کاشف اسرار – منازل تاریخی هر شهری، برای آشنایی مردم با فرهنگ، تاریخ و معماری آن خطه، یکی از بخش‌های مهم گردشگری تلقی می شوند . این روزها، خانه‌های تاریخی به مکانی فرهنگی تبدیل شده‌اند که زندگی، فرهنگ و هنرهای قومی مردم را به نمایش می‌گذارند و در برخی از آنها با جذب گردشگری و مشتری جذب درآمد می شود.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار ، رشت به واسطه‌ تاریخ و فرهنگ دور و درازش، خانه‌های تاریخی بسیاری در محلات قدیمی خود جای داده است. خانه‌ تاریخی نصرت اعظم سمیعی از جاهای دیدنی گیلان در محله‌ قدیمی ساغریسازان رشت رو به‌ روی مسجد قدیمی گلدسته و نزدیک خانه‌ فرهنگ گیلان واقع شده است و متاسفانه حال و روز خوبی ندارد .

شهروندان ماه هست بنری بر روی سر درب ورودی خانه نصب شده مشاهده می کنند که مضمون آن این است : ” این ملک متعلق به آموزش و پرورش می باشد و به موجب حکم مرجع قضایی تخلیه شده است . هر گونه  ورود و دخل و تصرف جرم و مستوجب پیگیری قضایی است ” .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار در حوزه اجتماعی ، اظهار کرد : بنای فاخر ساختمان ( مدرسه ) تاریخی سمیعی واقع در ساغریسازان با شماره 23515 و به تاریخ 27 / 12 / 1386 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ، لذا پاس داشت و صیانت از آن بسیار ضروری است .

ولی جهانی ” با اشاره به مکاتبات متعدد اداره کل میراث فرهنگی گیلان با اداره کل آموزش و پرورش استان از سال 1397 تا سال جاری ، خاطر نشان کرد : مطابق با مواد 98 قانون برنامه توسعه ششم کشور و 72 حمایت از بافت ها و بناهای تاریخی ، هر گونه مرمت ، احیاء و باز سازی بناهای تاریخی بر عهده مالکان محترم است.

وی متذکر شد : با عنایت به پی گیری و معرفی سرمایه گذاران مختلف به آن اداره کل محترم ، متاسفانه هم چنان بنای تاریخی مذکور بلاتکلیف باقی مانده و از آن جایی که بخش هایی از ساختمان فرسوده و به مرمت و باز سازی اضطراری نیازمند بوده ، به منظور جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی و تضییع حقوق عامه ، باید اداره کل آموزش و پرورش استان نسبت به سامان دهی بنا اقدام لازم مبذول دارند .

این مسوول ، تصریح کرد : احتمال ریزش مصالح دور از انتظار نبوده و بنابراین به منظور ممانعت از هر گونه آسیب به بنا و شهروندان محترم ، اقدام عاجل و تاثیر گذار از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان می تواند از بروز چالش های احتمالی جلوگیری نماید .

جهانی ” ، تاکید کرد : این اداره کل هم چون گذشته آمادگی خویش را در راستای هر گونه همکاری برای سامان دهی ساختمان مذکور با اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام می نماید و به منظور تحقق این مهم تعیین تکلیف نهایی ساختمان و ایمن سازی آن به جهت بازگشایی برای بازدید عموم ، درخواست شهروندان و عموم علاقه مندان به حوزه میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به صدور نامه ای خطاب به مدیر کل سابق آموزش و پرورش گیلان در ششم مهر ماه 1402 ، یاد آور شد : رونوشت نامه مذکور برای استاندار ، بازرس کل استان و معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رشت ارسال گردیده و مقرر شده به زودی احدی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی گیلان با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان از خانه سمیعی بازدید و گزارش کارشناسی تهیه بکند .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، اضافه کرد : با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان رایزنی کردیم و مقرر  شده در هفته جاری یا هفته آینده با دستگاه هایی که دارای بناهای تاریخی می باشند جلسه ای مشترک برگزار تا مشکلات حل بشود.

جهانی ” تعداد دستگاه های دارای بناهای تاریخی تحت تعلق را 43 دستگاه عنوان کرد و متذکر شد : این دستگاه ها تعداد 300 باب بنا را تحت تملک دارند و قرار است با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برای مرمت ابنیه شان تصمیم گیری بشود .

گفتنی است خبرنگار ” پایگاه خبری کاشف اسرار ” با ” حسین رمضانی ” که 12 مهر ماه امسال به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش استان منصوب شد ، تماس برقرار کرد تا از نظر مدیر این دستگاه اجرایی درباره برنامه برای سامان دهی خانه سمیعی ” کسب اطلاع کند که از وجود مکاتبات و وضعیت بنا اظهار بی اطلاعی کرد.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :