اختصاصی / ولی جهانی : آگاهی چندانی از تنوع بالای غذایی شهر رشت وجود ندارد
کاشف اسرار – مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به تنوع بالای غذایی رشت و اذعان بر این که آگاهی چندانی از تنوع بالای غذایی شهر رشت وجود ندارد ،برند سازی غذاهای بومی می تواند یکی از عوامل مهم افزایش آگاهی از تنوع غذایی این خطه از کشور عزیزمان باشد.
به گزارش خبرنگار کاشف اسرار ، ” ولی جهانی ” طی سخنانی در همایش نقش رسانههای دیداری و شنیداری در توسعه و برندینگ شهر خلاق خوراک رشت که در محل تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد ، اظهار کرد : این همایش با تأکید بر محورهایی چون استفاده از فرصتهای رسانه برای ایجاد و توسعه برند غذاهای بومی و محلی و همچنین نقش گردشگری خلاق خوراک در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال برگزار شد.
به گفته وی ، گردشگری مبتنی بر فرهنگ غذایی پیشرانی پویا برای توسعه شهری رشت است و این امر میتواند تأثیرات مضاعفی را در تکمیل زنجیره ارزش گردشگری و صنایع وابسته استان گیلان در این خصوص داشته باشد.
این مسئول، اعتقاد دارد : کشورمان یکی از متنوع ترین فهرست غذاهای جهان را به خود اختصاص داده است و هر گوشه از ایران عزیزمان غذای سنتی و محلی مبوط به خود را دارد که جزء خوش طعم ترین غذاهایی هستند که در جهان طبخ می شوند.
جهانی ” ، ابراز کرد : شهر رشت به دلیل تنوع بالای غذا در سال 1394 شمسی از سوی سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شده است .
وی ادامه داد : علت این امر وجود 300 خوراکی محلی ،تنوع خوراک و فرآورده های غذایی محلی ، فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره است.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ،با اشاره به تنوع بالای غذایی رشت و اذعان بر این که آگاهی چندانی از تنوع بالای غذایی شهر رشت وجود ندارد ،برند سازی غذاهای بومی می تواند یکی از عوامل مهم افزایش آگاهی از تنوع غذایی این خطه از کشور عزیزمان باشد.
جهانی ” ، معتقد است : یکی از مزیت های برند سازی این است که آگاهی از یک برند باعث می شود تا مشتری برای خرید محصول سریع تر تصمیم بگیرد، بنابراین برند سازی مواد غذایی و خوراکی های محلی با طراحی نماد ، آرم ،شخصیت ،بسته بندی یا تبلیغات مناسب و حذاب می تواند باعث افزایش آشنایی و آگاهی مصرف کننده شود.
وی با تصریح بر این که مصرف کنندگان تمایل دارند کالایی را خریداری کنند که آگاهی بیشتری از آن دارند ،متذکر شد : امروزه اطلاع رسانی با سرعت سرسام آوری در جهان منتشر می شود و رسانه های اجتماعی یکی از رایج ترین ابزارهای دوران مدرن برای انتشار اطلاعات در سراسر جهان هستند که به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده اند.
این مسئول ، خاطر نشان کرد : مطالعات نشان می دهد که حدود 90 درصد استفاده کنندگان از تلفن همراه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و از طریق استفاده از رسانه ها بسیاری از اطلاعات با سرعت بسیار بالایی با مخاطبان زیادی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می شود که این امر رسانه های اجتماعی را به ابزاری بی بدیل برای بازار یابی و اشتراک اطلاعات مشتریان و بازاریان تبدیل می کند
جهانی ، ادامه داد : از این رو حضور گسترده برندهای مواد غذایی محلی در رسانه های اجتماعی بسیار ضروری است و بسیاری از مشتریان قبل از تصمیم به خرید در مورد محصولات تحقیق می کنند و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح به همراه تبلیغات جذاب می تواند باعث موفقیت یک برند غذاهای محلی و گسترش آن شود.
وی رویکرد ویژه به غذاهای محلی به عنوان یک ضرورت در زمینه صنعت گردشگری گیلان دانست و تصریح کرد : بستر سازی معرفی غذاهای بومی در حال فراموشی ، تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری و تبدیل غذاهای سنتی به یکی از جاذبه های استان با هدف معرفی تنوع فرهنگی و ظرفیت گدشگری استان نه تنها یکی از روش های توسعه گردشگری محسوب می شود ، بلکه از دیدگاه حفاظت از میراث ها ،سنت ها و ویژگی های غذایی ،موضوعی بایسته به نظر می رسد.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، اظهار کرد : توفیق پایداری غذاهای محلی و سنتی نیازمند شناساندن ، حفظ و ایجاد بازار تقاضا و برانگیختن ذائقه مسافرانی است که رکن اساسی صنعت گردشگری هستند به تدریج می توان انتظار داشت که تکرار در تقاضا به عنوان راهی موثر در افزودن نام غذاهای محلی در منوی تاسیسات گردشکری عمل کند.
جهانی ” تاکید کرد : بنابراین هر یک از سازمان های مسئول باید بر اساس استراتژی های متناسب با شرح وظایف خود در راستای حفظ و باز شناساندن هویت فرهنگی و تامین سلامت جامعه گام بردارند .
وی متذکر شد : وزارت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری هم با ثبت مهارت و شیوه پخت غذاهای محلی و حفظ سنت ها در راستای این مهم گام های موثری برداشته و تاکنون در گیلان 27 غذای سنتی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تعداد 7 غذای دیگر در حال ثبت است.
این مسئول ، اذعان کد : هر چند هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله بسیار است ، اما با گذاشتن سنگ بنای این امر با ثبت و تدوین فرهنگ غذایی و آشپزی محلی ، به منظور شناسایی جامع و حفظ میراث غذایی به نظر می رسد می توان ایجاد تصویری مطلوب از استان در عرصه ملی و حتی جهانی در خصوص گردشگری غذا فراهم ساخت.
جهانی ” با اشاره به نقش فرهنگ غذایی و تنوع محصولات در نحوه زیست مردم گیلان در طول تاریخ گفت: «فرهنگ و آداب مربوط به پخت و پز، همواره از جایگاهی خاص در فرهنگ عامه مردم گیلان برخوردار بوده و این امر خود باعث شده تا شهر رشت به نمایندگی از استان به عنوان ویترینی از متنوعترین غذاها به شبکه شهرهای خلاق سازمان جهانی یونسکو بپیوندد.»
پایان پیام
.