اختصاصی / آیا گزارش پایگاه خبری فاقد مجوز ” مرور ” درباره وضعیت خانه تاریخی سمیعی رشت صحت دارد ؟
کاشف اسرار- یکم خرداد ماه جاری بود ، پایگاه خبری ” مرور” فاقد پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،گزارشی با تیتر:”بناهای تاریخی رشت؛ میراثِ مهجور،ایدهی ناتمامی به نام احیای میراث فرهنگی گیلان” منشر کرد.
به گزارش کاشف اسرار،این پایگاه خبری که فاقد بخش “شناسنامه یا درباره ما،نشانی محل فعالیت ، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن تماس “می باشد در بخشی از این گزارش ،به تحلیل وضعیت خانه تاریخی سمیعی واقع در محله ساغریسازان می پردازد.
این پایگاه خبری فاقد مجوز که جزو قانون مطبوعات محسوب نمی شود و تاکنون درخواستی برای ثبت مجوز رویت نشده است در بخشی از متن گزارش درباره این خانه این گونه می نویسد:
“خانه سمیعی، بازماندهای از روزگار سپری شده
خانه سمیعی یکی از سه خانه مربوط به خاندان سمیعی در محله ساغریسازان رشت است که در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. روندهای پیش بینی شده برای این خانه تاکنون به سرانجام نرسیده است و خانه سمیعی در انتظار دست تفقدی است که از ویرانی نجاتش دهد. فعالان میراث فرهنگی در گفتوگو با مرور اذعان کردند چندی پیش خانه سمیعی را به آقایی که در انتخابات مجلس شرکت کرده بود اجاره دادند تا آن جا را تبدیل به ستاد انتخاباتی کند. اما از قضا صلاحیتش برای ورود به مجلس احراز نشد و پس از آن در این خانه مستقر شده و گل پرورش میدهند و کتاب میخوانند.
مالکیت خانه سمیعی متعلق به آموزش و پرورش است و همان طور که پیش از این هم اشاره شد طبق قانون مرمت بنا به عهده مالک است و میراث فرهنگی در این موارد صرفا ناظر است. اگرچه مستاجر فعلی تاکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان برای دریافت مجوزهای لازم برای کافه، آموزشگاه و یا موسسات و انجمنهای صنفی هزینه کرده است اما هنوز موفق به دریافت مجوز نشده است.”
پایگاه خبری ” کاشف اسرار” به دنبال انتشار این گزارش،نسبت به بررسی ادعاهای مطرح شده درباره خانه سمیعی پرداخت که نتیجه آن به شرح ذیل اعلام می شود :
یکم : خانه مذکور به مالکیت اداره کل آموزش و پرورش گیلان در آذر ماه 1396 به ” محمد محمد حسن کیاده” متولد 1355،ساکن رشت و اصالتا اهل بخش بندر کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه برای فعالیت های صنایع دستی و مرتبط اجاره داده شد ، مدت اجاره خاتمه پیدا نکرده است و در ید اوست.
این شخص دارای سابقه فعالیت سیاسی در حزبی اصلاح طلب ،خزانه دار موسسه غیر تجاری مردم نهاد دوست داران پایش اقلیم کاسپین ،مدیرعاملی شرکت هنرهای سنتی و صنایع دستی افق شمال(سهامی عام بوده) طی سنوات گذشته بوده و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد جغرافیا و گردشگری می باشد و دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی، نیز است .
دوم:”مدیر مسئول مرور” در بخشی از گزارش منتشر کرده است،مدعی شده است:”چندی پیش خانه سمیعی را به آقایی که در انتخابات مجلس شرکت کرده بود اجاره دادند تا آن جا را تبدیل به ستاد انتخاباتی کند. اما از قضا صلاحیتش برای ورود به مجلس احراز نشد”
بنا به بررسی های به عمل آمده توسط “کاشف اسرار”بنای مذکور ،آذر ماه 1396 در اختیار ” محمد محمدیان حسن کیاده قرار گرفته است و حتی اخباری از گیاه زدایی، بازدید برخی از مسئولان در سال 97 و اعلام تبدیل به خانه هنرمندان صنایع دستی توسط برخی از رسانه ها منتشر شد.
این مستاجر بنا در دوم آذر ماه 1398 و دومین روز از ثبت نام از داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه رشت داوطلب شده است ،بنابراین ادعای “مرور” مبنی بر این که” چندی پیش خانه سمیعی را به آقایی که در انتخابات مجلس شرکت کرده بود اجاره دادند تا آن جا را تبدیل به ستاد انتخاباتی کند”محلی از اعراب ندارد.
اگر بخواهیم کمی با تساهل و تساهل ادعای “پایگاه خبری مرور” مبنی بر این که :”اجاره دادند تا آن جا را تبدیل به ستاد انتخاباتی کند”،باز هم قابل پذیرش نیست ،چرا که داوطلبین انتخابات بنای مورد نیاز را حداکثر چند ماه اجاره می کنند تا به فعالیت انتخاباتی بپردازد،نه این که “محمدیان حسن کیاده” بنا را از آذر ماه 96 اجاره کرده است و هم چنان در ید اوست.
سوم: اگر مالک در قرار داد اجاره خویش ،بنا را به منظور انجام فعالیت های صنایع دستی و امور مرتبط با آن واگذار کرده باشد،این حق برای آموزش و پرورش محفوظ خواهد بود تا علیه مستاجر طرح دعوی کند،بنابراین پایگاه خبری”مرور” با کدام مدرک متقن به صورت تلویحی ادعا کرده است که “محمدیان حسن کیاده”این مکان را می خواسته تبدیل به ستاد انتخاباتی بکند؟ اگر مدرکی دارد به سرعت در اختیار ما بگذارد تا برای تنویر افکار عمومی نشر یابد،در غیر این صورت مصداق نشر اکاذیب است.
النهایه این گزارش را با کلامی از بنیان گذار فقید نظام جمهوری اسلامی ایران به پایان می رسانیم:
روزنامه ها باید با کسی صورت مخاصمه نداشته باشند بلکه صورت ارشاد داشته باشند. مطالب را بگویند. انتقاد باید باشد زیرا یک جامعه که انتقاد شود اصلاح می شود. عیب هم در همین جاست چون سر تا پای انسان عیب است و باید این عیب ها را انتقاد کرد تا جامعه اصلاح شود.
پایان پیام