کاشف اسرار-استاندار گیلان از افزایش ۵۴ درصدی میزان واردات از لحاظ وزنی و چهار درصد به لحاظ دلاری در شرایط تحری خبر داد و با اشاره به ظرفیت گستره بازار هدف اوراسیا و همسایگان شمالی،،اذعان کرد: رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است و باید تلاش ها مضاعف شود.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،ارسلان زارع” چهارشنبه شب در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید گیلان “در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد؛ به اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید براساس سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و در جهت تحقق شعار راهبردی جهش تولید اشاره کرد.

وی اظهار کرد: با مشخص شدن ۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی، گیلان از جمله استان هایی است که از همان ابتدای سال با تعیین تعداد طرح ها، با اولویت میزان اشتغال و افزایش تولید و با استفاده از تسهیلات بانکی کوشیده است نقش موثری در اجرای برنامه‌ها و سیاست های تحقق شعار سال داشته باشد.

این مقام به پیشرفت قابل توجه طرح‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و بر ضرورت استمرار تلاش های مجدانه تاکید کرد .

زارع،خاطر نشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصل بهار امسال معادل 45 و دو دهم درصد بوده که این شاخص، چهار و دو دهم درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

وی بالا بودن نرخ مشارکت اقتصادی که نتیجه اقدامات مطلوب دولت در استان بوده را منجر به افزایش امید جمعیت جویای کار به یافتن شغل دانست و متذکر شد: کاهش نرخ بیکاری جوانان اصلی ترین دغدغه بنده است و برای تحقق آن اهتمام داریم.

استاندار به رشد تولید محصولات زراعی در سال گذشته نسبت به سال ماقبل (1397) و رسیدن به یک و هشت دهم میلیون تن اشاره کرد.

زارع، خاطرنشان کرد: محصولات باغی نیز با رشد هشت و سه دهم درصدی به ۶۴۳ هزار تن و تولید محصولات دام و طیور نیز به ترتیب هفت و نیم و شش درصد رشد را نشان می دهند که این میزان در سه ماهه نخست امسال نیز تداوم داشته است.

وی ظرفیت های کشاورزی موجود در استان را گوناگون و قابل توجه دانست و ابراز کرد: در صنعت نوغان داری نیز با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت، میزان تولید پیله تر، رکورد ۱۲ سال گذشته را شکست و تکثیر شش برابری نهال توت نیز انجام شد.

این مقام از افزایش تولید در حوزه صنعت گیلان علی رغم تشدید تحریم‌های ظالمانه استکبار ابراز خرسندی کرد و افزود: این استان در تولید روغن نباتی ۳۰ درصد، سیمان ۲۷ درصد و دارو ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته و در محصولات فولادی طی سه ماهه نخست امسال، ۲۵ درصد رشد داشته است.

زارع ،درک بالای مردم، فعالان اقتصادی و کارآفرینان از شرایط کشور و استان را مورد تمجید قرار داد و یاد آور شد: از سال گذشته برای ۱۶۰ واحد، پروانه بهره برداری جدید با حجم سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان صادر شده که رشد دو برابری نسبت به سال ماقبل را نشان می دهد.

وی به تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر بهره گرفتن از بازار قابل توجه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هدایت به سمت تولید کالاهای صادرات محور ،را مورد تاکید و اشاره قرار داد.

به گفته استاندار ،در پنج ماه نخست امسال بنادر انزلی، کاسپین و آستارا بدون وقفه فعال بوده و بالغ بر ۳۶۷ هزار تن صادرات کالا به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۲۸ درصد به لحاظ وزنی و ۳۹ درصد ارزش دلاری است.

زارع” از افزایش ۵۴ درصدی میزان واردات از لحاظ وزنی و چهار درصد به لحاظ دلاری در شرایط تحری خبر داد و با اشاره به ظرفیت گستره بازار هدف اوراسیا و همسایگان شمالی،،اذعان کرد: رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است و باید تلاش ها مضاعف شود.

وی هدف گذاری ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی طی امسال علاوه بر ظرفیت منطقه آزاد انزلی برای واحدهای تولیدی و تجار گیلانی را دست یافتنی ارزیابی کرد.

این مقام، پروژه های بخش صنعت استان را ۱۲ طرح و در بخش کشاورزی را هشت پروژه اعلام و ابراز کرد: این پروژه ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند و انتظار دارم پروژه های بخش گردشگری نیز با همکاری بیشتر بانک ها آماده افتتاح شوند.

زارع ” از اعطای تسهیلات در قالب های مختلف برای تکمیل واحدهای نیمه تمام با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت خبر داد و تصریح کرد:سهم قابل توجهی از تسهیلات محقق شده و در این زمینه همکاری بیشتر بانک ها مورد انتظار است.

وی از این که گیلان جزو استان های موفق در تحقق تعهد اشتغال و ثبت در سامانه رصد است، ابراز خرسندی نمود و به دستگاه های اجرایی تأکید کرد که درخصوص تحقق اشتغال پیگیری لازم را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان به پیگیری های صورت گرفته از طریق وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران درخصوص جبران خسارات برنجکاران نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که با امهال تسهیلات قبلی کشاورزان، اعطای تسهیلات جدید و کمک های بلاعوض؛ گامی در جهت کمک به این تلاش گران برداشته شود.

“زارع” به حمایت های صورت گرفته در راستای تخصیص ۱۰۶ میلیارد تومان به موضوع پسماند و نیروگاه زباله سوز طی سال گذشته و پیشبرد پروژه های استان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: رقم ابلاغی سال جاری نیز نسبت به سال گذشته افزایشی بوده و تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه های پسماند استان ابلاغ شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان، زارع موضوع احیاء تالاب انزلی را نیز برای مردم استان و کشور حیاتی دانست و اذعان کرد: سهم اعتبار اختصاصی، پاسخ گوی اجرای طرح های پیش بینی شده مصوب کارگروه کشوری و استانی این تالاب بین المللی نیست و نیازمند تقویت منابع است.

زارع” با قدردانی از احداث مسکن محرومان در سال گذشته گفت: احداث مسکن برای محرومان با اولویت افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و استمرار آن در سال آینده مورد نیاز جدی است.

لازم به ذکر می باشد در پایان این جلسه تفاهم نامه مشترک احداث دوهزار واحد مسکونی محرومان امضاء و بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری گیلان و بنیاد مسکن تبادل شد.

در این جلسه احمد دنیا مالی ، جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی، سید علی آقازاده دافساری و محمدرضا احمدی سنگری و خلیل بهروزی فر از نماینده شهرستان های استان در مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداختند.

نماینده های حوزه های انتخابیه طوالش،لاهیجان،رودبار،رودسر،صومعه سرا،آستارا و لنگرود در این جلسه حضور نداشتند.

که با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، شماری از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :