کاشف اسرار-رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اختصاص 62 میلیارد تومان در سفر اسفند ماه سال گذشته توسط هیات دولت برای بخش کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش کاشف اسرار،علی درجانی در نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با حضور معاون  توسعه و مدیریت منابع انسانی وزیر جهاد کشاورزی ،به تشریح وضعیت استان در بخش کشاورزی پرداخت.

وی اظهار کرد: در حوزه محصولات کشاورزی و دامپروری اعم از چای، برنج، فندق، کیوی، گوشت سفید، آبزی‌پروری و‌… در رده استان های پیشرو و برتر است،

این مسئول،ابراز کرد: گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی تولیدات کشاورزی در گیلان نشان دهنده این است که اقتصاد استان گیلان به کشاورزی گره خورده است.

درجانی با اشاره به دایر بودن ۱۲ مرکز تحقیقات استانی، ملی و بین‌المللی در استان افزود: در کنار این مراکز تحقیقاتی، بیش از ۱۱۰ عضو هیأت علمی در حوزه تحقیقات کشاورزی در گیلان وجود دارد.

وی با تصریح بر این که مردم انتظار دارند، این دانش وارد چرخه تولید شود و تغییر را در سفره های خو ببینند،به افزایش سطح زیرکشت برنج اشاره کرد .

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در سال جاری  ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت برنج است که این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش داشته است،

درجانی متذکر شد: واقعی‌تر شدن و افزایش نرخ برنج و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را می‌توان از عوامل بالا رفتن کشت عنوان کرد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم تا نوسازی و تجهیز زمین های کشاورزی با جدیت پیگیری شود، در حال حاضر در سطح کشور یکی از استان های پیشرو در این امر است.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۶درصد از سطح زیرکشت برنج استان از طریق کاشت مکانیزاسیون انجام و در سال جاری به ۶۰درصد در سال رسیده اذعان داشت: ۶۴درصد از مزارع به صورت مکانیزه برداشت می‌شد، انتظار داریم به ۷۰درصد در سال جاری برسد.

به گفته درجانی استان گیلان علیرغم اینکه استان پربارانی است اما بارش ها به خوبی ذخیره سازی و‌ استفاده نمی‌شود و آب‌بندان ها یکی از راه های بومی ذخیره سازی و استفاده هرچه بهتر از باران ها است،

وی خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم تا با لایروبی، ظرفیت آب‌بندان های استان را از ۱۵۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش دهیم.

این مسئول در پایان سخنان خود به سفر اخیر هیات دولت اشاره کرد و اظهار داشت: از مجموع حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان مصوبات سفر استانی هیات دولت به گیلان ۶۲۰ میلیارد به بخش کشاورزی اختصاص داشت که از تنوع خوبی نیز برخوردار  و در موضوعات متنوعی است که استان در آن زمینه ها دارای ظرفیت است

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :