند که ۸۸ میلیون پیامک به این تعداد ارسال میشود یعنی بهتعداد سیمکارتهای سرپرستان پیامک ارسال میشود.
برخی از خانوارها در کشورمان وجود دارند که سیم کارت به نام آنان نیست و برای واگذاری سیم کارت به نام سرپرست باید هفت خوان رستم را طی کنند .
سرپرست خانوار در ابتدا باید به فروشنده اطلاع بدهد که برای تغییر نام به دفاتر پیش خوان دولت مراجعه بکند،این در حالی می باشد فرصت ثبت نام برای دریافت وام تا 31 فروردین ماه 1399 بوده و اگر مالک در دسترس باشد و برای تغییر نام اجابت بکند.
مراجعه به دفاتر پیش خوان دولت،ارائه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه تعیین شده و دریافت برگ تغییر نام و ارسال پیامک به وزارت رفاه، خوان دیگر است.
چنان چه سرپرست خانوار فاقد سیم کارت بوده،باید شماره ای را خریداری و با ارائه مدارک و پرداخت هزینه های قانونی،منتظر اتصال سیم کارت به خطوط تلفن همراه و النهایه ارسال پیامک برای وزارت رفاه بمانند.
صرف این هزینه ها و ارسال پیامک ها و دغدغه دریافت پیامک توسط وزارت و ارسال پیامک برای سرپرست خانوار از دیگر خوان ها به شمار می آید.
دریافت آسان و بدون طی شدن مراحل اداری و تشریفات معمول وامهای بانکی در ایران، از جمله نقاط قوت این سیاست حمایتی از خانوارهاست ضمن آنکه قرضالحسنه شدن این تسهیلات نیز از نگرانیهای متقاضان آن کاهش داد.
اما همچنان منتقدان این برنامه حمایتی بر کم اثر بودن این وام حمایتی در جبران قدرت خرید خانوارها و همچنین پوشش بخش قابل توجهی از هزینههای ناشی از بحران کرونا، تاکید میکنند.
مبلغ این وام با توجه به بالابودن نرخ تورم و همچنین هزینه متوسط خانوارهای ایرانی، بر اوضاع معیشتی و توان اقتصادی خانوارها چندان اثر چشمگیری نخواهد داشت.
پایان پیام