کاشف اسرار-یکی از ابنیه‌های تاریخی استان گیلان، حمام تاریخی گلزار رشت است که در سبزه میدان، محله پیر سرا، کنار فروشگاه صابری به شماره پلاک 6 و در نزدیکی خیابان سردار جنگل(سام)، این شهر واقع شده است.

به گزارش کاشف اسرار، سر در حمام تاریخی گلزار متعلق به دوره قاجار برای ارث رسیدن برای آیندگان ما توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به شماره 11148 در یازدهم مهر ماه 1383 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

به دلیل عدم استفاده از حمام تاریخی گلزار رشت، سالیان متمادی  می باشد این بنا به صورت متروکه و خارج از انتفاع باقیمانده است .

از ویژگی‌های مهم این حمام می‌توان به سر در ورودی کاشیکاری شده زیبا متعلق به اواخر دوره قاجار (احمد شاه قاجار) اشاره کرد.

متاسفانه علیرغم انتشار اخبار متعددی طی سالهای 89 تاکنون از وضعیت وخیم حمام گلزار رشت  و بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی گیلان برای مرمت آن که از دلایل عدم ترمیم آن اطلاع نداریم،روز به روز وضعیت این بنا بدتر شده و در آستانه نابودی قرار دارد.

برای اثبات ادعای خویش،می توان به گزارش منتشر شده خبرگزاری ایلنا به ترتیب در اسفند 89 و خرداد ماه 92 اشاره کرد،به طوری که هم اکنون وضعیت فعلی این اثر ملی  بسیار  وخیم  است و هر لحظه امکان ریزش  و نابودی آن وجود دارد.

بخشی از سقف سر در اثر ملی حمام گلزار رشت تخریب شد

عکس حمام درخرداد92

متاسفانه به دلیل بی‌تفاوتی اداره کل میراث فرهنگی گیلان  باعث گردید عوامل شهرداری و آتش نشانی شهر رشت در سال 92برای حفظ جان عابرین پیاده و ساکنین برابر بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، نسبت به تخریب بخشی از سقف سر در این حمام مبادرت ورزند.

به توجه به موارد اشاره شده در این گزارش،اینک از اداره کل میراث فرهنگی گیلان سوال می شود آیا طبق قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور،تهیه واجرای طرح های لازم به منظور حراست،تعمیر،مرمت واحیای آثار،بناها ومجموعه های باارزش فرهنگی وتاریخی نیست؟اگر هست چرا به وظایف قانونی خود به درستی عمل نمی کنید؟!

DSC_0035

حمام  گلزار در اردیبهشت 95  

اگر ملکی که درفهرست آثار تاریخی کشور به ثبت نرسیده بخواهد تخریب بشود، این اداره کل خود رابه آب وآتش می زند که خراب نشود ودرصورت تخریب ادعا می کنید عمدی خراب شده،ولی برای یک بنا ارزش مند تاریخی هم چون سقف حمام تاریخی گلزار رشت چندین سال هست بی توجهی می کند؟

باتوجه به این بنا که یک اثر مهم فرهنگی کلان شهر رشت محسوب می شود ومیراث فرهنگی شامل آثار باقی مانده از گذشتگان است که نشان گر حرکت انسان در طول تاریخ می باشد وبا شناسایی آن زمینه شناخت هویت وخط حرکت فرهنگی او میسر می شود و از این طریق زمینه های عبرت برای انسان فراهم می آید ،اینک از مدیرکل میراث فرهنگی گیلان سوال می شود ،با کدام نگرش حفظ از آثار تاریخی کشور نسبت به مرمت این بنا اقدامی نمی شود؟

در صورت تخریب سقف وسردرب این حمام،جواب گوی دوست داران حفظ ونگهداری این گونه آثار ثبت شده در فهرست ملی کشورچه کسی خواهدبود؟و چگونه به گردشگران داخلی وخارجی اثبات کنیم که شهررشت دارای هویت تاریخی است ؟

اگر مدیر کل بخواهد ادعا بکند که مرمت این بنا در دستور داشته ودارد و برای آن بودجه به ثبت رسیده و مرمت گردیده است،اسناد آن را منتشر کند تا نسبت به منتشر کردن آنها اقدام نمائیم.

مدیرکل در گفتگویی مدعی شده است:”حفظ همه آثار میراث فرهنگی و بناهای تاریخی استان دغدغه این اداره کل است اما اعتبار مرمت محدود است”،حال با توجه به نگزش رضا علیزاده نسبت به حفظ آثار تاریخی و محدودیت اعتبار،چطور طی سنوات گذشته نسبت به مرمت حمام گلزار اقدامی نشده است؟

حمام گلزار اسفند95عکس روز گذشته

در پایان از استاندار گیلان سئوال می شود تاکنون چه دستورات برای حفظ و مرمت این بنای تاریخی صادر کرده است؟اگر صادر کرده اسناد مزبور را برای انتشار در اختیار بگذارد؟

لازم به ذکر می باشد طبق  ماده یک مصوبه شورایعالی اداری در 1377،از جمله وظایف استانداران در قلمرو مأموریت خویش بعنوان نماینده عالی دولت ،مسئولیت اجرای سیاستهای عمومی كشور در ارتباط با وزارتخانه ها، مؤسسات و شركتهای دولتی و سایر دستگاههایی كه به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند. نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروهای انتظامی ، شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود.

پایان پیام

 

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :