کاشف اسرار -رییس موسسه تحقیقات برنج کشور، گفت : آخرین ارقام معرفی شده نظیر گیلانه، رش، آنام، تیسا، طلوع، گیلار و کیان است.

به گزارش کاشف اسرار ، مریم حسینی ” در جریان بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و هیات همراه از موسسه تحقیقات برنج کشور،گزارشی از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی موسسه را در بخش‌های به‌نژادی، به‌زراعی، تولید بذر، ذخایر ژنتیکی و هوشمندسازی ارائه کرد.

وی به آخرین ارقام معرفی شده نظیر گیلانه، رش، آنام، تیسا، طلوع، گیلار و کیان اشاره کرده و در مورد خصوصیات هر یک از این ارقام توضیحاتی ارائه دادند و بر فعالیت های به‌نژادی متناسب با نیاز جامعه‌ی شالیکاری و سلیقه کشاورز و مصرف‌کننده تاکید کرد.

به گفته وی ،ضمنا از طرح سازگاری ارقام پر پتانسیل هیبرید برنج که با همکاری معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در دست بررسی است، بازدید شد و در خصوص ارقام هیبرید و خصوصیات آن‌ها و لزوم غربال ارقام زودرس و سازگار متناسب با اقلیم ایران تاکید شد.

این مسئول ، کشت ارقام زودرس جدید و رقم متحمل به خشکی را به‌ عنوان راهکارهای به‌نژادی برای کاهش مصرف آب در شالیزار بیان و اظهار امیدواری کرد که با طرح ارتقای تولید و امنیت غذایی برنج و کشت قراردادی، ضریب نفوذ ارقام جدید اصلاح شده افزایش یافته و شاهد افزایش تولید برنج داخلی در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌ آفرینی مطابق با منویات مقام معظم رهبری باشیم.

حسینی در خصوص راهکارهای به‌زراعی نظیر تنظیم تقویم زراعی، پرورش نشا سالم و قوی، آبیاری تناوبی، کنترل عوامل خسارت‌زا نظیر علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و مدیریت مزرعه در شرایط کم آبی، تغذیه خاک و گیاه و یافته‌های علمی در خصوص مکانیزاسیون برداشت و پس از برداشت توضیحاتی ارائه دادند.

وی گزارشی از روند جمع‌آوری، احیا و ارزیابی ذخایر ژنتیکی نظام شالیزاری، جهش در تولید بذور طبقات پیش‌پایه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده در زراعت برنج ارائه شد و از مزارع مرتبط با ذخائر ژنتیکی و تولید بذر بازدید به عمل آمد.

رئیس موسسه از فعالیت پژوهشی مشترک با پارک علم و فناوری استان گیلان در خصوص اینترنت اشیا و ارزیابی داده‌های دقیق به منظور هوشمندسازی شالیزار نیز گزارشی ارائه دادند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس “امنیت غذایی” را یکی از مسائل جدی دنیای امروز به‌واسطه خشکسالی‌ها و مناقشه‌های منطقه‌ای برشمرد .

محمد جواد عسکری، اظهار داشت: کشاورزی یکی از بخش‌های پُر ظرفیت کشورمان است. ایشان به نقش و اهمیت برنج در سفره مردم تاکید کرده و اظهار امیدواری کردند که با نتایج کاربردی تحقیقات، شاهد افزایش تولید برنج داخلی و تامین آن در کشور باشیم.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :