کاشف اسرار-نمایندگان مردم حوزه های انتخابیه رودسر و املش،صومعه سرا و لنگرود در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 16 اردیبهشت ماه) خانه ملت در موافقت با کلیات لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی سخنرانی کردند.

به گزارش کاشف اسرار به نقل از خانه ملت،نماینده مردم صومعه سرا در مجلس طی سخنانی به عنوان موافق با این لایحه، گفت: مناطق هفتگانه آزاد در کشور محدوده های بسیار گسترده‌ای دارد به عنوان مثال قشم 90 هزار هکتار، چابهار 81 هزار هکتار، ماکو 4 هزار هکتار و ارس 76 هزار هکتار است.

سید کاظم دلخوش اباتری،خاطر نشان کرد: کوچکترین منطقه آزاد در کشور منطقه آزاد انزلی است، ما نمی‌خواهیم مناطق آزاد ایجاد کنیم بلکه می‌خواهیم منطقه آزاد انزلی را تثبیت و توسعه دهیم.

وی افزود: وظیفه مجلس این است که قانون بنویسیم و دیگر دستگاه‌ها مانند دیوان عدالت اداری آن را انجام دهند. باید به سمت تثبیت منطقه آزاد انزلی حرکت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در سال جهش تولید باید مناطق آزاد فعالیت کنند؛ منطقه آزاد انزلی از نظر استراتژیک بسیار مهم است و وجود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلخوش اباتری گفت: با توجه به کریدور شمال و جنوب رابطه اقتصادی ما با چین و روسیه برای کشور بسیار اهمیت دارد، توسعه فعالیت تولیدی در منطقه آزاد انزلی برای مردم منطقه رونق به همراه دارد.

وی تاکید کرد: برای سرمایه‌گذار فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی، وجود راه‌آهن و همچنین تبادلات مهم در اوراسیا و روابط اقتصادی در کریدور شمال و جنوب در منطقه و ایجاد اشتغال بسیار مهم است.

اهمیت همجواری با آذربایجان و روسیه برای منطقه آزاد انزلی 

نماینده مردم لنگرود،هم به عنوان موافق دیگر این لایحه ضمن برشمردن وسعت مناطق آزاد تجاری در کشور گفت: منطقه آزاد انزلی وسعت زیادی ندارد، مثلا ماکو وسعت 400 هزار هکتار است ولی منطقه آزاد انزلی 8 هزار هکتار، کیش 90 هزار هکتار، اروند 37 هزار هکتار، ارس 76 هزار هکتار و قشم 30 هزار هکتار است.

مهرداد بائوج باهوتی، ادامه داد: ما نمی‌خواهیم منطقه آزاد ایجاد کنیم و تنها می‌خواهیم منطقه آزاد انزلی را وسعت دهیم چرا که در 8 هزار هکتار فعالیت می‌کند و بخشی از آن هم زمین‌های کشاورزی است.

به گفته وی، فلسفه ایجاد منطقه آزاد برای تولید بوده و ما می‌خواهیم در این سرزمین تولید ایجاد کنیم و تولید کننده با معافیت‌های مالیاتی بتواند در آن سرزمین کالای خود را صادر کند.

این مقام،ابراز کرد: انزلی به علت همجواری با کشورهای آذربایجان و روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار است و با روابط اقتصادی با این کشورها می‌تواند میلیون‌ها دلار وارد کشور کند. با وجود راه‌آهنی که به آن متصل است انزلی می‌تواند نقش‌آفرینی بزرگی در اوراسیا داشته باشد.

منطقه آزاد فرصتی است برای محرومیت زدایی و تولید 

نماینده مردم رودسر و املش در موافقت با کلیات لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی گفت: ما برای همه مناطق ایران ارزش قائل هستیم و استان گیلان هم یکی از حلقه‌های مهم ایران است.

اسدالله عباسی با اشاره به رشد سنگاپور در توسعه اقتصادی گفت: از نظر توسعه و میزان درآمد سنگاپور بسیار پیشرفت کرده است، ایجاد منطقه آزاد به منظور محرومیت زدایی و تولید است و جنبه صادراتی آن به مناطق اوراسیا یک فرصت است. قشم دو و نیم برابر نسبت به سنگاپور وسعت دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم، تصریح کرد: خط آهن اتصال انزلی به خط آهن کریدور شمال به جنوب بسیار اهمیت دارد، در این منطقه صادرات باید بیشتر از واردات باشد ولی هنوز فرصتی را برای این منطقه ایجاد نکرده ایم.

این مقام ادامه داد: شرکت‌های واردکننده در حال حاضر تولیدکننده شدند، هنوز ظرفیتی را برای استان گیلان ایجاد نکرده‌ایم، کریدور شمال به جنوب فرصتی برای کل کشور است، معافیت‌های مالیاتی رقبای ما بسیار بیشتر است، ترکیه 21 منطقه آزاد، امارات 32 منطقه آزاد و ایران 7 منطقه آزاد دارد و تعدادی را در همین مجلس افزایش داده‌ایم و با افزایش خود گیلان حدود 16 منطقه آزاد ایجاد شده است.

عباسی، تصریح کرد: فرودگاه گیلان یک فرودگاه بین‌المللی است و باید در این موضوع ملی فکر کنیم نه استانی، آحاد مردم در این مناطق ذینفع هستند و باید جلوی قاچاق را گرفت.

وی در پایان گفت: باید درآمد کشور را افزایش دهیم، مجمع نمایندگان استان هم برای درآمدزایی کشور تلاش می‌کنند چرا که گیلان متعلق به همه مردم است. ما جلوی سوء استفاده‌ها را با کمک دستگاه‌های نظارتی می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم قاچاق وارد استان بشود./

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :