کاشف اسرار – رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با ابراز خرسندی از این که میزان تولید شلتوک و دانه برنج به سالیان گذشته برگشته است ،پیش بینی کرد که امسال یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک از شالی زارها برداشت و بالغ بر 750 هزار تن برنج تولید بشود که در واقع رکود خوبی است

صالح محمدی ” در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کاشف اسرار درباره تبیین اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی گیلان ، اظهار کرد : این دستگاه اجرایی وظیفه تامین امنیت غذایی و پایداری غذا به عنوان یکی از مولفه های مهمی که در اقتدار کشور در کنار اقتدار نظام ،امنیت غذایی است ، را بر عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد : سال 1401 با توجه به این که سال مهمی که در حوزه تامین آب کشاورزی در گیلان بود ، به دلیل کاهش نزولات و ذخیره پشت سد ، سازمان جهاد کشاورزی استان با دارا بودن 170 ایستگاه پمپاژ ، همه این ایستگاهها را با صرف هزینه 14 میلیارد تومان وارد مدار کرد و هیچ ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی که در قالب چاه استحصال می باشد برای مناطقی که دچار تنش آب وجود داشت ، بدون فعالیت نبود.

این مسئول ، ابراز کرد : به الحمدالله با هماهنگی همه مدیران جهاد کشاورزی 17 شهرستان گیلان و توصیه های فنی که کارشناسان جهاد کشاورزی و تبعیت تولید کنندگان عزیز باعث شد که استان شاهد افزایش محصول بودیم.

محمدی ” ، اضافه کرد : مصرف بهینه آب در دستور کار قرار داشت و هم مصرف بهینه کودهای کشاورزی به ویژه کودهای پایه ای : ” ازته ، فسفاته و پتاسه ” که در حوزه کود ” پتاسه ” در گیلان نسبت به سال گذشته 4 برابر مصرف شد که در واقع یکی از فاکنورهای مهم افزایش تولید را به همراه داشت.

وی متذکر شد : مصرف کود ” پتاسه ” باعث تکمیل دانه بندی و قوسی شدن بافت اسکلرانشیم ” ساقه های برنج جهت جلوگیری از خوابیدگی و ورس می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره مزایای استفاده از کودهای ” پتاسه ” برای تولید محصول برنج ” ، گفت : فعالیت بیوشیمیایی نیتروژن و فسفر را هماهنگ می کند. پتاسیم نقش مهمی در سنتز ، تبدیل و انتقال کربوهیدرات ها به دانه ها دارد و همچنین نقش مهمی در مقاومت در برابر برخی تنش ها مانند خشکسالی ، حشرات و بیماری ها دارد.

محمدی ” با ابراز خرسندی از این که میزان تولید شلتوک و دانه برنج به سالیان گذشته برگشته است ،پیش بینی کرد که امسال یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک از شالی زارها برداشت و بالغ بر 750 هزار تن برنج تولید بشود که در واقع رکود خوبی است.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :