کاشف اسرار-فرماندار رشت از ساکنین و اهالی پیرامون دفن گاه زباله سراوان به دلیل آلودگی ها من جمله وجود مگس ،عذرخواهی کرد،ضمن این که از تعطیل شدن این دفن گاه در برنامه دراز مدت با نصب دستگاه زباله سوز و نیز افزایش ظرفیت دو برابری کارخانه کمپوست رشت و کاهش 80 درصدی حجم  زباله ورودی خبر داد.

سید محمد احمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار در حوزه محیط زیست،با اعلام این خبر،اظهار کرد:از زمان انتصاب به سمت فرماندار رشت وظیفه نظارت و مدیریت راهبری بر سایت زباله و لندفیل سراوان توسط استاندار گیلان به فرمانداری مرکز استان محول شده است.

وی با بیان این که فرمانداری رشت برای سایت زباله سراوان ،اهداف کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت  تدوین کرده است،خاطر نشان کرد:در بخش میان مدت،قول و فعل هایی به مردم داده شده که از جمله آنها می توان به لوله کشی آب آشامیدنی اشاره کرد که خوش بختانه در شب عید نوروز حل و عملیاتی شد.

این مسئول یکی دیگر از برنامه های کوتاه مدت را راه دسترسی به سایت زباله سراوان به طول رفت و برگشت دو کیلومتر و 600 متر مربع عنوان و ابراز کرد:خوش بختانه این پروژه در هفته جاری با حضور مسئولان به بهره برداری رسید.

احمدی،یکی دیگر از مهم ترین برنامه های کوتاه مدت انجام شده را تغییر در روش مبارزه با آلودگی ها از جمله حشرات موذی مثل مگس و نیز بوی نامطبوع ذکر و اذعان کرد:سم پاشی ها در گذشته به صورت دستی صورت می گرفت که متاسفانه جواب نمی داد ولی مدتی است به وسیله تراکتور مجهز به سمپاش پیش رفته انجام می شود و روند به خوبی پیش می رود.

وی با تاکید بر این که بر روی زباله های موجود در دفن گاه سراوان باید هم پوشانی با شن و ماسه بشود و سپس سم پاشی صورت بگیرد و با دستگاه های موجود به نوعی کمپکت کنند و  نیاز به تامین مصالح دارد،متذکر شد:یک مقداری در بحث تامین مصالخ مشکل وجود دارد و در  این راستا دستگاه های ذیربط دارند همکاری می کنند ولی مقداری زمان بر است و سیر اداری آن طولانی می شود.

فرماندار رشت با اشاره به تاکیدات استاندار گیلان به دستگاه های مربوطه(صنعت و معدن و آب منطقه ای) که همه گونه همکاری با شهرداری رشت برای برداشت مصالح مورد نیاز داشته باشند،تصریح کرد:شخص بنده به عنوان فرماندار مرکز استان به این موضوع حساس ورود پیدا کرده ام تا شهرداری بتواند هر چه سریعتر مصالح مورد نیاز را به موقع برای دفن گاه زباله سراوان تامین بکند.

احمدی با اشاره به بازدید خویش از لندفیل سراوان در 30 خرداد ماه امسال،اذعان کرد:هنگام بازدید از سایت زباله با مدیران شرکت آب منطقه ای و نیز سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان تماس برقرار کردم و الان هم  مجوز برداشت در مراحل استعلام می باشد ولی نمی خواهم در سیر اداری ببریم و ضمن این که از آماده بودن پاسخ استعلام اطلاع داده و تا هفته جاری مجوز برداشت شن و ماسه برای شهرداری اخذ می شود.

وی تاکید کرد:با اخد مجوز برداشت شن و ماسه و هم پوشانی زباله ها با این مصالح با شیوع آلودگی ها و مگس مبارزه و از شیوع آن جلوگیری می شود تا مردم کمترین آسیب را داشته باشند و خودم نیز عذرخواه مردم عزیز هستم .

نماینده عالی دولت در رشت،تاکید کرد:تمام تلاش و کوشش خود را داریم انجام می دهیم تا یک موضوع چندین ساله که انباشت شده حل بشود،ضمن این که اراده استان این است که آسیب ها را به حداقل برساند تا مردم را از این حالت وجود آزار و اذیت مگس ها به حداقل برساند.

احمدی به تبیین برنامه های میان مدت فرمانداری برای سامان دهی سایت زباله سراوان پرداخت و بیان کرد:در سال 91 قراردادی از سوی شهرداری رشت برای نصب دستگاه زباله سوز  با شرکت تی تی اس چین منعقد گردید و در این راستا یک بخشی از پیش پرداخت پرداخت شد و بخش دیگر آن در حال کار سازی از طریق معاونت عمرانی وزارت کشور است .

وی از درخواست اعتباری به میزان 10 میلیارد تومان از معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ساخت سایت زباله سوز سراوان خبر داد و گفت:محمد باقر نوبخت حقیقی”دستورات لازم را برای پرداخت این اعتبار صادر کرده است و سازمان پسماند شهرداری رشت در دست پیگیری جهت دریافت اعتبار قرار داده تا بتوان پیش پول پرداخت و به دنبال آن عملیاتی اجرایی احداث شروع بشود.

به گفته این دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی،نصب دستگاه شیرابه در سایت زباله سراوان رشت یکی دیگر از موضوعات در دست پیگیری توسط فرمانداری مرکز استان می باشد ضمن این که فرمانداری هیچ مکاتبه ای برای لندفیل انجام نشده ،و لی برای حل مساله برداشت شن و ماسه توسط شهرداری در حال مکاتبه با استاندار است.

احمدی از همه رسانه ها درخواست کرد با نگاه کمک ،به موقع کاستی ها را به اطلاع فرماندار رشت برسانند تا بتوان موضوع زباله سراوان را جمع و جور بکند و به یک سرانجامی برساند،ضمن این که با پی گیری های صورت گرفته یک قطعه زمین از سوی منابطع طبیعی به مساحت 7 هزار و 500 متر مربع در سایت زباله سراوان در اختیار شهرداری قرار گرفته تا تصفیه خانه شیرابه احداث بشود.

وی ابراز کرد:با احداث این تصفیه خانه شیرابه،زباله ها تصفیه شده و آب سالم به طبیعت باز خواهد گشت،ضمن این که اجرای این تصفیه خانه پیش رفت 70 درصدی دارد و شهرداری رشت به فرمانداری قول داده تا اوایل ماه جاری تاسیسات به دفن گاه سراوان منتقل بشود و ضمن این که ساخت  تصفیه خانه در دو فاز خواهد بود و به صورت آزمایشی ظرفیت نیم لیتر در ثانیه شیرابه در محل استقرار تست بگیرند و اجرایی بشود.

فرماندار رشت،ادامه داد: بعد از تائید شرکت آب و فاضلاب و اداره کل محیط زیست گیلان ،در فاز دوم آن که 3 لیتر در ثانیه می باشد،به صوت نهایی اجرایی می شود و ضمن این که در گذشته حدود 6 میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پروژه در نظر گرفته شده ولی به دلیل رانش زباله در سال گذشته اجرایی نشد ولی اوراق آن نقد شده و در حساب شهرداری موجود است .

احمدی،در پاسخ به این سئوال مبنی بر این که چه زمانی سایت زباله در خور شان در سراوان خواهیم داشت،با ابراز خرسندی از این که پرسش خیلی خوبی مطرح شده است،بیان کرد:بهبود وضعیت دفن گاه از لحاظ زیست محیطی و بهداشتی و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع و نیز وجود مگس و جلوگیری از سلب آسایش مردم به صورت کوتاه مدت در دستور کار جدی قرار دارد .

وی با تصریح بر این که مردم ساکن سراوان و روستاهای پیرامون سایت زباله از وجود دفن گاه دارند متضرر می شوند، از اختصاص اعتبارات و پروژه های عمرانی ویژه ای برای سراوان خبر داد و افزود:افتتاح گالری فرهنگی و هنری سراوان یکی دیگر از برنامه هاست که اعتبار  آن به میزان 6 میلیارد ریال اختصاص پیدا کرده و کار باز سازی آن در حال انجام است،ضمن این که سالن آن تا 2 ماه آینده آماده می شود.

به گفته این مسئول،روزانه 50 کامیون شن و ماسه برای پوشاندن زباله های سایت زباله سراوان مورد نیاز می باشد ولی به دلیل وجود محدودیت های برداشت در تامین شن و ماسه،به جهت کم بود منابع آبی ،سبب گردیده آورده رودخانه سفید رود کم شده ،ضمن این که مداوم و به صورت روزانه 50 کامیون شن و ماسه برای سراوان تامین بشود،رقم قابل ملاحظه ای است .

احمدی با تصریح بر این که پروژه های عمرانی در دست انجام در شهرستان رشت علاون بر سایت زباله سراوان به شن و ماسه نیاز دارند،معتقد است:تا زمانی که حالت فعلی سایت زباله سراوان بهبود پیدا بکند برداشت شن و ماسه برای دفن گاه اجتناب ناپذیر است، مجوز برداشت شن و ماسه صادر شده ولی مهم ترین مشکل حال حاضر محل تعرفه و تائیدگردیده برای برداشت مصالح توسط آب منطقه ای به کشاورزان به مدت یک ساله اجاره داده شده و امکان برداشت وجود ندارد.

وی با بیان این که شهرداری رشت برای برداشت سریع شن و ماسه پیشنهاد داده حاضر می باشد مبلغ دریافت شده توسط آب منطقه ای را به کشاورزان عودت بدهد تا این اجاره فسخ بشود،ادامه داد:این موضوع در چند جلسه پسماند استان مطرح شده و یکی از مصوبات است و ان شاء الله آب منطقه ای در رفع تصرف اراضی یاد شده به سرعت اقدام بکند و یا پیشی بینی  فرمانداری این معضل تا چند روز آینده این مشکل حل بشود تا بتوانند برداشت مصالح به منظور هم پوشانی زباله صورت بپذیرد.

این مسئول استفاده از مصالح کوهی و حتی نخاله های ساختمانی از راهکارهای دراز مدت فرمانداری رشت برای هم پوشانی زاله های سراوان در برنامه دراز مدت اعلام کرد و گفت:در برنامه بلند مدت حجم زباله های ورودی به دفن گاه کم بشود و به سمت تعطیلی سراوان گام برداشته می شود و این امر در دستور کار قرار دارد که با افتتاح زباله سوز 600 تنی و نیز افزایش ظرفیت  دو برابری کارخانه کمپوست رشت زباله ورودی 80 درصد کاهش می یابد.

پایان پیام

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :