کاشف اسرار-مدیرکل استاندارد گیلان از انجام دو مرحله بازرسی از سطح بازار آن هم شهرستان در زمان شیوع کرونا ویروس جهت بررسی عدم عرضه الکل طلبی تقلبی خبر داد.

داریوش اشكانى پور مدير مل استاندارد استان در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار با اعلام این خبر افزود در اين بازرسي ها موردي مشاهده نشد.

گفتنی است الکل، ماده‌ای آلی است که از مواد طبیعی بدست می‌آید. الکل اتیلیک یا “اتانول” کاربرد طبی دارد و الکل متیلیک یا “متانول” دارای کاربرد صنعتی است.”اتانول” از تخمیر قند و نشاسته با مخمر نان به دست می‌آید.

در فرایند حرارت دادن غلات، میوه‌ها یا نیشکر و سپس افزودن مالت به آن، قسمتی از نشاسته‌ موجود در آنها به قندهای ساده‌تر تبدیل می‌شود و با افزودن مخمر نان و هم چنین گرم نگه داشتن این محلول، قند به دست‌آمده به اتانول تبدیل می‌شود.

علاوه بر غلات، این نوع الکل از میوه‌ها نیز به دست می‌آید و در پزشکی، داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین در نوشیدنی‌های الکلی به‌کار می‌رود.

الکل حاصل از تخمیر غلات و میوه‌ها، تنها ۱۲ تا ۱۵ درصد غلظت دارد و برای افزایش غلظت آن، باید محلول به دست‌آمده را تقطیر کرد تا به الکل حداکثر ۹۵ درصد رسید.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :