کاشف اسرار-معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پیشرفت 32 درصدی مسیر در دست ساخت راه آهن رشت به کاسپین منطقه آزاد انزلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار ،عباس خطیبی ” طی سخنانی نزد معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ،استاندار گیلان و پیمان کاران قطعات 6 و 7 راه آهن رشت به کاسپین منطقه آزاد انزلی در رشت صورت گرفت ، برای اتصال ایستگاه رشت به کاسپین منطقه آزاد انزلی باید مسیر حدود 35 کیلومتری احداث بشود که در قطعات شش و هفت تعریف شده است.

وی طول قطعات شش و هفت را به ترتیب 17 و 18 کیلومتر عنوان کرد و متذکر شد : از 18 کیلومتر قطعه هفت، 9 کیلومتر در محدوده پیربازار و مابقی در منطقه آزاد انزلی تقسیم شده است که به لحاظ حجمی و عملیاتی مشتمل بر دو عملیات خاک ریزی و بتن ریزی است.

به گفته این مسئول،از 1 میلیون و 100 هزار متر مکعب در قطعه شش، 706 هزار متر مکعب انجام شده و حدود 404 هزار متر مکعب باقی مانده مانده است،به طوری که حدود 65 درصد عملیات خاک ریزی انجام شده است.

خطیبی،اضافه کرد : در بخش بتن ریزی حدود 25 هزار متر مکعب انجام شده و 18 هزار متر مکعب باقی مانده است و دارای پیشرفت فیزیکی 58 درصدی است و با توجه به جنس زمین و شرایطی که وجود دارد برای پل ها و تقاطع های خاص نیاز به حفاری شمع دارند که تاکنون در قطعه شش عملیات اجرایی 86 درصد از این شمع ها انجام شده است.

به گفته وی، طول مسیر تملک شده است و تعداد پل های خاص مسیر 9 دستگاه می باشد که تاکنون 5 پل احداث شده و مابقی در دست احداث است و میزان ساخت پل ها دارای پیشرفت فیزیکی 58 درصدی است ،علاوه بر آن قطعه زیر سازی در قطعه شش دارای 77 درصد پیشرفت فیزیکی است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،خاطر نشان کرد : قطعه 7 دارای 18 کیلومتر تعریف شده و مطالعات صورت گرفته حکایت از 910 هزار متر مربع نیاز به خاک ریزی دارد که تاکنون 420 هزار متر مربع انجام شده و حدود 490 هزار متر مربع باقی مانده است.

خطیبی” ،متذکر شد : در بخش بتن ریزی این قطعه 21 هزار و 500 متر مربع پیش بینی شده و تا حال حاضر 5 هزار و 200 متر مربع انجام شده که دارای پیشرفت فیزیکی 24 درصدی است ،این قطعه در بخش شمع ها ، 3 هزار و 841 متر حفاری پیش بینی شده و 1 هزار و 547 متر باقی مانده و 49 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی درباره پل های تعریف شده در این قطعه ، گفت : تعداد 6 پل خاص در نظر گرفته شده است که به صورت 100 درصد تمام نشده است به طوری که 3 پل احداث گردیده و مابقی احداث نشده است و دارای پیشرفت فیزیکی 11درصدی در قطعه شش و 35 درصدی در قطعه هفت است.

این مسئول ،تصریح کرد : زیر سازی قطعات 6 و 7 دارای 95 درصد پیشرفت فیزیکی و پیشرفت کل پروژه 32 درصد است،لکن زیر سازی مسیر بیشتر با هزینه و هزینه سر و کار دارد.

خطیبی با اشاره به آخرین جلسه منعقد شده با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در 11 بهمن ماه جاری،اظهار کرد : از 7 تا 21 بهمن ماه جاری باید حدود 88 هزار متر مربع خاک ریزی صورت می گرفت که حدود 40 هزار متر مربع با 44 درصد پیشرفت فیزیکی در قطعه شش صورت گرفته است.

وی ادامه داد : در بخش بتن ریزی حدود 11 هزار و 318 متر مربع و باید 6 درصد پیشرفت فیزیکی صورت می گرفت ولی 1 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .پیمان کاران بر تعداد دستگاه ها و امکانات افزودند و رشد دارند،ولی چون حجم کار خیلی فشرده است،هر چه قدر تلاش می شود یک فاصله ای تا رقم مورد نظر حادث می شود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها،ابراز کرد : در قطعه هفت ،حدود 27 درصد و 24 هزار متر مربع خاک ریزی صورت گرفته و در بخش بتون ریزی از 3 هزار و 500 متر مربع ،814 متر مربع صورت گرفته و 23 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خطیبی ” ،اذعان کرد : جون در این قطعه حجم کار بیشتر است،از 6 درصد،یک درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است و در این دو محدوده پیمان کاران قول دادند 2 کیلومتر یعنی از کیلومتر 198 تا کیلومتر 200 و هم چنین کیلومتر 204 تا 206 که در مجموع 4 کیلومتر می باشند تا دهم اسفند ماه امسال تحویل خواهند داد تا عملیات رو سازی استارت زده بشود.

وی از وجود 4 مشکل رنج آور در قطعات شش و هفت خبر داد و وجود معارضات زیاد آب ،برق ،گاز و تعدادی املاک در مسیر ساخت،تامین 70 هزار متر مکعب ماسه بادی و عدم وجود مصالح برای یکی از پیمان کاران به نام ” استراتوس” عنوان و تاکید کرد هر چه سریعتر باید این موانع برای رفع عقب ماندگی حل بشود.

این مسئول با تشکر از معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار و هم چنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان برای مساعدت های صورت گرفته به منظور ساخت مسیر راه آهن رشت به کاسپین،تصریح کرد : در مسیر ساخت راه آهن 4 ملک در محدوده کاسپین وجود دارد که باید به جای آنها پل بزرگ ساخته بشود.

خطیبی” ،با اشاره به کارشناسی قیمت املاک مورد نظر برای خریداری توسط شرکت زیر ساخت وزارت راه و شهرسازی و واریز پول در موعد مقرر به صندوق اداره ثبت ،متذکر شد : از دادستان خواهش کردیم املاک مورد نظر خلع ید بشود یا مورد تجدید قیمت گذاری قرار بگیرد.

وی ادامه داد : دادستان به حوزه انتظامی دستور داد،عوامل رفتند و با مردم صحبت کردند و گزارش از سوی پلیس برای دادستان در حال ارسال می باشد و فرآیند آن به مدت 2 هفته به طول کشیده است که در این لحظه معاون رییس جمهوری به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت : ” این کار یک روزه است،فرآیند دو هفته قابل قبول نیست.

علی اکبر اوسط مقدم به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این لحظه طی سخنانی به مذاکره خودش با دادستان اشاره کرد و گفت : طبق مذاکره صورت گرفته قرار است برای املاک موجود مورد نظر ارزیابی مجدد صورت بگیرد .

رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان و مشاور فعلی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور طی سخنانی به اظهارات معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها واکنش نشان داد و گفت : اگر با همین قدرتی که داریم پیش می رویم پروژه راه آهن رشت به انزلی در دهه فجر 1400 به بهره برداری می رسد.

هادی الماسی جیرنده ” با اشاره به اعتبارات تخصیص داده شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور،اعتقاد دارد : ساخت این پروژه دارای مشکل مالی نیست و استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هر چه قدر توان داشته اند،زحمات خود را برای اجرای پروژه کشیده اند.

وی با بیان این که در انتهای پروژه ، رودخانه وحشی ” پیر بازار ” وجود دارد که 2 رودخانه گوهر رود و زرجوب رشت به آن متصل می شود ،از عدم یک عدد شمع پل در این محدوده انتقاد کرد و یاد آور شد : کشور چین 15 روزه هتل می سازد ولی شما نتوانستید طی مدت 3 ماه نتوانستید پل در محدوده رودخانه پیربازار بزنید.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور خطاب به معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها ،متذکر شد : طبق برنامه زمان بندی شده پیمان کاران شرکت زیر ساخت باید اردیبهشت ماه 1400محل ترک بکنند تا عملیات رو سازی باقی مانده انجام بشود.

” الماسی جیرنده ” خطاب به خطیبی، گفت : ” شما ظرف 2 ماه آینده می توانید 6 پل بزنید ؟ پیمان کاران اعلام بکنند چه برنامه ای برای اتمام قسمت های محول شده دارند ؟ این پروژه باید در تابستان سال آینده افتتاح بشود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها در مقام پاسخ به سئوالات مشاور معاون رییس جمهوری ، اظهار کرد : محدوده کاسپین منطقه آزاد انزلی دارای حدود 3 کیلومتر می باشد که تاکنون تثبیت بستر نشده و تثبیت آن فقط با ماسه بادی امکان پذیر است.

خطیبی ” با بیان این که تاکنون ماسه بادی بادی مورد نیاز گمرک و هم چنین سازمان منطقه آزاد انزلی کمک کرده است،خاطر نشان کرد : سازمان منطقه آزاد تاکنون حدود 14 هزار متر مکعب کمک کرده و یک مقدار هم در کارگاه دپو شده بود که به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اعلام سازمان منطقه آزاد انزلی برای اجازه برداشت 10 هزار متر مکعب ماسه بادی از سواحل،میزان ماسه مورد نیاز برای اجرای پروژه راه آهن رشت به کاسپین را حدود 80 هزار متر مکعب عنوان کرد و متذکر شد : از این 80 هزار متر مکعب،10 هزار متر مکعب آن توسط سازمان منطقه آزاد تامین شد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به اظهارات ” هادی الماسی جیرنده ) به عنوان مشاور خودش مبنی بر احتمال افتتاح راه آهن رشت به کاسپین در دهه فجر 1400 به جای فصل بهار سال آینده،تصریح کرد : ” من به عنوان یک شخص عامی کنار دریا که سواحل آن دارای ماسه بادی،به خاطر تامین ماسه کار ساخت راه آهن روی زمین مانده ،سرم به کدام دیوار بزنم؟ به کی گله بکنم ؟

نوبخت حقیقی “با ابراز ناخرسندی و انتقاد شدید، اضافه کرد : ” آخه این یعنی چه به پایان سال رسیده ایم الان دارند به من می گویند ماسه بادی نیاز داریم ؟ این جواب است ؟ این برای مردم جواب است که ده بار در مصاحبه ها به مردم گفتیم آماده می شود .من به اعتبار سخنان شما وعده دادم.مشکل پول هم ندارید،من در مقابل چی گذاشتید که ما به خاطر تامین ماسه بادی مشکل داشته باشیم ؟ من نمی دانم از کی باید گله بکنم؟ این بی عرضگی،سازمان برنامه و بودجه،وزارت راه و شهرسازی و پیمان کاران است که نمی توانند 35 کیلومتر باقی مانده در زمان مقرر به بهره برداری برسانند.

وی با تاکید بر این که مسیر راه آهن رشت به کاسپین منطقه آزاد انزلی برای گیلان، ایران و کشورهای منطقه حائز اهمیت است،خطاب به معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها،متذکر شد : این قدر توانایی نداریم ؟ ” آقای خطیبی” بنده دنبال آن علت می گردم چه علتی باعث شده برای ساخت 35 کیلومتر مسیر راه آهن رشت به کاسپین و انزلی تو کار خودمان مانده ایم>

این مقام خطاب به معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها و هم چنین پیمان کاران قطعات شش و هفت،اظهار کرد : من شما و پیمان کاران می شناسم،این ها افرادی هستند که کارهای بزرگی در کشور انجام داده اند.چه اتفاقی رخ داده برای ساخت 35 کیلومتر مسیر مذکور این جوری بمانیم و جواب نداشته باشیم بدهیم.

نوبخت حقیقی ” در واکنش به اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان مبنی بر تعویق دیدار با دادستان جهت بازدید از رودخانه سیاه درویشان برای اجازه برداشت ماسه ،به دلیل سفر چند روز قبل رییس قوه قضاییه به گیلان،تصریح کرد : ما انتظار داریم وقتی مسئولی می آید موانع کار بر دارد و تسریع بکند ،یعنی منظورتان این است وقتی یک مسئولی آمد،کار متوقف بشود؟

وی با ابراز خرسندی از این که ” تاکنون رییس دادگستری و دادستان بسیار محکم برای کمک به ما دیده شده است و از موارد استثنایی است که قوه قضاییه به دنبال ماست “، به طرح این سئوال پرداخت در طول ده ها و صدها کیلومتر موجود در گیلان برای تامین ماسه بادی باید یک ماه منتظر بمانیم ؟ به کی باید بگوییم ؟ این پروژه از زمان بندی تعیین شده عقب افتاده و باید با تلاش بیشتر در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

این عضو هیات وزیران در واکنش به اظهارات یکی از پیمان کاران مبنی بر تداوم فعالیت ” محمد باقر نوبخت حقیقی ” د ر دولت آینده،با لبخند ،ابراز کرد : ” حداکثر تا 14 مرداد ماه 1400 در هیات دولت فعالیت خواهم کرد و یک روز بعد ازآن نخواهم بود.

” نوبخت حقیقی “بر ضرورت تبدیل شیفت های کاری از یک شیفت به سه شیفت برای اتمام ساخت پروژه مذکور تا بهار 1400 تاکید کرد و سه شیفته کردن فعالیت پیمان کاران یکی از مصوبات این جلسه عنوان و خطاب به استاندار ،تامین مکان اسکان برای فعالیت شیفت های کاری لازم دانست.

وی خطاب به معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها و هم چنین پیمان کاران،گفت : من فقط به اعتماد توانایی که در دوستان وجود دارم،دارم جلسه را ترک می کند ،وگرنه با سخنان ” هادی الماسی جیرنده ” و مهرداد بائوج لاهوتی ” به عنوان مشاوران،ترک جلسه می کردم و باید دل بکنم

معاون رییس جمهور پیگیری مستمر خودش از روند ساخت مسیر راه آهن مذکور را در راستای باز کردن گره ای از مشکلات کشور دانست و یاد آور شد : باید به انتظارات مردم و هم چنین کشورهای همسایه که رهگذرشان از این مسیری که متوقف کرده ایم، می باشد و باید در زمان از قبل تعیین و اعلام شده که بهار 1400 است به مرحله بهره برداری برسد.

نوبخت حقیقی ” در پایان ،ابراز کرد : در تلاش هستیم با یاری پروردگار در بهار سال آینده و قبل از اتمام دوره خدمت دولت دوازدهم این افتخار نصیب مان شود که بتوانیم قطعه قزوین به رشت را به بندر کاسپین وصل نماییم و با تکمیل این مسیر در واقع بتوانیم خلیج فارس را به دریای خزر در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی متصل کنیم.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :