کاشف اسرار-مدیرکل منابع طبیعی و آب خیز داری استان گیلان از مخالفت سازمان جنگل ها،مراتع و آب خیز داری کشور با واگذاری پارک جنگلی  سراوان شهرستان رشت به شهرداری رشت خبر داد.

محسن یوسف پور رشتی” در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار “کاشف اسرار”،اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی استان استان دارای قراردادهای واگذاری پارک های جنگلی “لاکان” شهرستان رشت و “مفاخر گیلان” شهر رشت با شهرداری رشت است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد و واگذاری” بوستان مفاخر گیلان” محله چمارسرا توسط اداره کل منابع طبیعی گیلان با شهرداری رشت در قالب پارک جنگلی،یاد آور شد: واگذاری این پارک در سفر استانی هیات دولت در زمان فعالیت دولت ” محمود احمدی نژاد” به تصویب رسید.

این مسئول با اشاره به واگذاری پارک جنگلی  450 هکتاری لاکان جنب شرکت کود آلی گیلان به شهرداری رشت در سنوات گذشته تحت عنوان”مرحوم جزیره ای”،تصریح کرد : متاسفانه با گذشت 5 سال از واگذاری، قرار داد منعقد شده حالت اجرایی به خود پیدا نکرده است و این در حالی است مقدمات کار باید فراهم می کردند.

یوسف پور رشتی،اذعان کرد: شهرداری رشت علی رغم این که نتوانستند قرارداد واگذاری پارک جنگلی لاکان را اجرایی کنند،درخواست واگذاری  ضلع جنوبی پارک جنگلی سراوان را مطرح و قرارداد تحویل موقت با ورود استانداری وقت منعقد شد.

وی انعقاد تفاهم نامه تحویل موقت فاز اول پارک جنگلی ضلع جنوبی سراوان رشت را در نهم خرداد ماه 1397  و واگذاری را در 12 خرداد همان ماه عنوان  و از عدم اجرایی شدن پارک 450 هکتاری لاکان و هم چنین پارک جنگلی سراوان یک و دو انتقاد کرد

مدیرکل منابع طبیعی گیلان،ارائه عرصه پارک جنگلی لاکان را در قالب واگذاری و انعقاد قرارداد ندانست و اظهار کرد: این عرصه برای افزایش فضای سبز استان گیلان به منظور ایجاد  پارک های تفریحی،تفرجی و جنگلی، تحویل داده شد.

یوسف پور رشتی” ،خاطر نشان کرد : ایجاد پارک های تفریحی و تفرجی در حیطه وظایف شهرداری ها از جمله شهرداری رشت و راه اندازی پارک های جنگلی را مربوط به اداره کل منابع طبیعی استان است.

وی پارک های جنگلی سروان رشت را دارای ضلع های شمالی و جنوبی، عنوان و خاطر نشان کرد: با تعلل شهرداری رشت در اجرای طرح در یکی از این پارکها،پارک جنگلی سراوان روبروی اداره کل استاندارد استان به شرکت” طبیعت گستر مارلیک” در قالب برگزاری مزایده  واگذار شد.

این مسئول با اشاره به واگذاری پارک جنگلی سراوان ضلع شمالی رشت واقع در روبروی اداره کل استاندارد گیلان به بخش خصوصی و شروع به کار آن،متذکر شد: اخیرا شورای حفظ حقوق بیت المال استان دستور داده هیچ گونه ورودی اخذ نشود و سبب ایجاد مشکل شده است.

به گفته “یوسف پور رشتی”،هم اکنون در پارک های جنگلی استان در ازای ارائه خدماتی نظیر : فعالیت سرویس های بهداشتی،نظافت و جمع آوری زباله، پارک خودروها و در اختیار قرار دادن آلاچیق های تعبیه شده از مردم وجوه اخذ می کنند

وی متذکر شد: قرار است برای اخذ وجوه از ورود خودروها به پارک های جنگلی فعال ،در استانداری و هم چنین شورای حفظ حقوق بیت المال گیلان ،تصمیم گیری و نتیجه به اداره کل منابع استان ابلاغ بشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آب خیز داری گیلان،پارک جنگلی ضلع شمالی سراوان را دارای پارکینگ متمرکز خودروها در جوار ورودی و نیز پارک وسایل نقلیه در پارکینگ سیار نقاط مجاز برای توقف توسط نیروهای پارک بان شاغل اعلام کرد.

یوسف پور رشتی،به تبیین تاریخچه فعالیت پارک جنگلی سراوان رشت در سنوات گذشته پرداخت و گفت : این مجموعه قبل از واگذاری به اشخاص، توسط اداره کل منابع طبیعی استان اداره می گردید و سپس به اشخاص واگذار شد.

به گفته وی،پارک جنگلی مذکور طی سنوات گذشته توسط اداره کل منابع طبیعی گیلان،سازمان همیاری شهرداری های استان ،شرکت نیل آبی زرجوب و شهرداری رشت اداره شده و هم اکنون در اختیار شرکت” طبیعت گستر مارلیک” است.

این مسئول،متذکر شد: شرکت ” نیل آبی زرجوب” امتیاز این پارک به کانون بازنشستگان سپاه فروخت و شهرداری رشت هم فاقد قرارداد با اداره کل منابع طبیعی استان بود.

یوسف پور رشتی” ،دلیل عدم انعقاد با شهرداری رشت را مخالفت سازمان جنگلها،مراتع و آب خیز داری کشور را مبنی بر عدم اجرای طرح ها توسط شهرداری در دیگر پارک ها،ذکر کرد.

وی تصریح کرد: سازمان جنگلها کشور انعقاد هر گونه تفاهم یا توافق نامه جدید با شهرداری رشت برای واگذاری پارک های جنگلی را منوط به تعیین تکلیف اجرای طرح پارک جنگلی 450 هکتاری لاکان دانست و در این باره اخطار به نهاد مذکور ابلاغ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان،اظهار کرد: یکی از دلایل شهرداری رشت برای عدم اجرای طرح را درخواست تبدیل قرارداد از 5 ساله با 30 ساله جهت جذب سرمایه گذار است و اگر قرار است سرمایه گذار جذب بکند،اداره کل منابع طبیعی استان توانایی جذب سرمایه گذار مناسب را دارد و نیازی به واسطه گری ندارد .

یوسف پور رشتی” به شهرداری رشت ،هشدار داد: اگر این نهاد عمومی غیر دولتی، هر چه سریعتر طرح مورد نظر در پارک جنگلی لاکان اجرایی نکند، عرصه مسترد و با انجام مزایده به شخص دیگر واگذار خواهد شد.

وی واگذاری پارک جنگلی حدود 700 هکتاری ضلع شمالی سراوان رشت در جاده رشت به تهران، به شرکت ” طبیعت گستر مارلیک” در قالب برگزاری مزایده را به صورت 15 سال، بیان کرد .

به گفته این مسئول، شرکت ” طبیعت گستر مارلیک” به عنوان مجری طرح پارک جنگلی ضلع شمالی سراوان رشت ،برای اخذ عوارض ورود وسایل نقلیه مطالبه دارد،ولی هم اکنون مجاز به اخذ عوارض در قبال ارائه خدمات است.

یوسف پور رشتی”،اخذ عوارض ورودی از وسایل نقلیه در پارک جنگلی ضلع شمالی سراوان رشت را منوط به اخذ تصمیم و ابلاغ توسط  شورای حفظ حقوق بیت المال و استانداری گیلان دانست.

گفتنی است در نشست مدیرکل منابع طبیعی گیلان،”محمد رضا عبدالهی (معاون امور جنگل ها )به اتفاق “علی نقی صدیقی”مسئول روابط عمومی این دستگاه اجرائی و “علی اعتماد”به عنوان نائب رئیس هیات مدیره شرکت” طبیعت گستر مارلیک” حضور داشتند.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :