کاشف اسرار-رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين گفت: : يكي از اهداف تشكيل صندوق پيشرفت و عدالت افزايش اختيارات استان و استانداران به منظور تحقق اهداف كلان دولت از جمله رشد اقتصادي است.

به گزارش پایگاه خبری کاشف اسرار به نقل از سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين؛ ابوالفضل ياري گفت: يكي از مهمترين مصوبات مجلس و دولت در لايحه ۱۴۰۱ موضوع تأمين صندوق هاي پيشرفت و عدالت استاني است كه با تغيير ماهيت صندوق كارآفريني اميد انجام خواهد شد.

وی افزود: منابع مالي مورد نياز اين صندوق از محل مازاد درآمدهاي مالياتي، ماليات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از فروش دارايي هاي دولت و حمايت هاي بخش خصوصي و منابع بانكي، تأمين خواهد شد.

این مسئول،تصريح كرد: يكي از اهداف اين صندوق افزايش اختيارات استان و استانداران به منظور اتخاذ تصميمات منطقه اي و بهره گيري از همه ظرفيت هاي استان ها براي توسعه و پيشرفت استان مي باشد.

یاري ادامه داد: منابع حاصل از اين صندوق با تصويب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان و دستورالعمل هايي كه ابلاغ خواهد شد جهت تكميل زير ساخت هاي مولد، حمايت از واحدهاي توليدي، ارائه تسهيلات و طرح هاي اشتغالزايي بويژه در مناطق محروم خواهد بود.

رییس سازمان يكي از موانع پيشبرد پروژه ها در استان ها را تامين منابع مالي از بانكها عنوان كرد، افزود: وجود قوانين داخلي بانكها كه عمدتاً از نهادهاي مركزي آنها ابلاغ و اجرائي مي شود با اهداف و برنامه هاي توسعه استان در يك راستا نبوده و گاهاً در تناقض با يكديگر مي باشند.

یاری ” اضافه كرد: با ايجاد صندوق پيشرفت و عدالت استانها مي توانند اهداف توسعه استان را در حوزه پرداخت تسهيلات و حمايت از واحدهاي توليدي را به صورت كامل تر و دقيق تري پياده سازي و اجرا كرد.

* پيش بيني رشد اقتصادي ۸,۴ درصدي استان قزوين در سال ۱۴۰۱
وی گفت: يكي از سياست هاي دولت در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادي ۸ درصدي خواهد بود كه سهم استان قزوين ۸,۴ درصد در نظر گرفته شده است.

این مسئول، تصريح كرد: با برنامه ريزي هاي انجام شده و با افزايش صادرات، جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي و افزايش بهره وري رشد ۸.۴ درصدي در استان قزوين صورت خواهد گرفت.

یاری ” افزود:  ۴.۵ درصد رشد اقتصادي استان بايد از طريق سرمايه گذاري و ۳.۵ درصد نيز از طريق بهره وري حاصل مي شود.

وي ادامه داد: با سرمايه گذاري ۶۱ هزار ميليارد توماني در استان مي توان رشد اقتصادي ۸,۴ درصدي را محقق كرد.
* اشتغالزايي براي ۲۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۱
رئيس سازمان مديريت وبرنامه ريزي قزوين تصريح كرد: هدف گذاري اشتغال در استان قزوين در سال آينده ۲۵ هزار فرصت شغلي درنظر گرفته شده است كه در همين راستا ، برنامه ريزي هاي لازم جهت تحقق صورت خواهد گرفت.

ياري با اشاره به سامانه رصد استاني اشتغال، تاكيد كرد : در اين سامانه تعداد فرصت هاي اشتغال ايجاد شده در دستگاه هاي اجرائي ثبت و مورد كنترل قرار مي گيرد و چنان چه دستگاهي در اجراي برنامه هاي مربوطه در مقايسه با هدف گذاري ها تاخير داشته باشد، دلايل توجيهي خود را به مقامات ارشد استان ارائه داده و موانع موجود مورد بررسي و حل و فصل قرار مي گيرند. 

وي در رابطه با حمايت دولت از طرح هاي اشتغالزايي گفت: به منظور حمايت و ايجاد فرصت هاي شغلي تسهيلات ويژه اي در قانون بودجه در نظر گرفته شده است كه بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهيلات بند ب تبصره ۱۶ و تسهيلات اشتغال پايدار روستايي و عشايري از مهمترين اين حمايت ها مي باشند.

* سازمان برنامه و بودجه بازوي توانمند دولت در اجراي سياست هاي دولت
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين گفت: يكي از بازوهاي اصلي اجراي سياست‌هاي دولت‌ها، سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان مديريت استان‌ها مي‌باشند.

ياري تصريح كرد: يكي از اقدامات مهم اين سازمان تهيه لوايح بودجه سنواتي و تهيه برنامه هفتم توسعه مي باشد.

وي افزود: در حال حاضر برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت براي اجراي سياست هاي دولت توسط سازمان برنامه و بودجه كشور تهيه شده و در گام بعدي با هدايت و نظارت بر دستگاه هاي اجرايي اين سياست ها را اجرا خواهيم كرد.

این مسئول ،ادامه داد:: يكي ديگر از سياست هاي دولت كه توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين در حال پيگيري است بازگرداني واحدهاي راكد به چرخه توليد مي باشد.

ياري اضافه كرد: در حال حاضر ۶۰۰ واحد صنعتي غيرفعال در استان شناسايي شده كه رفع مشكل آنان در دستور كار سازمان قرار گرفته و از طريق ابزارهاي مختلف از جمله تسهيلات بانكي و يا رفع مشكلات غيرمالي اين واحدها فعال سازي مجدد خواهند شد.

وی گفت: برخي از اين واحدها توسط بانكهاي استان به تملك درآمده و توليد اين واحدها به تعطيلي كشيده شده است و به دنبال بازگرداندن آنها به چرخه توليد هستيم.

* توزيع ۳۵۲۰ ميليارد ريال اعتبارات محروميت زدايي در استان قزوين 
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قزوين گفت: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اعتبارات محروميت زدايي استان قزوين به مبلغ ۳۵۲۰ ميليارد ريال توزيع شده است.

یاری، افزود: اين اعتبارات در بخش هاي بهداشت و درمان، نوسازي و تجهيز مدارس، راه و آب و فاضلاب توزيع شده است.

وي تصريح كرد: پس از توزيع اين اعتبارات و ابلاغ تخصيص آنان اجراي پروژه ها با تعداد و حجم قابل توجهي در سطح استان شروع شده و موجب رضايت و اميدواري بسياري از مناطق محروم استان شد.

این مسئول با اشاره به اهداف تعيين شده دولت در زمينه ي محروميت زدايي و رسيدگي به اقشار كم برخوردار، گفت: در اجراي بند ز تبصره ۸، مناطق محروم در قالب سكونتگاه هاي غير رسمي استخراج و طي هماهنگي به عمل آمده مرحله اول اعتبارات مربوط به مبلغ ۳۷۰ ميليارد ريال در حساب جداگانه اي به پروژه هاي بافت

فرسوده شهرهاي استان اختصاص يافت.

ياري اضافه كرد: اين پروژه ها عمدتاً بدنبال ايجاد تعادل بين بخشهاي مختلف شهر و تأمين زيرساختهاي محلات فقير نشين مي باشند.
* هدف گذاري ۷۰۰ ميليون دلاري صادرات استان قزوين
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي قزوين ،گفت: براي  سال ۱۴۰۱ هدفگذاري صادرات استان را به رقم ۷۰۰ ميليون دلار افزايش داده ايم.

یاری، افزود: در سال ۱۴۰۰ سهم صادرات استان قزوين ۵۰۰ ميليون دلار بوده كه با يك برنامه ريزي مدون و كارشناسي شده آن را به رقم ۷۰۰ ميليون دلار خواهيم رساند.

وي در پایان، اظهار کرد : دست يابي به اين هدف از طريق كار گروه اقتصادي و تعامل با اداره كل گمرك استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگاني مي باشد

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :