کاشف اسرار-رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان گفت: هیچ کشاورزی از فروش زمینش در گیلان سود نمی برد و از کشاورزان می خواهیم منافع آنی را فدای منافع آتی نکنند.

یه گزارش کاشف اسرار،حیدر کامیاب  با بیان اینکه مکانیزاسیون موجب کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی می شود و در استان گیلان برای تحقق این امر به میزان خوبی رسیده ایم، اظهار کرد: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد .

وی متذکر شد : پیش بینی می شود امسال در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان کشت برنج به صورت مکانیزه صورت گیرد و در ۱۸۵ هزار هکتار نیز برداشت برنج با کمباین انجام شود.

این مسئول،افزود: در حال حاضر بیشترین تولید مکانیزه برنج در بین شهرستان های گیلان در شهرستان رضوانشهر انجام می شود.

کامیاب با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور و استان گیلان است، ادامه داد: این شهرستان بالغ بر ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که در ۴۶ هزار هکتار آن تولید برنج به صورت مکانیزه خواهد بود و این عدد بسیار خوبی برای رشت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر درصد مکانیزاسیون برنج گیلان به عدد کنونی نمی رسید حتما برای تامین کارگر موردنیاز برای نشاکاری در مزارع و همچنین دیگر مراحل تولید برنج با مشکل مواجه می شدیم

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان، اذعان کرد : دختران روستایی امروز کمتر حاضر هستند برای کار سخت نشاء کاری وارد شالیزار شوند و فقط در برخی از خانواده های شالیکاران هنوز فرزندان به کشاورزان کمک می کنند.

کامیاب ، تصریح کرد: مکانیزاسیون باعث شده است که جوانان برای تولید برنج انگیزه بیشتری پیدا کنند زیرا ارتقای مکانیزاسیون از سختی و رنج تولید برنج کاسته است.

وی در خصوص بیکار شدن زنان نشاء کار گفت: هر محصولی که به رونق اقتصادی می رسد مشاغل دیگری را نیز رونق می دهد و حال که کشت برنج صرفه اقتصادی بیشتری پیداکرده است زنان نشاکار نیز به دیگر مشاغل چون پرورش گل و گیاه، دامپروری، زنبورداری و… گرایش پیدا کرده اند.

این مسئول ،افزود: همه تلاش ما این است که هزینه تولید برنج و دیگر محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند تا کشاورزان زمین هایشان را برای تامین امنیت غذایی کشور حفظ کنند.

کامیاب ” در پایان، با اشاره به گران شدن روزافزون قیمت زمین گفت: هیچ کشاورزی از فروش زمینش سود نمی برد و از کشاورزان می خواهیم منافع آنی را فدای منافع آتی نکنند.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :