اختصاصی-کاشف اسرار-بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات تهران از 14 تا 21 آبان ماه امسال با شعار :”شفافیت و صداقت”در شبستان مصلی،برگزار شد.

به گزارش کاشف اسرار،با توجه به وجود برخی از ضعف ها در زمان برگزاری نمایشگاه،این موارد به شرح ذیل منتشر می شود و از آن جایی که به موجد ماده 2 قانون مطبوعات روشن ساختن افکار عمومی رسالت مطبوعات و به موجب ماده 5همان قانون کسب و انتشار اخبار داخلی حق قانونی مطبوعات قلمداد گردیده،انتظار می رود معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛به این سئوال ها  همراه با مستندات ،پاسخ شایسته ای،بدهند:

یک:با توجه به این که برگزاری این دوره از مطبوعات به محلی برای بازدید مردم از رسانه ها،سخنرانی ها،کارگاهها،خرید کتب و اخذ اشتراک،انجام مصاحبه های مطبوعاتی رسانه ها با مردم و مسئولین بوده است،اینک سئوال دستاورد و خروجی اقتصادی برای رسانه های حاضر در این رویداد بزرگ چه بوده و آیا عقد قرارداد برای رشد رسانه ها و هم چنین با شرکت های خارجی،منعقد شده است؟

دو:دلیل استقرار مطبوعات مناطق و استانها در غرفه های پشت غرفه های کشوری چیست و این امر سبب شد برخی از مسئولین کشوری نسبت به بازدید از غرفه های استانی توجهی نکنند و از سوئی دیگر مراسم افتتاحیه و بازدید در قسمت موسسات مطبوعات و غرب شبستان صورت گرفت؟آیا معرفی نشریات استانی مهم تر است یا نشریاتی که از گذشته در بین مردم ،شناخته شده است؟دلایل عدم اجازه به مدیران رسانه های استانی برای همراه داشتن دوربین  و…برای تهیه خبر از مراسم افتتاحیه چیست؟چرا مدیران رسانه های استانی از امتیازی همچون رسانه های کشوری از حق قانونی خویش برای کسب خبر و…برخوردار نبودند؟اآیا ممانعت  مطابق با ماده 5 قانون مطبوعات است؟

سه:با توجه به این که برخی از غرفه ها هم چون کاشف الحقایق نسبت به واریز مبلغ یک میلیون و 500 هزار ریال برای برخورداری از خط تلفن اقدام نمود،نسبت به دایری آن اقدام نکردید تا این که مدیر غرفه در واپسین ساعت کار یکی از روزهای نمایشگاه در شانزدهم آبان ماه، نسبت به درخواست کتبی عودت وجه مبادرت کرد و تا لحظه انتشار این گزارش عودت داده نشده است؟ضمن این که دلایل تاخیر چند روزه در تحویل کتیبه بالای غرفه«کاشف الحقایق »چیست؟

چهار:آیا در زمان برگزاری نمایشگاه،شبستان محل برپائی مجهز به دوربین های مدار بسته بوده است؟اگر بوده است دلیل ارسال پیامک هایی از سوی ستاد نمایشگاه برای مدیران رسانه جهت نهایت مراقبت از اقلام با ارزش(در قطع کوچک)به خصوص موبایل،تبلت،لب تاب،مونیتور،مونیتور،دوربین و…ارسال می گردید؟و از سوئی دیگر با اندک تاخیر حضور مدیر یا متصدی غرفه،اشخاصی نسبت به صرف غذا ،قرار دادن وسایل،ریختن زباله و… اقدام می کردند؟

پنج:معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛برای برپائی این نمایشگاه در مجموع چه میزان وجه از غرفه داران دریافت کرده است؟هزینه برگزاری نمایشگاه را اعلام کنند،ضمن این که اعلام کنند مبالغ دریافتی صرف چه مواردی کرده است؟آیا برگزاری این نمایشگاه منفعت اقتصادی و سود دهی داشته است؟
شش:آیا معاونت مطبوعاتی،برای متقاضیان غرفه از استانها،تسهیلاتی به غیر از تخفیف در قیمت برگزاری ،همچون اختصاص طرح ترافیک رایگان و یا تخفیف دار در نظر گرفت تا مدیران غرفه ها مجبور به پرداخت مبالغی به شهرداری تهران نشوند؟دلیل برپائی نمایشگاه در محدوده طرح ترافیک چیست؟آیا در زمان پایان نمایشگاه برای رسانه های استانی حاضر در این رویداد،مشوقی اعطا شد؟

هفت:در پایان یک سئوال مرتبط با حوزه خبرنگاران پرسیده می شود و آن این است،معاونت مطبوعاتی برای حل مشکل برخی از خبرنگاران که هم اکنون به دلیل اخراج از محل کار ،طبق قانون کار به ادارات کار شکایت کرده اند،لکن با توجه به شرایط و ویژگی های خاص حوزه مطبوعات که تا حدود زیادی از نظر شکل و ماهیت کار از لحاظ حضور مستمر در محل کار،متفاوت با شرایط عادی کارگاههای تولیدی،صنعتی و خدماتی معمول در قانون کار می باشد،در راهروهای هیئت های تشخیص و حل اختلاف ؛سرگردانند،چه تمهیداتی اندیشیده است؟آیا بخش نامه ،توافق نامه ای  و..را به ادارات کار،ارشاد و…. استانها،ابلاغ کرده است؟

پایان پیام

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :