کاشف اسرار-رییس پارک علم و فناوری گیلان،گفت:واحدهای فن‌آور استان در سال گذشته بالغ بر 40 میلیارد تومان درآمد تحصیل کردند که از محل تولیدات دانش‌محور خود نیز 378 هزار دلار صادرات به کشورهای دیگر داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،علی باستی امشب  به اتفاق معاونین خود در نشست با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی رشت”گیلان”حضور یافت و به تبیین رویکرد جدید پارک علم و فناوری گیلان از زمان حضور خود در این سمت پرداخت.

  وی با بیان این که استارت آپ‌ها در مارکتینگ، بازاریابی و صادرات حرف‌های تازه‌ای دارند به روش‌های علمی و نوین کسب و کارهای جدید پرداخت،اظهار کرد: پارک‌های علم و فن‌آوری یک مجموعه نو پا به‌شمار می‌روند،ضمن این که پارک گیلان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های کشور است که در سال 1381 تاسیس شده است .

این مسئول از فعالیت 8 مرکز رشد پارک علم و فن آوری گیلان در رودبار،بندر انزلی،رشت،آستانه اشرفیه،رودسر،آستاراآدانشگاه آزاد اسلامی رشت و تالش خبر داد.

باستی ،گفت:در سند برنامه راهبردی پارک علم و فن آوری گیلان،دست یابی به اولین پایگاه تجاری سازی دستاوردهای علمی شمال کشور،با هدف تعامل با کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای اسلامی و راه اندازی شهرک فناوری ،برای جذب و پذیرش شرکت های د اخلی و خارجی با گردش مالی بالا به عنوان چشم انداز 1404،تعیین شده است.

وی از جمله ماموریت های این پارک را تمرکز بر جذب و پذیرش ایده های نو و فناورانه،همکاری با مراکز علمی و پژوهشی،توسعه خدمات توان مندی برای فناوران،توسعه و حمایت محصولات و خدمات دانش بنیان،هدایت دانایی به دارایی،تسهیل شکل گیری نظام علم و فناوری و نیز بهبود اکو سیستم کسب و کارهای نو آورانه،عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گیلان،ابراز کرد:واحدهای فن‌آور گیلان در سال گذشته بالغ بر 40 میلیارد تومان درآمد تحصیل کردند که از محل تولیدات دانش‌محور خود نیز 378 هزار دلار صادرات به کشورهای دیگر داشته‌اند.

باستی متذکر شد:شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری گیلان در زمینه صادرات نرم‌افزار و تولیدات نرم‌افزار بازی دارای خلاقیت و نوآوری موفقی هستند که در این بخش هم صادرات داشته‌اند .

به گفته این مسئول،پارک علم و فناوری گیلان باتوجه به اینکه همکاری‌هایی را توانسته با کشورهایی از جمله عمان به‌عنوان همکاری مشترک ایجاد کند برای توسعه روابط دانش‌بنیان خود با کسب و کارهای جدیدی که به‌صورت استارت آپ وارد پارک علم و فناوری گیلان می‌شوند.

باستی،اضافه کرد: واحدهای دانش‌بنیان توانمندی که در این پارک عضو هستند می‌تواند در حوزه کشورهای همسایه گیلان از جمله روسیه، آذربایجان و کشورهای CIS از طریق تجربیات ارزشمندی که در اتاق بازرگانی گیلان وجود دارد در این بازارها نقش خود را ایفاء کند.

وی خاطر نشان کرد:هم‌اکنون میان پارک علم و فناوری گیلان با کشورهایی از جمله ترکیه، شمال عراق، عمان زمینه همکاری مشترک وجود دارد ولی تشکیل کنسرسیوم صادراتی در گذشته برای این پارک‌ عملکرد موفقیت‌آمیزی نبوده است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان،اعتقاد دارد:” با وجود واحدهای دانش‌بنیان که در زمینه‌های مختلف تجربه، تخصص دانش و تولید کیفی ،اما کمی در سطح پایین دست یافته‌اند می‌توان به تولید انبوه از طریق همکاری با اتاق بازرگانی گیلان رسید.

باستی :اتاق بازرگانی گیلان را یک پتانسیل بسیار خوب برای توانمندسازی واحدهای دانش‌بنیان استان دانست و تاکید کرد:واحدهای دانش بنیان باید از تجارب و قابلیت اتاق بازرگانی استان به نحو شایسته استفاده کند.

وی ایجاد یک نمایشگاه از توانمندی مرکز دانش‌بنیان برای فعالان اقتصادی و تجار گیلانی را ضروری دانست و اعتقاد دارد برگزاری این گونه نمایشگاه می‌تواند زمینه همکاری مشترک را میان اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوری ایجاد کند.

رئیس پارک علم و فن آوری گیلان،تاکید کرد: آمادگی داریم تا هم از توانمندی اتاق بازرگانی  استان اطلاعات بیشتری داشته باشیم و هم توانمندی پارک علم و فن آوری را به اتاق بازرگانی اطلاع دهیم.

باستی با استقبال از استفاده از ظرفیت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه برای واحدهای تولیدی دانش‌بنیان گیلان،ابراز کرد: این سرا می‌تواند سکویی برای صادرات توانمندی‌های دانش‌بنیان واحدهای مستقر و عضو در پارک علم و فناوری گیلان به بازارهای هدف خارجی علی‌الخصوص بازارهای بااهمیت کشورهای حاشیه دریای کاسپین باشد

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :