کاشف اسرار-رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برنامه جدید دولت و وزارت جهاد کشاورزی ؛برای توسعه صنعت ابریشم در ایران، و واردات حدود 15 هزار جعبه تخم نوغان ،با اولویت توزیع در این استان ،خبر داد.

علی رضا شعبان نژاد ، امروز در گفتگو با خبرنگار کاشف اسرار درباره آخرین وضعیت صنعت نوغان داری در گیلان،اظهار کرد:یکی از فعالیت هایی که در بخش کشاورزی گیلان در جریان می باشد،صنعت نوغان داری و یا تولید نخ ابریشم است.

وی با اشاره به فعالیت صنعت نوغان داری از قدیم الایام به عنوان یکی از فعالیت های بخش کشاورزی گیلان،خاطر نشان کرد:یکی از مزایای ابریشم در گیلان،این گونه می باشد در زمانی فعالیت آن شروع می ود که زمان بیکاری کشاورزان است.

این مسئول ،ابراز کرد:کشاورزان در زمان بیکاری  که مقارن با ماههای فروردین و اردیبهشت است،این فرصت را دارند تا بتوانند نسبت به تولید ابریشم اقدام کنند و توتستان های گیلان این ظرفیت را دارند.

شعبان نژاد،یکی دیگر از مزایای ابریشم در گیلان را این گونه بیان کرد که تمام اعضای خانواده  در سنین پائین تا مسن،می توانند برای تولید ابریشم همکاری داشته باشند.

وی اعتقاد دارد،ابریشم زمانی به درآمد می رسد که کشاورز دچار بی پولی و یا کم پولی شده و هیچ مزاحمتی برای سایر بخش های کشاورزی استان ندارد.

نماینده عالی وزیر جهاد کشاورزی در گیلان،از تولید 60 درصد ابریشم در این استان خبر داد و افزود:در این راستان مرکز نوغان داری کشور و شرکت ابریشم در گیلان،مستقر است.

شعبان نژاد،از برنامه جدید دولت و وزارت جهاد کشاورزی ؛برای توسعه صنعت ابریشم در ایران، و واردات حدود 15 هزار جعبه تخم نوغان ،با اولویت توزیع در این استان ،خبر داد.

وی این میزان واردات جعبه تخم نوغان را سبب افزایش میزان تولید شده و کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان دانست .

این مسئول به کشاورزان توصیه کرد آمادگی داشته باشند با فرصت فراهم شده برای واردات تخم نوغان،از تخم نوغان داخلی و خارجی در فصل جدید به مراکز خدمات کشاورزی مراجعه و نسبت به تهیه تخم نوغان اقدام کنند.

شعبان نژاد،به تبیین حمایت های دولت برای  حمایت از صنعت نخ ابریشم پرداخت و تصریح کرد:دولت با حمایت هایی که خواهد کرد از واردات بی رویه نخ جلوگیری خواهد شد و تلاش ما این است که نیازهای داخلی با تولید داخلی تامین کنیم.

وی  با اذعان بر این که دولت درصدد واردات تخم نوغان برای افزایش تولید است،اضافه کرد:واردات پیله و نخ ابریشم به جهت حمایت از تولید پیله ابریشم و صنایع مربوطه در دستور کار قرار ندارد و تلاش این است برای حمایت از صنایع به جای نخ ابریشم پیله با تعرفه پائین وارد و توسط صنایع داخلی به نخ تبدیل تا به اشتغال تبدیل بشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد که بسیاری از بذرهای کشاورزی مثل گوجه و خیار از خارج کشور تامین می شود.

شعبان نژاد،اضافه کرد:حتی صنعت طیور هم که این همه گسترده است،بسیاری از زیر ساخت های اصلی آن از خارج تهیه می شود.

وی متذکر شد:واردات تخم نوغان همراه با فن آوری آن خواهد بود و مرکز تحقیقات ابریشم کشور بر این واردات نظارت خواهند کرد .

نماینده عای وزیر کشاورزی در گیلان،یادآور شد: هنوز کشوری که قصد واردات از آن در دستور کار قرارد دارد،قطعی نشده،ولی احتمالا چین خواهد بود که حرف زیادی برای گفتن دارد.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :