کاشف اسرار-یکی از آثار تاریخی استان گیلان ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران، کاروان سرای لات(شاه عباسی) واقع در روستای سراوان است که در فاصله حدود ۲۳ کیلومتری شهر رشت به عنوان مرکز این ایالت و نیز ۴ کیلومتری امام‌زاده هاشم(ع)، قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار، این اثر تاریخی شاخص، متعلق به دوره قاجاریه، برای حفاظت و به ارثرسیدن برای آیندگان به شماره ۱۵۶۶ در سوم بهمن ماه ۱۳۵۶ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلمه کاروانسرا مشتق از کاروان(کاربان) و سرای به معنی خانه و مکان است، هر دو کلمه کاروان و سرای مشتق از پهلوی ساسانی یعنی فرس میانه است، چنانه در فرهنگ لغات و سایر منابع ادبی نامهای کاروان خانه، کاروان‌گاه و کاروان گه برای کاروانسرا‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

کاروانسرا‌ها از یادگارهای پر ارزش معماری ایران هستند که از روزگار کهن به دلایل گوناگون و ارتباطی چون جریان اقتصادی، نظامی، جغرافیایی و مذهبی بنا شده و در ادوار مختلف به تدریج توسعه و گسترش یافته است.

کاروانسرای شاه عباسی، حیاط مربع شکل دارد و هر ضلع آن با مساحتی معادل ۲۷ متر دارای ۷ صفه و اطاق است. در کنج‌های اضلاع شمالی و جنوبی، صفه مانندی ساخته شده که راه به مال بند زمستانی دارد، ورودی آن از ضلع شرقی بوده و کاروانسرا تماماً با آجر و ملاط ساروج ساخته شده‌است.

واقع شدن این بنا، بر سر سه راهی منشعب از جاده اصلی در محل پیچ مناسب جاده، وجود رودخانه، جهت استفاده از دید و منظر مناسب و همچنین ایجاد فرصتهای مناسب برای جاذبه‌های تفرجگاهی و گردشگری، همجواری با ارتفاعات آنسوی جاده، نزدیکی به بقعه متبرکه امامزاده هاشم از قابلیتهای محوطه اطراف به شمار می‌رود.

در کنار کاروانسرا مغازه، نانوایی و غذاخوری محلی وجود دارد، این مکان در گذرگاه تهران رشت قرار دارد و می‌تواند در جذب گردشگران و ایجاد اشتغال نقش زیادی داشته باشد.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره موسسه صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وابسته به سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بیست و دوم مهر ماه 1393، آگهی مزایده عمومی به منظور سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری از کاروان سرای لات رشت را بر روی پرتال رسمی خود قرار داد.

احسان ایروانی در بخشی از این آگهی مزایده، متراژ کارونسرای لات رشت را ۲ هزار و ۵۵۰ متر مربع عنوان و اظهار کرده بود:«این بنا برای مدت ۲۰ سال به صورت قرار داد سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری، واگذار می‌شود».

وی متذکر شده بود؛ واگذاری کاروانسرای لات رشت برای مدت ۲۰ سال شامل دو سال تهیه طرح و اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی و نیز ۱۸ سال بهره برداری که در برگیرنده ۷ سال اول بدون پرداخت اجاره بها و مابقی مدت با پرداخت اجاره خواهد بود.

این مسئول، ادامه داده بود؛ مبلغ پایه اجاره بهای ماهیانه ۶ میلیون تومان با ضریب افزایش ۲۰ درصد طبق مشخصات مندرج در اسناد مزایده از طریق مزایده عمومی دو مرتبه‌ای به صورت قرار داد سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری است.

ایروانی در این آگهی مزایده منتشره، تصریح کرد: اشخاصی که صلاحیت‌های لازم را از نظر کمیته فنی، بازرگانی دارا بوده و بالا‌ترین مبلغ اجاره را پیشنهاد کرده باشند، به عنوان برنده شناخته خواهند شد.

وی هم چنین، خاطر نشان کرده بود: برآورد هزینه تهیه طرح و اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیای بنای تاریخی کاروانسرای لات ۲۵ میلیارد ریال است.

به گفته مدیر عامل و رئیس هیات مدیره موسسه صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، ۹ سال اول قرار داد، شامل دو سال عملیات تکمیلی مرمت، آماده سازی و احیاء و هم چنین ۷ سال بهره برداری مشمول پرداخت اجاره بها نخواهد بود.

ایروانی تاکید کرده بود: به منظور فراهم کردن شرایط حضور بخش خصوصی و تسهیل انجام تعهدات مالی قرار داد، طول عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیاء(۲ سال) و هزینه کرد مترتب بر آن، مشروط به رعایت چارچوب‌های مربوطه، تا سه سال قابل افزایش است.

وی ابراز کرده بود: برنده مزایده می‌تواند در دوره عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیاء از بخش‌های تکمیل شده، بهره برداری و از منافع آن استفاده کند.

این مسئول در ادامه از کلیه واجدین صلاحیت درخواست کرده بود حداکثر ظرف مدت ده روز از تاریخ نشر این آگهی تا سوم آبان ماه آن سال اسناد مزایده را از دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق احیاء(در سایت این موسسه چگونگی نخوه دریافت آن درج شده)، اخذ و حداکثر تا ۱۸ آبان ماه به دبیر خانه تحویل و زسید دریافت کنند.

ایروانی تاریخ بازگشایی پیشنهادات را در روز دوشنبه، ۱۹ آبان آن، راس ساعت ده در محل صندوق احیاء، ذکر و حضور شرکت کنندگان و یا نمایندگان تام الاختیار آن‌ها با ارائه معرفی نامه در این جلسه را اختیاری اعلام کرده بود.

بنای مذکور در مدت سه دهه متروکه و بدون استفاده بود و خسارت‌های وارده به کاروانسرای لات غیر قابل جبران تلقی می‌شد، در نیمه دوم سال 94 «حسین‌علی سامانی پارسا»به عنوان  سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی بازسازی، مرمت و احیا شد و از فروردین ماه امسال با کاربری اقامتی، پذیرایی و گردشگری، پذیرای مهمانان داخلی و خارجی است.

photo_2016-07-03_18-45-15

بنا به مشاهدات خبرنگار کاشف اسرار،هم اکنون در سمت راست درب ورود کاروانسرای لات،غرفه فروش صنایع دستی استقرار یافته،پیرامون بنای،بنرهایی با تصاویری از آجر نصب و تابلویی بزرگ بر روی سقف آن جای گذاری  و داخل حیاط حوضی جدید ساخته شده است؟!

photo_2016-07-03_18-51-08

photo_2016-07-03_18-50-56

یکی از پرسنل مشغول به کار در مجموعه اقامتی،پذیرایی و گردشگری کاروان سرای لات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار،این بنای تاریخی را یکی از 999 کاروانسراهای شاه عباسی ساخته شده در زمان شاه عباس صفوی و با قدمت حدود 480 سال عنوان کرد.

وی با تاکید بر این که عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای شاه عباسی(لات)زیر نظر سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ذکر و خاطر نشان کرد:«حسین علی سامانی پارسا»،با سرمایه شخصی و هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد ریال این بنای را مورد مرمت و بازسازی قرار داده است.

این  پرسنل مشغول به کار در مجموعه اقامتی،پذیرایی و گردشگری کاروان سرای لات،مدت اجاره این بنای تاریخی را توسط سرمایه گذار فعلی را 50 سال اعلام و متذکر شد: هر ساله 20 درصد بر میزان مال اجاره افزوده خواهد شد.

به گفته وی،هم اکنون کاربروی کاروان سرای شاه عباسی(لات)به صورت کافه و رستوران بوده و قرار است در آینده یکی از سالن های موجود در بنا،تبدیل به محل عرضه غذاهای فست فودی در کنار چایخانه،قلیان سرا و رستوران شود .

این فعال گردشگری و پذیرایی بخش خصوصی در کاروانسرای لات ،یاد آور شد:هر شب موسیقی زنده در کاروانسرای لات(شاه عباسی)برپا و استقبال گردشگران از این مجموعه،خوب است.

وی یکی از پروژه هایی که در آینده توسط سرمایه گذار فعلی کاروانسرای لات در فراز آن به سمت امام زاده هاشم(ع)می خواهد صورت بپذیرد،را احداث تله کابین،یاد کرد.

این  پرسنل مشغول به کار در مجموعه اقامتی،پذیرایی و گردشگری کاروان سرای لات در پایان مدعی شد:« در گذشته چاه آبی در حیاط این بنا وجود داشته که با اخذ مجوز تبدیل به حوض شده است:.

اینک با توجه به مطالب درج شده در این گزارش سئوالات ذیل از سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری پرسیده می شود و انتظار می رود؛از آن جایی که مقام معظم رهبری در قسمتی از تبیین نهمین مولفه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر اهمیت شفاف سازی تاکید فرموده اند و به موجد ماده ۲ قانون مطبوعات روشن ساختن افکار عمومی رسالت مطبوعات و به موجب ماده ۵،همان قانون کسب و انتشار اخبار داخلی حق قانونی مطبوعات قلمداد گردیده،به سوالات پاسخ دهند:

یک-طبق آگهی مزایده صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی،واگذاری کاروانسرای لات رشت برای مدت ۲۰ سال شامل دو سال تهیه طرح و اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی و نیز ۱۸ سال بهره برداری که در برگیرنده ۷ سال اول بدون پرداخت اجاره بها و مابقی مدت با پرداخت اجاره خواهد بوده،این در حالی می باشد بنا به اظهارات یکی از پرسنل شاغل در مجموعه،مدت زمان اجاره 50 سال می باشد،اینک سئوال می شود؛آیا اظهارات این شخص صحت دارد،یا خیر؟در صورت جواب مثبت،آیا نسبت به  انتشار فراخوان مجدد و تصحیح مدت اجاره اقدام شده است؟زمان انتشار آن در چه تاریخی بوده است؟یا اطلاعات ارایه شده توسط این راهنما و شاغل در مجموعه  ؛غلط است؟این در حالی می باشد،تاریخ کمیسیون مزایده این بنا در 19 آبان ماه 93 بوده است.

photo_2016-07-03_18-45-03

دو-بنا به گفته این  پرسنل مشغول به کار در مجموعه اقامتی،پذیرایی و گردشگری کاروان سرای لات،چاه ابی در گذشته در حیاط این بنا وجود داشته و با اخذ مجوز تبدیل به حوض شده  و این حوض توسط خبرنگار کاشف اسرار مشاهده است،آیا ساخت حوض با اخذ مجوز صحت دارد؟در صورتی که پاسخ مثبت می باشد،اینک سوال می شود؛آیا دخل و تصرف در بنایی تاریخی و افزودن بنای جدیدحتی با مجوز میراث فرهنگی در داخل محوطه آن می تواند قانونی باشد …؟!!!!. آیا میراث میتواند سازه جدید به بنای تاریخی بیافزاید، ؟ چه طور نصب تابلو ناهمگون در میدان تاریخی و محوطه تاریخی شهر رشت باید رعایت شود ،ولی در این بنا ،خیر؟

photo_2016-07-03_18-51-14

پایان پیام

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :