کاشف اسرار -سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی گیلان با اشاره به تعداد بالای دانش آموختگان فاقد تخصص در بین بیکاران افزود: متاسفانه به دلیل فرهنگ مدرک گرایی در جامعه بخش بزرگی از استعدادها و پتانسیل های موجود در بین دانش آموزان در مسیری غیر از آموزش های مهارتی قرار می گیرند در حالی که ورود این افراد به نظام آموزش های مهارتی می تواند تحول بزرگی در پرورش نیروی کار متخصص، اشتغال و کارآفرینی ایجاد کند.

ابراهیم منفرد کازرونی ” در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان، با بیان تاریخچه ای از فعالیت های دانشگاه، توسعه متوازن کیفی و کمی را از اولویت های کاری دانشگاه دانست.

وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان دارای 16 مرکز آموزش علمی کاربردی فعال در شهرستان های رشت، تالش، آستارا، بندرانزلی، لنگرود و رودسر است و در حال حاضر حدود 5 هزار نفر دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه در بیش از 170 رشته آموزشی مشغول به تحصیل می باشند.

این مسئول با اشاره به تعداد بالای دانش آموختگان فاقد تخصص در بین بیکاران افزود: متاسفانه به دلیل فرهنگ مدرک گرایی در جامعه بخش بزرگی از استعدادها و پتانسیل های موجود در بین دانش آموزان در مسیری غیر از آموزش های مهارتی قرار می گیرند در حالی که ورود این افراد به نظام آموزش های مهارتی می تواند تحول بزرگی در پرورش نیروی کار متخصص، اشتغال و کارآفرینی ایجاد نماید. .

منفرد کازرونی ” از دوره های کوتاه مدت شغل محور و استفاده از ظرفیت مدرسان خبره در این آموزش ها، به عنوان یکی از مزیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی نام برد و گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی رشته ها و دوره هایی اجرا می شود که مشابه آن در هیچ دانشگاه دیگری وجود ندارد.

وی با برشمردن برخی از این رشته ها و دوره ها به عنوان تجربیات موفق دانشگاه از جمله رشته ساخت فریم عینک و عدسی در مرکز آموزش علمی کاربردی مجتمع سرزمین میرزای جنگلی و مرکز نوآوری آن بر ضرورت توجه بیشتر به این موضوع تاکید کرد.

سرپرست واحد استانی گیلان با تشریح جایگاه قانونی دانشگاه جامع علمی کاربردی در برنامه توسعه کشور به عنوان یکی از متولیان آموزش های مهارتی در کنار دانشگاه فنی و حرفه ای و وجود ظرفیت های قانونی از جمله در بحث صلاحیت های حرفه ای از حجت الاسلام فلاحتی ” خواست تا با توجه به جایگاه ویژه ائمه جماعات و تریبون های نماز جمعه استان در جهت فرهنگ سازی، تشویق خانواده ها و تغییر دید جامعه نسبت به آموزش های مهارتی دانشگاه را یاری نماید.

امام جمعه رشت در این دیدار با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب، فناوری ‌های دانش بنیان را پشتوانه‌ی رونق تولید و اشتغال در کشور دانست و افزود: مراکز علمی و دانشگاهی باید منشا این تحولات مهم باشند از این رو لازم است تا مسئولان و سیاست گذاران آموزش عالی حمایت از استعداد‌های خلاق و تحول آفرین را در اولویت برنامه های خود قرار دهند. وی تصریح کرد دانشگاه باید کارآفرین و مولد باشد.

رسول فلاحتی ” با نام بردن از سه شرط نیروی کار جوان، امنیت و نداشتن بدهی خارجی برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی گفت: شرط تثبیت جوانی جمعیت در کشور، توجه به مقوله ی فرزند آوری است و دانشگاه ها می‌توانند به عنوان نماد جامعه نخبه کشور که ارتباط ویژه ای با جمعیت جوان کشور دارند در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم افزایش جمعیت، اهتمام ورزند.

وی در تأیید اهمیت آموزش صحیح پس از ذکر حدیثی از امام علی (ع) و برشمردن چند مورد از فعالیت های کارآفرینان نمونه استان، اضافه کرد: داشتن دستان هنرمند برتر از ابزار و وسیله است.

به گفته نماینده ولی فقیه در گیلان ، افراد بسیاری با امکانات محدود به سبب بهره بردن از آموزش های صحیح به موفقیت های بزرگی رسیده اند. دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و از خلاقیت های نسل معاصر بهره ببرد.

فلاحتی ” در پایان ، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی دانش را آمیخته با کار کرده و این یک مطالبه عمومی است.

اشتراک این خبر در :