کاشف اسرار-گذرگاه مرزی آستارا یا مرز آستارا از مهمترین نقاط گمرکی ایران است که در داخل شهر آستارا و در حاشیه رودخانه آستاراچای که به موازات دو شهر هم نام آستارا در ایران و آذربایجان کشیده شده است.اتصال دو کشور ایران و آذربایجان از طریق یک پل در منتهی الیه رودخانه آستاچای صورت می پذیرد.

به گزارش کاشف اسرار به نقل از گیلان امروز،گذرگاه مرزی آستارا سومین مرزفعال کشور در زمینه صادرات و واردات و رتبه نخست صادرات و بزرگترین گمرک زمینی شمال کشور و از امن ترین و پرترددترین مرزهای زمینی کشور و دارای بیشترین ارزش صادرات چمدانی در کشور می باشد.

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیایی میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هند فراهم خواهد کرد و بندر آستارا در آن کریدور به عنوان نقطه اتصال خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان، دروازه تجاری ایران با اوراسیا خواهد بود.

با این اوصاف شهرستان مرزی بندر آستارا به لحاظ داشتن ویژگی هایی نظیر 18 و نیم کیلومتر مرز آبی و 38 و نیم کیلومتر مرز خاکی با جمهوری آذربایجان و اتصال ریلی با آن کشور، سومین مرز پر تردد کشور به عنوان نقطه اتصال کریدور شمال – جنوب به اوراسیا بیش از این خواهد درخشید.

لذاجمهوری اسلامی ایران به لحاظ داشتن دریاهای خزر و خلیج فارس در شمال و جنوب برای ترانزیت کالاهای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بهترین موقعیت را دارد و بندرآستارا نیز به مثابه گلوگاه تجارت خارجی در شمال ایران می باشد.

مشکلات دیرینه فعالان اقتصادی و بازرگانان و خصوصا تجار آستارایی  به واسطه برخی ناهماهنگی های دستگاه های بالادستی موجب مشکلاتی برای  تجارت کشور در شمال ایران شده است و این مشکلات  علی رغم اینکه تجارت را با  وقفه روبرو می کند زمینه آسیب به سرمایه های اقتصادی بخش خصوصی را نیز ایجاد می کند .

در حال حاضر محصولات کشاورزی از طریق پایانه زمینی ، کانتینرهای یخچالی کشتی های کشتیرانی دریای خزر و واگن های یخچالی ریلی به مقاصد روسیه و کشورهای اوراسیا صادرات می شود. مشکلات محوطه گمرکی در آستارا  و ایجاد صف های طولانی به جهت فعالیت دلالان در محوطه پایانه موجب شده است تا صف های طولانی در شهر آستارا بستر نا امنی را برای شهروندان و از طرفی دیگر درآمدهای حاشیه ای را برای برخی دلالان مهیا کند که نتیجه آن  ایجاد  بی نظمی در ورود کامیون ها وبالا رفتن هزینه بار و قیمت تمام شده بیشتر برای صادرکننده شده است که با این وضعیت قدرت رقابت پذیری کالاهای ایرانی در مقابل رقبای ترک و کشوری مانند اسرائیل که هدفمند بازار ایران را رصد می کند تا به صادرات ایران خدشه وارد نماید موجب می شود تا  تاجر ایرانی قدرت رقابت پذیری کمتری را به همراه داشته باشد.

مشکل مهم دیگر تجار در آستارا بخش نامه هایی است که برای محصولات کشاورزی و صیفی جات صادر می شود.بخش نامه های خلق الساعه که مانع بزرگی برای صادرکننده است و یا استانداردهایی که کشور مقصد برای واردات محصولات کشاورزی وضع و اعلام می نماید  تا به  دست صادرکننده برسد بخشی از کالا و سرمایه  تاجر در مسیر ترانزیت قبل از رسیدن به مقصد به هوا می رود.

به همین خاطر به دنبال ممنوعیت جدید روسیه برای واردات فلفل دلمه ای از ایران بیش از 100 کامیون فلفل دلمه ای  در مسیر روسیه معطل ماندند و ظاهرا سازمان غذا و دارو و وزارت  کشاورزی در اعمال استانداردهای مورد نظر روسیه ، موجب ممنوعیت ورود فلفل دلمه ای ایران به این کشور شده است.

اتاق بازرگانی گیلان به عنوان بازوی فعالان اقتصادی تجار و بازرگان به طور پیوسته از طریق کمیسیون های تخصصی خود در اتاق از جمله  کمیسیون کشاورزی تلاش می کند تا ضمن گره گشایی از مشکلات، راهکارهای را برای تسهیل تجارت به مسئولان ارائه نماید اما در مواقع ای برخی دستگاه ها بجای شکستن قفل های بسته تجارت ، مشکل را بر گردن دستگاه دیگری می اندازند.

محصولات کشاورزی کشورمان دارای قدرت رقابت پذیری بالا به جهت کیفیت با رقبایی است که اقتصاد ایران را نشانه گرفته اند اما برای تحقق این مهم و حضور محکم و پیوسته در بازارهای هدف نیازمند عزم ملی است و در دولت جدید امید است تا این رویداد مهم را شاهد باشیم.

در نشستی که پیرامون مشکلات قرنطینه و حفظ نباتات با حضور مهندس مسعود الماسی رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به دعوت هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی و اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق صورت گرفت راهکارهایی برای عبور از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و کشورهای هدف ارائه شد تا ضمن تحقق اهداف صادراتی و ورود محصولات کشاورزی کشور و استان به بازارهای هدف ، مشکلات تجار و ریسک فعالیت های بازرگانی آنان کاهش یابد.   

 در این جلسه رییس مشترک اتاق  ایران و روسیه به  بی‌دقتی سازمان غذا و دارو وزارت جهاد کشاورزی در اعمال استانداردهای مورد نظر روسیه، که موجب ممنوعیت ورود فلفل دلمه‌ای ایران به این کشور شده است اشاره کرد..

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره ممنوعیت ایجاد شده از ۱۰ روز قبل توسط روسیه برای واردات فلفل دلمه‌ای از ایران گفت: این مشکل به دلیل عدم رعایت استانداردهای مورد نظر روسیه برای واردات مواد غذایی و کشاورزی به این کشور است. متأسفانه بیش از ۱۰۰ کامیون فلفل ایران که راهی روسیه بوده در مرزهای آذربایجان و ایران متوقف شده‌اند.

هادی تیزهوش تابان یاد آور شد:روسیه مدت‌هاست برنامه‌ریزی کرده که مواد کشاورزی وارداتی به این کشور از سموم مشخص و به میزان تعیین شده از سوی این کشور برخوردار باشد. این موضوع از مدت‌ها قبل به اطلاع دستگاه‌های مرتبط در ایران رسیده است.

به گفته وی متأسفانه دستگاه‌های متولی این موضوع دقت نکردند و حالا کامیون‌های زیادی که بار فلفل داشتند به دلیل عدم آگاهی از این بخشنامه‌ها با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

به گفته تیزهوش تابان، نظارت بر اجرای این پروتکل‌های تعیین شده از سوی روسیه و صدور گواهی‌های لازم برای محصولات کشاورزی صادراتی ایران به این کشور، با سازمان غذا و دارو همچنین جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط با قرنطینه است. این دستگاه‌ها باید با هماهنگی یکدیگر بررسی‌های لازم را انجام و گواهی‌های مورد نظر روسیه را برای محصولات صادراتی به این کشور صادر می‌کردند.

او با بیان اینکه هم بخش خصوصی و هم دولتی در حال پیگیری برای حل این مشکل هستند به استفاده از ظرفیت سفیر ایران در مسکو اشاره کرده و گفت: پیشنهاد اتاق مشترک ایران و روسیه این است که بار کامیون‌هایی که در حال حاضر در مسیر به روسیه متوقف شده‌اند به سرعت آزمایش شوند و اگر سم مورد نظر وجود نداشته باشد و یا میزان آن کم باشد دست‌کم از آن کامیون‌ها برای صادرات به روسیه استفاده شود. این راه حل کوتاه‌مدتی است اما در درازمدت آنچه را که غذا و داروی روسیه تدوین و به دستگاه‌های مرتبط جمهوری اسلامی ارسال کرده باید اجرا کنیم. امر پیچیده‌ای هم نیست و فقط کافی است یک سری استانداردها اجرایی شده و آزمایش‌های لازم انجام شود تا محصولات کشاورزی ما با همان گواهی‌های لازم راهی روسیه شوند

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :