کاشف اسرار-رییس اتاق بازرگانی گیلان در نامه ای به رییس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در خصوص   وقفه پیش آمده  در صادرات محصولات کشاورزی به روسیه ، خواستار برگزاری جلسات مشترک برای حل این مشکل شد.

در نامه ” هادی تیزهوش تابان ” خطاب به ” محمد جواد عسکری ” آمده است:

جناب آقای محمدجواد عسکری

ریاست محترم کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

ضمن تشکر از جنابعالی بابت اجابت دعوت این اتاق در تاریخ 21/06/1400 و بازدید از آستارا به عنوان مهم‌ترین گذرگاه صادراتی و تجاری با اوراسیا، با عنایت به مشکلات پیش آمده برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و به‌طور خاص فلفل دلمه‌ای، به استحضار می‌رساند دغدغه اصلی ما به عنوان نماینده بخش خصوصی، استانداردسازی صادرات محصولات کشاورزی و بهبود کیفی آن است که متاسفانه عدم توجه مسوولین، تداخل مسوولیت‌‌ها و ترک فعل برخی موجب بحران‌آفرینی می‌گردد که در صورت عدم کنترل آن، تبعات و خسارات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی و اقتصادی کشور تحمیل خواهد نمود. بر همین اساس موارد پیشنهادی ذیل، جهت بررسی و اتخاذ تصمیم لازم به حضور تقدیم می‌گردد .

1 – تجارت خارجی عرصه‌ای رقابتی بوده و رقبای اصلی فلفل صادراتی ایران در روسیه کشور ترکیه و رقبای منطقه‌ای می‌باشند که این امر توجه و تدبیر بیشتری را در آینده طلب می‌کند.

2 – ضرورت دارد برای استانداردسازی محصولات صادراتی و همچنین لجستیک و حمل و نقل آن، نقشه راهی تهیه و تدوین گردد و برای اجرای آن بودجه لازم تامین و برنامه زمانی مسوب شود و بر اجرای دقیق آن نظارت گردد.

3 – با مدیرانی که به هر دلیل با ترک فعل خود موجب بروز مشکلاتی از این دست می‌شوند برخورد قانونی لازم صورت پذیرد تا مشاهده موارد این‌چنینی در آینده کاهش یابد.

4 – مسوولیت‌های اجرایی تا حد امکان به بخش خصوصی واقعی واگذار گردد و دولت به عنوان مقام عالی حکم رانی، نقش سیاست‌گذاری و نظارت را برعهده گیرد.

5 – با رفع مشکلات ناشی از اخذ تعهد ارزی، اخذ مالیات از صادرات، چند نرخه بودن ارز و انجام عملیات بانکی از مسیر میربیزینس بانک، زمینه را برای فعالیت صادر کنندگان واقعی و خوش نام فراهم آورده و عرصه را برای فعالیت افراد سودجو در این زمینه محدود نماییم.

6 – برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و تخصصی شدن مزارع، باغات و گل خانه‌های صادراتی، الزاماتی تدوین گردد و دولت در یک برنامه زمانی از پیش اعلام شده با فراهم نمودن تسهیلات مناسب و مرتبط بستر لازم را برای هدایت کشاورزان و باغ داران برای ایجاد و اجرای این الزامات فراهم آورد و به دنبال آن سامانه احراز هویت گلخانه‌ها و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی صادراتی و همچنین سامانه ردیابی محصولات کشاورزی از مبدا مزرعه تا مصرف‌کننده نهایی تدوین گردد.

در راستای موارد پیشنهادی فوق این اتاق آمادگی آن را دارد تا در جلساتی که با مشارکت دستگاه‌های ذیربط صورت می‌گیرد، همکاری، تبادل اندیشه و هم‌اندیشی لازم را داشته باشد.

با آرزوی توفیق الهی

هادی تیزهوش تابان

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی گیلان

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :