کاشف اسرار – معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز این منطقه را معین ارتباط با کشور روسیه دانست و گفت: میز تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا مناطق آزاد هم در منطقه آزاد انزلی واقع شده تا با معافیت‌های گمرکی قانونی و مالیاتی بتواند ترانزیت و تجارت را میان ۲ کشور افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار ، ” امین افقی” صبح امروز طی سخنانی در نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه که در منطقه آزاد انزلی بین مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات تجاری روسیه برگزار شد اضافه کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال ایران در دریای صلح و دوستی است که برای توسعه روابط با کشورهای روسیه و CIS تشکیل شده و از این‌ منطقه به عنوان حلقه اتصال ایران با اقتصاد بین الملل نام برده می شود.

وی با اشاره به ظرفیت لجستیکی و بندری منطقه آزاد انزلی ، متذکر شد : مهمترین محورهای توسعه در این منطقه وجود ۲ بندر مهم ایران یعنی بندر انزلی بعنوان قدیمی‌ترین بندر ایران با سابقه ۳۰۰ ساله و بندر نوین نسل سوم ایران کاسپین است.

عضو سابق هیات مدیره سازمان ،ابراز کرد : روسیه مهمترین شریک تجاری ۲ مجتمع بندر انزلی و کاسپین است و بیش از ۷۵ درصد مبادلات تجاری این بنادر با تجار روسیه انجام می شود.

به گفته افقی ،بنادر کاسپین و انزلی با ۲۱ پست اسکله فعال دارای سیلوی ۲۰۰ هزار تنی ذخیره غلات، ظرفیت ۷۵ هزار تنی مخزن نگهداری روغن خام، ۱۱۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و ۸۰ هکتار انبار رو باز است.

وی ادامه داد: ساخت اسکله رورو توسط سازمان منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و ظرف ماههای آتی پروژه اتصال راه آهن رشت – کاسپین نیز به بهره برداری می رسد.

معاون امور بندری سازمان خواستار ایجاد خطوط لاینر منظم بین کشورهای ایران و روسیه شد و تاکید کرد : باید تهاتر کالا با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی گسترش یابد.

افقی ” ، خاطر نشان کرد : با توجه به تفاهم نامه منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه لوتوس آستاراخان اولین شورای همکاری منطقه آزاد انزلی در ایران و روسیه نیز در این منطقه تشکیل شد و می توانیم در این شورا از ظرفیت سایر مناطق آزاد روسیه استفاده کنیم.

وی پیشنهاد داد: از بزرگترین مرکز نمایشگاهی شمال ایران منطقه آزاد انزلی که ظرفیت برگزاری نمایشگاه تخصصی برای رویدادهای بزرگ را دارد در گسترش تبادلات تجاری ۲ کشور مورد استفاده قرار گیرد.  

این مسئول ،بهره‌ گیری از توان مندی‌های لجستیکی، ترانزیتی، بندری و تجاری کشورهای ایران و روسیه را مهمترین پیشنهاد این نشست عنوان و ذکر کرد: دعوت از سرمایه گذاران کشور روسیه برای سرمایه گذاری در زیرساخت های بندری و لجستیکی منطقه آزاد انزلی هم مورد اقبال است تا این منطقه آزاد به هاب ترانزیت کالاهای روسیه به کشورهای خلیج فارس و آسیایی جنوب شرقی تبدیل شود.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :