واکنش وزارت صمت به نامهای درباره فرآیند حذف تدریجی قرعه کشی فروش خودرو / مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند
کاشف اسرار-مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو استناد برخی رسانهها به نامهای درباره فرآیند حذف تدریجی قرعهکشی در فروش خودرو که متأسفانه بدون تشریح کامل آن و با برداشتهای رسانهای ناصواب مبنی بر «استمرار قرعهکشی فروش خودرو» صورت گرفته است، بهمنظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری کاشف اسرار به نقل از شاتا، وزارت صمت از همان ابتدای تصدی سکانداری این وزارتخانه راهبردی از سوی سید رضا فاطمیامین، پیرو دغدغه بهحق مردم، ضمن مخالفت با ادامه روند فعلی قرعهکشی فروش خودرو، اصلاح روند و تلاش برای حذف آن را در دستور کار قرارداد .
بر اساس همین قاعده نیز وزیر صمت «حذف تدریجی قرعهکشی فروش خودرو» را از برنامههای جدی وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون نیز برنامهها در همین مسیر طراحی شده و ایجاد سامانه فروش یک پارچه خودرو نیز بر همین اساس بوده است.
هم چنین در اجرای بند «۵» دستور هشت مادهای رئیسجمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم مبنی بر اینکه در اسرع وقت اصلاح و شفافسازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که میتواند به حذف تدریجی قرعهکشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعهکشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولید کنندگان حداکثر تا تاریخ ۲ اردیبهشتماه امسال، فراهم شود و تمامی خودروسازها از تاریخ ۱۸ اردیبهشتماه، هر گونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعهکشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه تر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.
نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که اکنون تنها برخی خودروسازها آنهم بهصورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعهکشی میکنند که ضمن شفاف شدن روند فروش خودروی آنها، سایر خودرو سازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» میشوند.
بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آنهم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میانمدت و نیازمند برنامه ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگر چه که با توجه به حساس بودن این موضوع برنامه ریزی برای انجام آن در کوتاه ترین زمان مدت، انجام شده است، اما باز هم روندی زمان بر خواهد داشت.
از آن جا که حذف قرعه کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز روند قرعه کشی خودرو اصلاح شده و شفاف تر و عادلانه تر شود، تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به دست خریداران واقعی برسد.
بر این اساس به دستور وزیر صمت مقررشده است فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه کشی در شرکتهای خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یک پارچه خودرو و به صورت شفاف انجام شود.
تأکید میشود افزایش تولید خودرو، راهبرد اصلی وزارت صمت است، اما شفاف سازی عرضه خودرو (چه قرعهکشی و چه غیر قرعه کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودرو سازان آن را انجام دهند. به عبارتی شفاف سازی روند عرضه خودرو موضوع دیگری است که سبب تضییع نشدن حقوق مصرف کننده میشود؛ بنابراین وزارت صمت وظیفه خود میداند نسبت به اجرای عرضه شفاف خودرو اقدام کند.
بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده است در عمل واسطهها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند؛ بنابراین هدف از دستور ابلاغشده به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعهکشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعهکشی بهتدریج حذف خواهد شد.
