کاشف اسرار-در یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه ماه رمضان پیامبر خدا خطبه مهمی خواندند و در آن خطبه که به شعبانیه معروف است مباحث و مسائل مهمی را مطرح فرمودند.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،رسول گرامی اسلام در خطبه غراء شعبانیه درباره یکی از سنت‌های زیبا در ماه رمضان سخن گفته و بر عمل به آن حتی به اندازه یک خرما یا جرعه شربت آبی سفارش جدی می‌کنند.

این سنت حسنه و زیبا که در ماه رمضان نمود و نماد دارد، سنت “افطاری دادن” است که متاسفانه گاهی به سبب تجمل گرایی و ریخت و پاش‌های بیهوده این سنت نیکو و پسندیده مورد غفلت واقع می‌شود.

رسول خدا(ص) در خطبه شعبانیه درباره زنده نگه داشتن افطاری دادن چنین می‌فرمایند: “بدانید که خداوند به عزت خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کننده‌گان را عذاب نکند.

ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش‌های گذشته‌اش می‌گذرد.

یکی عرض کرد! ای رسول خدا، همه ما قدرت افطاری دادن و سیرکردن شکم افراد را نداریم.پیامبر خدا فرمود: با پاره‌ی خرما و مقداری آب، آتش را از خود دور کنید.

در روایتی از امیر‌مؤمنان علیه‌السلام نقل است که درباره‌ی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم خدا می‌فرمایند: «اذا اراد ان یفطرhttp://farsi.khamenei.ir/ndata/news/23482/B/13920518_0123482.jpg امرنی ان افتح الباب لمن یرد من الافطار»؛ پیامبر خدا هرگاه می‌خواستند افطار کنند، به من دستور می‌دادند که در خانه را باز کنم تا هرکه می‌خواهد افطار کند، به داخل منزل بیاید. این سفره‌ی افطار حتماً سفره‌ی افطاری ساده است.

پیامبر خدا سفره‌ی افطاری مفصل و مجللی که ما گاهی گرفتار آن می‌شویم، نداشته‌اند. سفره‌ی افطار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم سفره‌ی ساده‌ای است تا افراد کم‌بضاعت که غذایی برای افطار کردن ندارند، بر سر این سفره بنشینند و حداقل افطاری بکنند.

جایگاه افطاری دادن در جمهوری اسلامی ایران

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 57 با رهبری امام راحل و به دنبال آناستقرار نظام جمهوری اسلامی ایران برپایی سفره های افطاری توسط مسوولین  من جمله رهبر انقلاب جایگاه ویژه ای دارد.رییس جمهوری دولت یازدهم هم از زمان انتخاب به سمت رییس قوه مجریه و دومین مقام رسمی کشور سفره های افطاری متعددی برپا کرده که از جمله ضیافت های برپا شده در امسال می توان به ضیافت افطار با اصحاب رسانه،اساتید و دانشگاهیان،جوانان و دانش جویان و هم چنین اهالی فرهنگ و هنر اشاره کرد.

عکس/سفره افطار مسئولان در کنار رهبری

برپایی ضیافت های افطاری توسط مقامات عالی نظام در حالی می باشد”محمد علی نجفی-استاندار گیلان”طی سخنانی در نشست هماهنگی و برنامه ریزی سالگرد ارتحال امام راحل،که سایت استانداری به تاریخ نهم خرداد ماه جاری منتشر کرده ،آمده است:”دکتر نجفی با بیان اینکه سفره‌های افطاری نباید در بخش دولتی پهن شود افزود : حتی اگر هزینه افطار از جیب شخصی هم پرداخت شود برپایی آن را در بخش دولتی صلاح نمی دانم .”.

نتیجه تصویری برای افطار حسن روحانیتصویر مرتبط

طبق ماده اول مصوبه شورای اداری کشور در سال 77،یکی از وظایف استانداران به شرح ذیل است:

“استانداران در قلمرو مأموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت ،مسئولیت اجرای سیاستهای عمومی كشور در ارتباط با وزارتخانه ها، مؤسسات و شركتهای دولتی و سایر دستگاههایی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند. نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروهای انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود”.

اینک سوال می شود چه طور “نجفی”نمایندگی عالی دولت را بر عهده دارند که با برپایی در بخش دولتی مخالفت می کند،در حالی که مسوولان عالی از جمله رییس جمهوری هر ساله سنت حسنه ضیافت افطاری برپا می کنند؟دلیل یا دلایل قانع کننده،وی برای مخالفت در این باره چیست؟با مستندات پاسخ بدهند.

استاندار

پایان پیام

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :