وضعیت نامناسب تعدادی از اموال و یا در ید شهرداری رشت!
کاشف اسرار-سیدمحمدعلی ثابتقدم 12 بهمن 93 با کسب 9 رأی از مجموع 15 رأی شورای اسلامی کلانشهر رشت به عنوان شهردار رشت انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،وزیر کشور در فروردین ماه سال گذشته و طی حکمی با تایید پیشنهاد شورای اسلامی شهر رشت و در اجرای تبصره 3 ذیل بند یک ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ، سید محمد علی ثابت قدم را به سمت شهردار رشت منصوب کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در این احکام ابراز امیدواری نموده است که با استعانت از پروردگار یکتا و با در نظر گرفتن عدالت در رسیدگی به مناطق،مراقبت در انضباط مالی ، مطالعه و بهره گیری از همه ظرفیت ها و کوشش در ایجاد محیط سالم شهری، نیل به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات و مطالبات مقام معظم رهبری ” مدظله العالی ” و سیاست های دولت تدبیر و امید میسر گردد.
با گذشت حدود 17ماه از انتخاب سید محمد علی ثابت قدم به عنوان شهردار رشت و از سوئی دیگر سپری شدن حدود 15 ماه از حکم وزیر کشور،وضعیت نگهداری برخی اموال شهرداری و یا در ید این نهاد نامناسب،است.
یکی از اموال شهرداری رشت،تابلویی می باشد که به مناسبت افتتاح خانه فرهنگ و هنر می باشد که در مجاورت درب ورودی ساختمان تاریخی ثبت ملی شده در فهرست ملی ایران و در حد فاصل خیابان شهید سهیل دبیری و روبروی مجتمع خاتم الانبیا(ص)این شهر نصب شده و دارای وضعیت نامناسب است.
ساختمان تاریخی و ثبت ملی شده شماره دو شهرداری رشت که هم اکنون محل استقرار سازمان فرهنگی و ورزشی این شهر می باشد،در برخی از قسمتهای گچ بری های آن آسیب دیده و انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان،نسبت به مرمت آن اهتمام داشته باشند .
یکی دیگر از اموال شهرداری مجسمه مردی چتر به دست می باشد که در نیمه اول 1393 چتر آن به سرقت رفت و درج گزارشی از برخی از اجزای برخی از مجسمه ها سبب شد دکه نگهبانی در پیاده راه علم الهدی رشت استقرار یابد،لکن چتر آن در سال گذشته و اوایل شروع به کار سید محمد علی ثابت قدم،بازسازی و پس از گذشت مدتی ،بار دیگر ناپدید شد!
یکی دیگر از اموال شهرداری رشت می توان به تندیس پیرمرد عصا به دست در یکی از ورودی های سبزه میدان و در روبروی پیاده راه علم الهدی اشاره کرد که مدتی می باشد یکی از کفش های آن آسیب دیده است.
لازم به ذکر است،در یک تقسیمبندی کلی اموال به منقول و غیرمنقول تقسیمبندی میشود. اموال منقول اموالی است که نقل و انتقال آنها از محلی به محل دیگر امکانپذیر است بدون اینکه به خود یا محل آن لطمه وارد شود.
در مقابل اموال غیرمنقول اموالی هستند که فاقد چنین خصوصیتی هستند. شهرداریها دارای هر دو نوع این اموال هستند.علاوه بر این، نوع دیگری از تقسیمبندی اموال شهرداری وجود دارد که ماده 45 آئیننامه مالی شهرداریها مصوب 1346/4/12 با آن اشاره کرده است.
به موجب این ماده اموال شهرداریها اعم از منقول و غیرمنقول بر دو نوع تقسیم میشوند.اموال اختصاصی و اموال عمومی. اموال اختصاصی شهرداری اموالی است که شهرداری حق تصرف مالکانه نسبت به آن را دارد از قبیل اراضی، ابنیه، اثاث و نظائر آن، اموال عمومی شهرداری اموالی است که متعلق به شهر بوده و برای استفاده عموم اختصاص یافته است مانند معابر عمومی، خیابانها ، میادین، پلها، گورستانها، سیل برگردان مجاری آب و فاضلاب و متعلقات آنها، اشجار اعم از اشجاری که یا اشخاص در معابر و میادین عمومی غرس نموده باشند. چمنکاری، گلکاری و امثال آن.
علاوه بر این ماده، تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری مصوب 45/11/27 در ارتباط با اموال عمومی بیان میدارد:« اراضی کوچههای عمومی و میدانها و پیاده روها و خیابانها و بطور کلی معابر و مسیر رودخانهها و مجاری فاضلاب شهرها و باغهای عمومی و گورستانهای عمومی واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب در مالکیت شهرداری است.».
بر اساس ماده 30 قانون مدنی، هر مالکی نسبن به مایملک خود حق همه گونه انتفاع و استفاده را دارد. این حق از آثار مالکیت تام است. در مورد مالکیت شهرداری و دولت نمیتوان قائل به چنین ملکیتی شد به نظر میرسدشهرداری در ارتباط با اموال عمومی شهر«مدیر» است و غرض از ترکیب اضافی «اموال عمومی شهرداری» این است که شهرداری عهدهدار حفاظت نگهداری از این اموال بوده و مسئولیت مهیا ساختن این اموال برای استفاده عامه و جلوگیری از تجاوز و تعرض اشخاص نسبت به آن بر عهده شهرداری است.
آیا طبق بند هشت ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، شورای شهر رشت، وظیفه، «نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت برحساب درآمد وهزینه آنها به گونهای که مخل جریان عادی امورشهرداری نباشد»، بر عهده ندارد؟
نظارت مستمر بر آثار تاريخي- فرهنگي و طبيعي ثبت شده در فهرست آثار ملي و جهاني به منظور جلوگيري از دخل و تصرف در آثار مذكور و ارائه گزارش جهت پي گيري هاي حقوقي و حفاظتي در خصوص دخل و تصرف هاي انجام شده؛تهيه و تدوين برنامه هاي مربوط به حفاظت، مرمت و احياء، ساماندهي و اداره بناها، مجموعه بناها و محوطه هاي تاريخی، تدوين ضوابط و دستور العمل هاي لازم براي حفظ، احياء، مرمت، ساماندهي و تعيين حريم بناها، مجموعه بناها و محوطه هاي تاريخي و نظارت بر اجرای آنها، برنامه ريزي به منظور شناخت و معرفي ارزشهاي هنري- تاريخي – فرهنگي در محوطه هاي تاريخی و برنامه ریزی برای حفاظت، مرمت و ساماندهی بناها و محوطه های تاریخی – فرهنگی و میراث طبیعی که در اختیار بخش غیر دولتی می باشد از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است.