کاشف اسرار-مدیر کل منابع طبیعی و آب خیزداری گیلان از افزایش درآمد ۳۰۰میلیارد تومانی حاصل از زراعت چوب در سال گذشته خبر داد.

میر احمد اختری» در نشست هم‌اندیشی راهبری توسعه اقتصادی که در سالن سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان برگزار شد، درباره فواید اقتصادی زراعت چوب در استان گفت: در برنامه ششم توسعه، گیلان به زراعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی مکلف شد، ولی بنا به دلایلی اینکار به تعویق افتاد و اتفاق خاصی در زراعت چوب دراستان صورت نگرفت.

 وی با اشاره به توسعه زراعت چوب از تابستان سال ۱۳۹۹، افزود: زراعت چوب با چهار سال تاخیر در گیلان شروع شد و تا پایان همین سال، هزار و ۸۷۰ هکتار زمین، زیر کشت صنوبر رفت.

این مسئول با اشاره به تحول بودجه ای ناشی از زراعت چوب اضافه کرد:در سال گذشته از طریق زراعت چوب با ۱۳۲ هزار متر مکعب چوب، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه به استان تزریق گردیدو این رقم، یک تحول بودجه‌ای محسوب می‌شود.

 اختری درباره مزیت‌های زراعت چوب گفت: برای گیلان که میراث دار بخش وسیعی از جنگل‌های هیرکانی است، زراعت چوب موجب پیشگیری از دست‌اندازی و قاچاق چوب از جنگل‌های گیلان می‌شود و این زراعت، یکی از مهم ترین مزایای این طرح است.

 وی با بیان اینکه استان گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل دارد که هر هکتار از جنگل حدود ۵.۲ تن اکسیژن تولید می‌کند اذعان کرد: این میزان، مصرف ۱۰ نفر انسان در سال است، بنابراین هزار و ۵۰۰ هزار تن اکسیژن از این میزان جنگل برای ۶ میلیون نفر در سال، تولید می‌شود.

 مدیر کل دیگر مزایای زراعت چوب را ذخیره آبی عنوان کرد و افزود:هر هکتار جنگل ۲ هزار و۵۰۰ متر مکعب آب ذخیره می‌کند و در حال حاضر با توجه به مشکل کم آبی، ۵۶۵ هزار هکتار جنگل استان در سال بیش از هزار و ۴۰۰ میلیون متر مکعب می‌تواند آب ذخیره کند.

 اختری ”  جلوگیری از فرسایش خاک را از فواید دیگر جنگل‌کاری دانست و افزود: متناسب کردن دمای محیط، تنظیم بارندگی‌ها و حاصلخیزی خاک از مزیت‌های دیگر طرح توسعه زراعت چوب است.

 وی خاطرنشان کرد : تامین نیاز چوبی کشور، صرفه‌جویی ارزی، کاهش فشار بر جنگل‌های هیرکانی و ایجاد فرصت شغلی، افزایش فرهنگ درختکاری از دیگر مزایای عنوان شده پیرامون زراعت چوب است که مدیرکل منابع طبیعی بدان اشاره کرد.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :