کاشف اسرار-مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیاهکل در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، که به تاریخ یک مرداد ماه 1393 در این رسانه منتشر شد،خبر از اختصاص 500 میلیون ریال برای مرمت محوطه «خانه عضدی»، یکی از بناهای تاریخی این شهرستان و تاسیس» موزه مردم  شناسی»این شهرستان داد.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،با گذشت حدود 19 روز از انتشار اظهارات «مهرداد حسینی»به یک باره خبر آتش شوزی خانه تاریخی عضدی سیاهکل در سایت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با تیتر:«علت آتش سوزی خانه تاریخی عضدی در شهرستان سیاهکل در دست بررسی است»،منتشر شد.

با فاصله دو روز از انتشار خبر وقوع حریق در خانه عضدی، سایت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خبر دیگری را با تیتر:«اجازه تخریب حتی یک خشت از میراث فرهنگی گیلان را نمی دهیم»را  به نقل از «رضا علیزاده » ،مدیرکل این دستگاه دولتی،بر روی خروجی خود قرار داد.

«رضا علیزاده»، در بخش از اظهارات خویش مرمت آثار و بناهای تاریخی را جزو اولویت‌های میراث فرهنگی دانست و تاکید کرد: «تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر این است که با تمام محدودیت‌های اعتباری بناهای تاریخی شاخص را مرمت و احیا کند».

با گذشت حدود 22 ماه از انتشار وقوع حریق در خانه عضدی سیاهکل،نه تنها تاکنون علت وقوع این حادثه درسایت اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام نشده،بلکه علیرغم تاکیدات «رضا علیزاده» مبنی بر:«اجازه تخریب حتی یک خشت از میراث فرهنگی گیلان را نمی دهیم»،تعدادی از ابنیه از آثار تاریخی این استان که از وضعیت تخریب دامنه یا خود بنای فراتر از یک خشت رفته است و اطلاع داریم،را منتشر می کنیم.

برای اثبات درستی یا نادرستی ادعای خویش،تصاویر تعدادی از ابنیه تاریخی ثبت شده استان گیلان را که در فاصله زمانی نیمه شعبان امسال تا لحظه انتشار این گزارش تهیه شده را انتشار می دهیم و قضاوت را بر عهده خوانندگان عزیز می گذاریم،تا  ما را از نظرات احتمالی خویش در قسمت ارسال نظرات،آگاه سازنند.

 

 

DSC_0043حمام تاریخی -محله پیرسرای رشت-

DSC_0021حمام تاریخی -محله پیرسرای رشت

DSC_0213یکی از ابنیه های تاریخی  شیلات بندرکیاشهر

DSC_0289یکی دیگر از ابنیه تاریخی شیلات بندر کیاشهر

ساختمان قدیری سوم خرداد95

ساختمان قدیری سوم خرداد95.jpg-4

ساختمان قدیری سوم خرداد95.jpg-3رویت رطوبت و ریزش گچ بری بر روی دیوار خانه تاریخی قدیری رشت

DSC_0956کارخانه گونی بافی رشت

DSC_0960نمای دیگر از کارخانه تاریخی گونی بافی رشت

DSC_0961

DSC_0964

DSC_0966

DSC_0971سرای ملک رشت-آیا استفاده از سیمان سیاه  و سازه های بتونی غیر متعارف در بنایی تاریخی(کاروانسرای ملک)،مجاز است؟

DSC_0973

DSC_0977سرای ملک رشت-تصاویر بالا

کاروانسرای طاقی کوچک رشت-تصاویر پایین

DSC_0979

DSC_0988

DSC_0987

اینک سوال می شود،آیا نصب تابلو بر روی آثار تاریخی قانونی است؟آیا برای نصب تابلوی کاروانسرا یا بازار ،مجوزی صادر شده است؟آیا استفاده از سیمان سیاه  و سازه های بتونی غیر متعارف در بنایی تاریخی(کاروانسرای ملک)،مجاز است؟آیا مرمت آثار تاریخی همچون کاروانسراها و بازارها، خانه قدیری،کارخانه گونی بافی ،ساختمان آذربانی،حمام گلزار رشت و مجموعه شیلات کیاشهر در دست پیگیری و یا اختصاص بودجه است؟آیا بودجه ای برای مرمت این ابنیه اختصاص یافته است؟اگر جواب مثبت است،اسناد و مدارک آن را در اختیار این پایگاه خبری قرار دهند تا منتشر نماییم.خطر ریزش آجرهای طاقی،بازارها و کاروانسراها؛ بر روی مردم ،بر عهده کیست؟آیا تاکنون برای بناهایی که سقف آنهادر حال ریزش هست و برای عابران خطر جانی و مالی  دارد،جهت  تعمیرات اقدامی شده یا باید یک انسان آسیب ببیند و بعد اقدام بشود؟

گفتنی است،پس از ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی کشور، آن اثر مشمول ضوابط و قوانین سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص حفظ آثار ملی قرار خواهد گرفت که درآن صراحتاً اعلام شده است، “به موجب ثبت یک اثر ، ساختمان مذبور، تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی کشور می باشد .

از سویی دیگر،هر گونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود ممنوع است در ضمن مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و و نظارت سازمان مذکور ممکن و تخلف از آن برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ کتاب پنجم قانون مجازاتهای اسلامی تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب، مشمول مجازاتهای قانونی خواهد شد.

کاروانسرای گلشن رشت-تصاویر پایین

DSC_0990

DSC_0997

DSC_0993

DSC_0992

DSC_0994

بقعه امیرشهید لاهیجان-تصاویر پایین

DSC_0250DSC_0254

DSC_0261درخصوص تصاویر بقعه امیر شهید لاهیجان متذکر می شویم،درج این عکسها به معنای عدم مرمت بقعه نیست،زیرا به مشاهدات روز ششم خرداد ماه،بر روی بخشی از  دیوارها،عملیات مرمت صورت گرفته که در عکسهای ذیل مشخص شده است که جا دارد از دست اندرکاران مرمت قدردانی کنیم.

DSC_0249

DSC_0252ساختمان آذربانی در تصویر زیر:

 

DSC_0657ساختمان آذربانی رشت

امام خامنه ای: افراد، مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند. خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند؛ خیلی چیز خوبی است.۱۳۸۸/۰۳/۲۹

در کنار این، نظام پاسخگویی را برای خودتان متحتم بدانید. واقعا وزیر در حوزه‌ی کار خودش، مدیران وزارتی در حوزه‌ی کار خودشان، معاونان هر کدام در حوزه‌ی کار خودشان پاسخگو باشند. یعنی هم در برابر خطایی که انجام می‌گیرد، واقعا پاسخگو باشند؛ هم در برابر کار لازمی که باید انجام می‌گرفته و انجام نمی‌گیرد، پاسخگو باشند.

پایان پیام

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :