امسال ۱۳۷ هزار تن کالا در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی تخلیه و بارگیری شد.
کاشف اسرار-معاون امور بندری و عضو هیئتمدیره سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: امسال ۱۳۷ هزار تن کالا در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی تخلیه و بارگیری شد.
به گزارش کاشف اسرار،امین افقی در گفتوگو با تسنیم ، رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی در بحث تنوعبخشی به کالاهای ورودی و خروجی به مجتمع بندری کاسپین را مورد اشاره قرار داد.
وی اظهار کرد : امسال 137 هزار تن کالا در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی تخلیه و بارگیری شد که به نسبت سال گذشته افزایش 180 درصدی دارد.
این مسئول از ورود کشتیهای حامل کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز تولید کارخانجات به مجتمع بندری کاسپین سخن گفت و عنوان کرد: در سه ماه امسال 20 فروند کشتی حامل غلات، 3 کشتی تخته و 9 فروند کشتی حامل روغن خوراکی در این بندر تخلیه و وارد کشور شد.
افقی توجه به حوزه صادرات و تشویق صادرکنندگان جهت صدور کالاهای خود از طریق مجتمع بزرگ بندری کاسپین را مورد تأکید قرار داد .
وی تصریح کرد: در سه ماهه امسال 3 فروند کشتی محصولات تولیدی کشورمان را از مسیر کریدور چین – قزاقستان – ایران و به صورت حمل و نقل ترکیبی به مقصد چین صادر شده است.
معاون امور بندری و عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی،حدود 95 درصد از کالاهای وارداتی از طریق بندر کاسپین را در حوزه کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی منطقه و کشورمان اعلام کرد .
افقی،خاطر نشان کرد: حمایت از بخش تولید و برنامهریزی در جهت عملیاتی کردن شعار جهش تولید مورد تأکید مقام معظم رهبری از جمله اهداف مهم سازمان منطقه آزاد انزلی محسوب میشود.
وی از جمله مهمترین دلایل گرایش و استقبال بازرگانان از مجتمع بندری کاسپین را برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد مزیت،های رقابتی،کوتاهی مسیر، آبخور بالا و پسکرانه وسیع بندری، ارائه مشوق، کاهش هزینههای حمل و نقل کالا از جمله این دلایل محسوب میشوند.
پایان پیام
افقی هدف از ایجاد منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور را توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا اعلام کرد و ابراز داشت: ظرفیتهای بندری این منطقه با وجود دو بندر، انزلی به عنوان قدیمیترین بندر ایران در این حوزه و بندر کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایرانی دریای خزر کاملاً مشهود است.
وی دو بحث توسعه امکانات زیرساختی و فعالسازی کریدورهای بینالمللی را به عنوان مهمترین برنامههای این سازمان در سالهای اخیر مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در همین این راستا کریدور چین، قزاقستان، ایران با محوریت سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد شده و دارای مزیتها و کارکردهای بسیار بالایی است.
افقی بندر کاسپین را در منطقه آزاد انزلی به عنوان یک بندر نسل سوم ارزیابی کرد و با بیان اینکه این مجتمع بندری در سالهای اخیر افتتاح شده است تصریح کرد: نخستین اسکله این بندر به صورت رسمی و با اخذ مصوبه مرز رسمی و مجاز دریایی جهت مبادله کالا، ورود و خروج مسافر و وسایل نقلیه از سال 97 آغاز به کار کرده است.