کاشف اسرار-رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بر آمادگی سازمان متبوع خود برای انجام اقدامات تسهیل کننده در امور تجاری و لجستیکی با کشورهای همسایه تاکید کرد.

به گزارش کاشف اسرار،محمد علی روز بهان “طی سخنانی در نخستین کنفرانس کارگروه بین المللی توسعه کریدور شمال به جنوب ،به تصویب سند توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری از سوی دولت ایران اشاره کرد.

وی در این جلسه که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی کشورهای ایران، روسیه، هندوستان، آلمان، قزاقستان، و ترکمنستان برگزار شد،آمادگی سازمان متبوع خود را برای انجام اقدامات تسهیل کننده در امور تجاری و لجستیکی با کشورهای همسایه اعلام کرد.

این مقام در زمینه توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و در بخش بندری، به فعالیت بندر کاسپین به عنوان نخستین بندر عمیق ایران در دریای خزر با آب خور ۶تا ۹متری در پسکرانه دو بندر کاسپین و انزلی که در محدوده این منطقه قرار دارند ،اشاره کرد.

روز بهان”اضافه کرد: انبار غلات ۱۵۰ هزار تنی و انبار خشک ۱۰۰هزار تنی، مخازن روغن خوراکی با حجم ۱۲۰هزار تن، ۴۰ هکتار انبار روباز و مخازن سوخت ایجاد و خط ترانزیتی کانتینرهای یخچالی راه اندازی شده است.

وی ،متذکر شد :عملیات احداث اسکله رو رو کامیونی و واگن ریلی آغاز شده و ساخت اولین اسکله سرپوشیده نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی، در زمینه تکمیل زیرساخت های بخش ریلی، اتصال این منطقه به خط ریل سراسری تا تابستان سال آتی شمسی و میلادی به اتمام خواهد رسید.

روز بهان،متذکر شد: اگرچه هم اکنون نیز امکان حمل و نقل ترکیبی از دو بندر کاسپین و انزلی به اولین ایستگاه ریلی با فاصله ۱۵کیلومتری مهیا است.

وی خطاب به اعضای حاضر در کارگروه بین المللی توسعه کریدور شمال- جنوب از موافقت راه آهن ایران برای اعطای تخفیف ویژه ۲۰ تا ۵۰ درصدی حمل کالای کانتینری در مسیر بنادر دریای خزر و بنادر جنوبی کشورمان خبر داد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی، افزود: از سوی دیگر آمادگی خود را جهت ارائه تسهیلات در قالب کاهش تعرفه های بندری برای انواع کالاها و تی اچ سی عبوری از طریق بندر کاسپین اعلام می کنیم.

روزبهان،اظهار کرد: در راستای نوسازی ناوگان کشتیرانی دریای خزر ساخت دو فروند کشتی در شرکت کشتی سازی لوتوس آستراخان در حال انجام است.

وی پیشنهاد واگذاری انبار کالاهای خشک و غلات و روباز به همکاران لجستیکی کشورهای همسایه و حاضر در این گفتگو را مطرح کرد .

این مسئول،تاکید کرد: عالی ترین مقام های حوزه حمل و نقل کشورمان آماده کاهش تعرفه کالاهای عبوری از مسیر کریدور شمال و جنوب می باشند .

روز بهان،ادامه داد: می توان الگوی راه اندازی خط کشتیرانی میان بندر کاسپین و اکتائو با سایر بنادر کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان را در دستور کار مشترک قرار داد.

وی با تصریح بر نقش و اهمیت کریدور شمال جنوب در کاهش هزینه و زمان انتقال کالا میان آسیا و اروپا؛ آمادگی سازمان متبوع خود را برای برگزاری نخستین جلسه حضوری اعضای کارگروه به میزبانی منطقه آزاد انزلی اعلام کرد.

بنابراین گزارش کارگروه مزبور در راستای پیگیری توافقات صورت گرفته میان طرف های ذی نفع کریدور شمال جنوب در حوزه حمل و نقل کانتینری و اجرایی کردن توافق تأسیس کارگروه هماهنگی و توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی مزبور به دعوت منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان برگزار شد.

در این کارگروه عبدالرحیم کردی،رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار؛سرگئی میلوشکین،مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس؛رومن الکساندروف،مدیر گروه همکاری های بین المللی وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه؛ دنیس آفاناسیف.وزیر صنعت و منابع طبیعی منطقه آستاراخان؛ فرانک بوسس،مشاور بندر هامبورگ؛میرکو نووک،رئیس بخش روسیه انجمن ملی لجستیک آلمان؛ و مدیران چندین شرکت حمل و نقل بین المللی که در مسیر اروپا و آسیا اقدام به ترانزیت کالا می کنند

در خصوص فرصت ها،چالش های تسهیل و توسعه حمل و نقل کالا در مسیر کریدور شمال-جنوب و الحاق اعضای جدید در این توافقنامه ترانزیتی بین المللی به اظهار نظر پرداختند.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :