کاشف اسرار – رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد گیلان ، این دانشگاه را متفاوت با سایر دانشگاه دانست و اظهار کرد : امروز دوران مدرک گرایی و داشتن مدرک دانشگاهی برای عموم مردم اهمیت چندانی ندارد ، بلکه اشتغال به کار و مهارت و ایجاد کسب و کار دارای اهمیت است.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار ، ” ابراهیم کازرونی منفرد ” سخنران پیش از خطبه‌ های عبادی و سیاسی نماز جمعه امروز شهر رشت به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها بود ، دانش جویان را آینده سازان این سرزمین دانست.

وی سال روز تاسیس دانشگاه علمی کاربردی را 18 مهر عنوان و این دانشگاه را متفاوت با سایر دانشگاه دانست و اظهار کرد : امروز دوران مدرک گرایی و داشتن مدرک دانشگاهی برای عموم مردم اهمیت چندانی ندارد ، بلکه اشتغال به کار و مهارت و ایجاد کسب و کار دارای اهمیت است.

این مسئول با بیان این که در دنیای امروز ایجاد شغل دیگر وظیفه دولت ها نیست و دولت ها سیاست گذار محیط کسب و کار هستند ، اعتقاد دارد : امروز دوران کار آفرینی افرادی است که بر تکیه به مهارت هایی که دارند ایجاد کسب و کار می کنند.

کازرونی منفرد ” ، خاطر نشان کرد : دانش مندان خوش فکر این سرزمین در دهه 70 شمسی طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت شکل گیری دانشگاه جامع علمی و کاربردی ارائه دادند و این دانشگاه بر اساس مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و جزو دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است.

وی پذیرش دانشجویان در دانشگاه جامع علمی و کاربردی را همانند دانشگاه های سراسری از طریق سازمان سنجش کشور اعلام کرد و یاد آور شد : این دانشگاه بزرگ ترین دانشگاه دولتی و مهارتی کشور که هدف از تاسیس آن : هدایت ، توسعه و پیش برد آموزش های علمی و کاربردی و تربیت نیروی مورد نیاز بازار کار است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد گیلان ، تاکید کرد : این دانشگاه برای رسیدن به این هدف با صنایع ، سازمان ها ، اصناف و تشکل های مختلف موجود در بازار کار ارتباط بسیار نزدیکی دارد و متعاقب این هدف تلاش دارد در دوره کوتاه مدت 2 ساله افراد را تربیت بکند و فارغ التحصیلان دانشگاه به صورت مستقیم وارد بازار کار گردند و نیاز بازار کار برطرف بشود.

کازرونی منفرد ” اعتقاد دارد : این شیوه ضمن این که آموزش های نو ، نافع و پرهیز از زیاده آموزی است ، عرصه تکنسین ماهر و متخصص را به بازار کار سرعت می بخشد .

وی امکان تحصیل در دانشگاه جامع علمی و کاربردی را به صورت مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته عنوان و از مزایای تحصیل در این دانشگاه را شغل محوری ، به روز بودن سر فصل های دروس و پاسخ به نیاز بازار بیان کرد.

این مسئول با بیان این که در سایر دانشگاه ها رشته های تحصیلی بیشتر جنبه عمومی دارد ، افزود : اما در دانشگاه جامع علمی و کاربردی رشته ها متناسب با مشاغل و حرف بوده و واحد استانی گیلان دارای رشته های زیاد و متنوعی است .

به گفته کازرونی منفرد ” در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی گرایش هایی در دانشگاه وجود دارد که مشابه آن در کمتر دانشگاهی دیده می شود. مربیگری در رشته های شنا، فوتبال، غواصی و پرورش اندام و داوری حرفه ای در چند رشته به همراه روانشناسی ورزشی از جمله رشته هایی است که در استان گیلان ارائه می شود.

وی اضافه کرد : همچنین در حوزه فناوری رشته هایی مانند: تولید واقعیت مجازی، دیجیتال مارکتینگ، تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ و چندین عنوان رشته کاربردی دیگر در مراکز آموزش علمی کاربردی استان گیلان ارائه می شود. البته فهرست این رشته ها بسیار طولانی است و از تولید فریم عینک، ساخت عدسی و مکانیک خودرو تا حقوق تجارت بین المللی، سینما، گریم، آشپزی، دوخت و طراحی لباس و عکاسی و پوشاک را در بر می گیرد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد گیلان ، اظهار کرد : برنامه های درسی با توجه به نیاز بخش های صنعت ، کشاورزی ، خدمات و فرهنگ و هنر با همکاری این بخش ها تدوین و دانش جویان پس از گذراندن دوره های علمی و نظری در همین بخش ها مشغول به کار می شود و کار آفرینی می کنند.

کازرونی منفرد ” ، تصریح کرد : در ایام شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل تعطیل و خیلی از مشاغل جدید ایجاد شدند و این نشان داد هر چند برنامه های درسی دانشگاه به تنهایی و به سرعت نمی تواند دانش جو را برای مشاغل جدید آماده بکند اما برنامه های درسی طراحی شده مبتنی بر بازار کار و نیاز بازار این قابلیت را دارد که هم اکنون این روند در دانشگاه علمی و کاربردی در حال انجام است.

وی متذکر شد : در حال حاضر کشورهای دنیا 30 تا 40 درصد ظرفیت آموزش عالی مختص آموزش نخبگانی است و بقیه ظرفیت ها برای آموزش تکنسین و افراد ماهر برای صنعت ، کشاورزی و سایر بخش ها است که متاسفانه ما در ایران از این بخش ها محروم هستیم.

این مسئول ، یاد آور شد : دانشگاه جامع علمی و کاربردی تلاش می کند به سرعت جدی برای جبران این نقیصه بپردازد و تحصیل در این دانشگاه باید به ثروت آفرینی تبدیل بشود ، یعنی دانشجو پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه بتواند شغلی ایجاد بکند.

کازرونی منفرد ” از فعالیت 15 مرکز فعال علمی و کاربردی در گیلان با 116 رشته کاردانی و 159 کد رشته کارشناسی خبر داد که از این تعداد 8 مرکز در شهرستان رشت، دو مرکز در شهرستان بندرانزلی و شهرستان های تالش، رضوانشهر، آستارا، رودسر و لنگرود هر کدام یک مرکز آموزش علمی کاربردی فعال دارند. و ابراز امیدواری کرد فعالیت های دانشگاه بتواند سبب ایجاد گام های بلند در رفع بیکاری و اشتغال زایی بشود.

پایان پیام

اشتراک این خبر در :