کاشف اسرار-رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت نوبرانه فندق در باغات پایین‌ دست اشکورات شهرستان های رودسر و املش استان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در سال جاری ۵۹ هزار و ۲۰۰ خانوار گیلانی افزون بر ۲۱ هزار تن فندق به ارزش اقتصادی ۱۱۰۰میلیارد تومان از باغات استان برداشت کنند.

به گزارش کاشف اسرار، «مسعود الماسی» با اعلام این خبر، اظهار کرد :برداشت این محصول به زودی در سایر شهرستان های استان گیلان نیز شروع می شود.

وی سطح زیر کشت باغات فندق استان را ۱۹ هزار و ۴۳۶ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود در سال جاری ۵۹ هزار و ۲۰۰ خانوار گیلانی افزون بر ۲۱ هزار تن فندق به ارزش اقتصادی ۱۱۰۰میلیارد تومان از باغات استان برداشت کنند.

این مسئول با اشاره به تعداد ۵۹ هزار و ۲۰۰ بهره بردار فندق در گیلان گفت: برداشت فندق تا مهرماه ادامه دارد،ضمن این که این استان دارای رتبه اول در تولید محصول فندق می باشد محصول این خطه ۸۵ درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

الماسی ، متذکر شد :: در دو ماهه اخیر افزون بر ۴۱۳ هکتار از باغات استان توسعه پیدا کرده است که از طریق تخصیص اعتبارات یارانه نهال با مشارکت باغداران این امر تحقق یافته است.

وی ادامه داد: شهرستان های رودسر، املش، سیاهکل، رودبار، تالش و آستارا مهمترین شهرستان های تولید کننده فندق در استان هستند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ، بر اساس آخرین آمار، ۶ واحد فرآوری و بسته بندی فندق در شهرستان‌های رودسر، املش و سیاهکل وجود دارد و اشکورات رحیم آباد رودسر نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده فندق و به عنوان پایتخت فندق ایران شناخته می‌شود.

الماسی ،خاطر نشان کرد: مدیریت غالب باغات فندق به صورت سنتی است و اغلب درختان به روش چند تنه تربیت می شوند که بایستی با بررسی مناطق مستعد و مناسب توسعه کشت، معرفی ارقام پرمحصول و مناسب منطقه، رعایت فواصل کشت، احداث باغات به روش نوین آبیاری، رعایت اصول باغبانی، آموزش و برنامه های ترویجی در خصوص تغذیه مناسب، باغداران را برای رسیدن به تولید بیشتر تشویق کرد.

وی متذگر شد: تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب گرده دهنده، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری، دور آبیاری مناسب، هرس جهت نور دهی و کاهش تعداد تنه ها، تغذیه و کود دهی مناسب از مهم ترین راه کارهایی است که میتواند در رشد و توسعه این محصول نقش به سزایی داشته باشد.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :