کاشف اسرار-سازمان منطقه آزاد انزلی در عصر روز جاری میزبان تعدادی از خبرنگاران و رسانه ها برای برگزاری نشست سخن گوی وزارت امور خارجه بود.

به گزارش کاشف اسرار،نشست خبری ” سید عباس موسوی” در حالی به صورت گزینشی و تبعیضی از حیث دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد که مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی مسئولیت دعوت از خبرنگاران بر گردن نگرفت.

” مهدی کاظمیان” در پاسخ به اعتراض پایگاه خبری کاشف اسرار،به صورت ارسال پیامک،نوشت: ” لیست توسط وزارت خارجه بسته شده است”هم چنین طی تماس تلفنی قبل از برگزاری جلسه مدعی شده بود برای خبرنگاران حاضر آی دی کارت صادر شده است،بنابراین هر رسانه و خبرنگاری نمی تواند حضور یابد.

ادعای وی این در حالی است هیج کدام از حاضرین بنا به عکسهای نشر یافته،کارت آویزان از گردن نکرده بودند و مشخص نیست این ادعا صحت داشت یا نادرست بود! با مستندات پاسخ بدهند.

مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گیلان هم این دستگاه را متولی دعوت از خبرنگاران ندانست.محمد رضا داداشی در پاسخ به کاشف اسرار از طریق ارسال پیامک،نوشت:” عزیز بزرگوار در معرفی و انتخاب افراد این جانب دخیل نبوده ام”

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از عصر روز گذشته تا لحظه انتشار این گزارش پاسخگو نبوده و این در حالی می باشد برخی از پایگاه های های دارای مجوز استان هم دعوت نشده اند به برگزاری نشست خبری با دعوت گزینشی از رسانه ها و خبرنگاران اعتراض دارند.

” محمد علی روز بهان” در حالی خود را مقید به پاسخ گویی نمی داند،این در حالی می باشد مقام معظم رهبری فرمودند «افرادی که مسئولیت دارند باید نسبت به مسائل و مشکلات کشور و مردم پاسخ گو باشند».

با توجه به این که وی در بدو استخدام فرم التزام به ولایت فقیه و تبعیت از قوانین و مقررات را امضاء کرده اند و پس از سالها فعالیت هم اکنون در سمت مدیرعامل سازمان فعالیت دارند،عدم تبعیت از دستور رهبر معظم انقلاب،التزام از فرامین رهبری مورد تردید و زیر سوال می رود.

مدیرعامل سازمان باید طبق مصوبه شورای عالی اداری در راستای حقوق شهروندی در نظام اداری بر :”امکان دسترسی مستمر شهروندان به مدیران” اطاعت پذیری داشته باشد،وگرنه مخالف سیاست دولت است .

روز بهان”هم چنین بر اساس مصوبه مذکور باید به مصادیق رعایت حقوق شهروندی مبنی بر:” حق مصون بودن از تبعیض در نظام ها، فرایندها و تصمیمات اداری” و هم چنین : ” ق برخورداری از اِعمال بی طرفانه قوانین و مقررات” احترام بگذارد.

ماده 23 منشور حقوق شهروندی دولت تدبیر و امید،تاکید دارد:” مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان پاسخگو و قابل‌ دسترس باشند”

ماده 24 منشور هم ،تصریح دارد : “حق شهروندان است که از دولتی برخوردار باشند که متعهد به رعایت اخلاق حسنه، راست‌گویی، درست کاری، امانت‌داری، مشورت، حفظ بیت‌المال، رعایت حق‌الناس، توجه به وجدان و افکار عمومی، اعتدال و تدبیر و پرهیز از تندروی، شتاب‌زدگی، خودسری، فریبکاری، مخفی‌کاری و دست‌کاری در اطلاعات و پذیرفتن مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود، عذرخواهی از مردم در قبال خطاها، استقبال از نظرات مخالفین و منتقدین و نصب و عزل بر مبنای شایستگی و توانایی افراد باشد”

برابر بند یازدهم ماده هشتم و هم چنین تبصره دو ماده 19 مصوبه مذکور این امر باید رعایت بشود وگرنه قابل طرح دعوی از طریق مراجع اداری و قضایی علیه متخلف یا متخلفین است:

” در جلسات پرسش و پاسخی که از سوی سخنگوی دستگاه اجرایی یا روابط عمومی دستگاه برگزار می شود، نباید تبعیضی از حیث دعوت، شرکت، طرح پرسش، ارائه پاسخ و سایر موارد، علیه رسانه های منتقد صورت گیرد”

برابر بندهای دوم و سوم ماده نهم مصوبه مارالبیان ؛شهروندان حق دارند تا سیاست ها، فرآیندها ، تصمیمات و اقدامات دستگاه های اجرایی را نقد نموده و نظر انتقادی خود را در چارچوب مقررات ابراز کنند.

دستگاه های اجرایی به آزادی بیان نظرهای شخصی، ارزیابی های انتقادی و پیشنهادهای اصلاحی مراجعین و رسانه ها احترام گذاشته و فضای تحمل نظرات مخالف را در درون خود نهادینه کنند.

از آن جایی که مسئول نمایندگی وزارت خارجه در استان و مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی مسئولیت دعوت از رسانه ها و خبرنگاران بر عهده نگرفتند،این سئوال در ذهن تداعی شده است متولی دعوت از خبرنگاران کدام دستگاه بوده است؟ آیا دستگاه اجرایی دیگری یا خارج از قلمرو بوده است؟

چطور برخی از مسئولان گیلان وقتی می خواهند آمار بدهند جایگاه استان در تعداد رسانه های دارای مجوز در سطح کشور با افتخار یکی از برترها اعلام می کنند ولی موقع برگزاری نشست خبری به بهانه های نخ نمای هم چون :” کرونا، کم بود فضا،دعوت از خبرگزاری ها،عدم معرفی رسانه اعتراض کننده توسط دستگاه یا نهاد لیست دهنده،منتقد بودن رسانه یا خبرنگار و کمبود هدایای در نظر گرفته شده “از دعوت طفره می روند؟

اگر شیوع کرونا یکی از بهانه های دست آویز مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان شده است، این سئوال در ذهن تداعی شده چطور استاندار برگزاری مراسم عروسی با حضور بیش از 20 نفر ممنوع اعلام کرده،ولی نشست خبری وزارت خارجه حدود و حداقل 30 نفر آن هم کنار یک دیگر شرکت داشتند؟

النهایه برگزاری نشست خبری مذکور و عدم گردن گرفتن مسئولیت دعوت از خبرنگاران ،یاد آور این حکایت قدیمی است : “من نبودم دستم بود. تقصير آستينم بود. آستين مال كتم بود. كتم مال بابام بود

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :