کاشف اسرار – مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ، گفت : بنادر انزلی و کاسپین از ظرفیت های این منطقه در صادرات و ترانزیت کالا هستند که با اجرای طرح های توسعه این ظرفیت تا ۲۰ میلیون تن قابل افزایش است.

به گزارش کاشف اسرار ، حجت الله عبد الملکی سه شنبه ۸ آذر ماه در بازدید از زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی با بیان اینکه در چارچوب اقتصاد مقاومتی مسئولیت برونگرایی اقتصاد کشور بر عهده مناطق آزاد است، اظهار داشت: این برونگرایی در مباحث صادرات و ترانزیت متجلی خواهد شد.

وی افزود: بنادر مهمی در بندرانزلی داریم و ظرفیت بسیار خوبی را دارا می باشند که با توسعه ظرفیت ها میزان تخلیه و بارگیری کالا به ۲۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

این مسئول با اشاره به سرعت تکمیل خطوط راه آهن به بنادر انزلی، خاطرنشان کرد: این کار باید سرعت بخشیده شود و کشور روسیه نیز خواستار تکمیل این زیرساخت در کشور ما بوده تا بتوانند بخشی بسیاری از ترانزیت خود را از طریق بندرانزلی و کشور ایران انجام بدهند.

عبد الملکی با بیان اینکه برنامه خوبی برای حمل و نقل ترکیبی داریم، تصریح کرد: با تکمیل زنجیره حمل و نقل ترکیبی و ساخت اسکله های رو رو ریلی و خودرویی گام های بسیار عالی در راستای توسعه اقتصادی استان گیلان و کشور برداشته می شود.

وی با اشاره به تفاهم صورت گرفته بین ایران و روسیه اذعان داشت: تفاهمی بین دو منطقه آزاد انزلی و چابهار با دو منطقه آزاد لوتوس و مسکو روسیه در حال انجام است که اتفاقی کم سابقه را در ماههای آتی رقم می زند که همین راستا هم اکنون تفاهم کلی صورت گرفته و کارهای حقوقی آن در حال انجام است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تقویت سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی بین المللی از طریق مناطق آزاد از اهداف اصلی این مناطق دانست و گفت: برای الحاق طرح توسعه سرزمینی منطقه آزاد انزلی نیز اعلام آمادگی کردیم تا از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی به ویژه آنها که دغدغه صادراتی دارند بهره گرفته شود.

عبد الملکی ” یکی از شاخص های خوب مناطق آزاد را ارزش تولیدات آن به ازای یک متر مربع در آن مناطق بیان کرد و عنوان داشت: در بندرانزلی این مقدار از میانگین کشور بالاتر است و اسقترار تعداد قابل ملاحظه‌ شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در این منطقه از مزیت های ویژه در این بخش محسوب می شود.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :