کاشف اسرار -معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه کشت محصولات کشاورزی بلاعوض به کشاورزان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته بخش کشاورزی یکی از بخش های ویژه بوده و برای آن هدفگذاری های مختلف انجام شده اما برای اینکه هدف گذاری به نتیجه برسد باید چند فاکتور را به صورت منسجم و در قالب یک برنامه جامع داشته باشیم.

وی با بیان فاکتورهای مختلف در این زمینه، افزود: اولین نکته مهم در این رابطه بذر است که باید با کیفیت و عملکرد بالا وجود داشته باشد، پس از بذر نیز عملیات به زراعی، ترویجی و مدیریت درست مزرعه دارای اهمیت است.

قربانی با اشاره به اینکه پوشش دهنده تمام مسایل عنوان شده سیاست های جذاب و تشویقی برای تک تک محصولات کشاورزی است، یادآور شد: در جلسه گذشته شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی عدم تحقق این مسائل مورد تحلیل قرار گرفت و مشاهده شد که در سال های گذشته سطح زیر کشت دانه های روغنی مانند سویا از 126 هزار هکتار به 26 هزار هکتار به رغم تلاش برای قیمت گذاری مناسب کاهشی بوده است؛ همین مساله در کلزا نیز رقم خورده است.

وی با تاکید بر اینکه در عدم دستیابی چند نکته تاثیرگذار است، افزود: اولین مولفه یا فاکتور تاثیر منفی بر سطح زیر کشت و یا عدم دسترسی به اهداف و سیاست هایی بوده که واردات محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی را تقویت می کرده است؛ دانه های روغنی و روغن با شدت بالا و ارزان تر از تولید داخل وارد کشور می‌شد، به طوری که در سال گذشته 600 تا 700 هزار تن افزایش واردات در دانه های روغنی را شاهد بودیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به عدم وجود برنامه جامع با پشتیبانی ترویج کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در چند سال گذشته ترویج بخش کشاورزی ضعیف شد و مروجان در پهنه حضور میدانی و اثرگذار نداشتند تا کشاورزان بتوانند از راهنمایی های آنان استفاده کنند.

وی افزود: ناهماهنگی قیمت محصولات کشاورزی نسبت به محصولات وارداتی و نبود سیاست های حماتی جذاب و تشویقی در عدم دستیابی به اهداف موثر بوده است.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی در پایان به تولیدکنندگان خبر خوش داد و گفت: یارانه کشت محصولات کشاورزی به صورت بلاعوض در هر هکتار پرداخت خواهد شد و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان در جهت تقویت تولید قرار خواهد گرفت.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :