کاشف اسرار-استاندار گیلان در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اعلام اینکه آماده همکاری برای گسترش ارتباطات با آذربایجان هستیم، گفت: مناسبات تجاری طرفین از طریق بندر کاسپین با بندر باکو و نیز کشتی‌های رو – رو و واگن‌بر و بهره‌برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین افزایش می یابد.

 به گزارش پایگاه خبری کاشف اسرار، اسدالله عباسی عصر امروز (چهارشنبه) در دیداربا علی علیزاده ، ضمن خوش‌ آمدگویی به او از بابت سفر به گیلان اظهار داشت: وجود پیشینه فرهنگی، مذهبی، تاریخی بین دو کشور، احساس قرابت بین مردمان ایران و آذربایجان ایجاد کرده که در کنار آن؛ مبادلات تجاری می‌تواند استمرار و افزایش داشته باشد.

وی اشتراکات بین دو کشور را در جهت رشد مناسبات بسیار اثرگذار دانست و افزود: در مرز آستارا ظرفیت استفاده حداکثری برای گسترش حجم مبادلات تا هزار کامیون با توسعه پل مرزی وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان به امکان افزایش ارتباطات تجاری از طریق بندر کاسپین با بندر باکو از طریق کشتی‌های رو – رو و واگن‌بر با بهره‌برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین اشاره و خاطرنشان کرد: روند احداث راه‌آهن رشت-آستارا و بهره‌برداری از راه‌آهن آستارا-آستارا نیز تسریع می‌شود تا میزان مبادلات افزایش یابد.

عباسی با اشاره به شکوفایی اقتصاد دو کشور با توسعه ارتباطات دریایی و زمینی گفت: عدم دریافت عوارض از کامیون‌ها باید به‌صورت متقابل باشد تا روند تردد تسریع شود.

وی به علاقه مندی فعالان اقتصادی و تجار گیلانی برای تسهیل و ارتقاء مبادلات اشاره و رفع موانع پیش‌رو را منجر به افزایش ارتباطات عنوان کرد.

این مقام تأکیدات رهبر معظم انقلاب و نگاه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارتباطات تنگاتنگ با همسایگان را یاد آور شد و گفت که آماده هرگونه همکاری برای افزایش این ارتباطات هستیم.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز در این دیدار به بازدید امروز خود از پل مرزی و گمرک، پایانه و راه‌آهن آستارا اشاره و بیان کرد: گیلان به‌ویژه آستارا برای جمهوری آذربایجان نقش اساسی ایفا می‌کند.

علی علیزاده با اشاره به همکاری‌های مشترک با دولت سیزدهم و افزایش ارتباطات دو کشور پس از دیدار دو رئیس‌جمهوری و امضا توافقنامه افزود: با بهره‌برداری از پل ماشین‌رو آستارا در حمل‌ونقل، دو برابر وضعیت کنونی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه علیرغم وجود کرونا مرزها محدود نشد و ترانزیت کالا درحال انجام است، اظهار داشت: در مدت یک‌سال گذشته تجارت بین دو کشور، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

سفیر ،به وجود پتانسیل‌های بالای ارتباطی دو کشور اشاره و خواستار شتاب در تقویت زیرساخت‌ها شد و خاطرنشان کرد: تعیین اولویت ارتباط با همسایگان از سوی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باعث تعمیق و افزایش روابط می‌شود.

علیزاده، همسایگی زمینی و دریایی دو کشور را منجر به گسترش روابط اقتصادی و همچنین مبادلات انرژی بین ایران، آذربایجان و روسیه دانست و گفت: درخصوص پایانه آستارا ، تلاش‌ شده تا در کمیسیون مشترک روند را شتاب ببخشیم.

وی به علاقمندی تاجران دو کشور برای گسترش مبادلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: با افتتاح راه‌آهن رشت-آستارا حجم مبادلات تجاری چند برابر خواهد شد که بسیار اثر بخش است.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :