کاشف اسرار – مدیر کل امور مالیاتی گیلان با تاکید بر ضرورت همکاری با رسانه‌ها برای ارتقاء فرهنگ مالیاتی در استان گفت: تعالی فرهنگ مالیاتی، بدون همکاری با اصحاب رسانه ممکن نیست.
برهانی نیا در دیدار با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گیلان اظهار کرد: مطبوعات و رسانه‌ها همکار سازمان امور مالیاتی هستند و ما اصحاب رسانه و خبرنگاران را در کنار خود به عنوان بخشی از نظام مالیاتی می‌ دانیم.
وی افزود: در سال های گذشته تقریبا تمام بودجه کشور از طریق فروش نفت تامین می شد و کسی به مالیات فکر نمی‌کرد و مبلغی هم که سالیانه از مالیات وصول می‌شد، اهمیت چندانی نداشت.
این مسئول ادامه داد: با توجه به اعمال تحریم‌ها و کاهش فروش نفت و همچنین اهمیت حفظ سرمایه های ملی و هزینه آن برای زیرساختها، اخذ مالیات مورد توجه قرار گرفت و بحث درآمدهای مالیاتی به درستی جانشین فروش نفت گردید؛ چیزی که باید سالها پیش اتفاق می‌افتاد.
برهانی نیا ” بخش بزرگی از عقب‌ماندگی اقتصادی را حاصل فروش بی‌زحمت نفت دانست و گفت: بسیاری از زیر ساخت‌های وصول مالیات به دلیل سهولت دسترسی به درآمدهای نفتی اصلا تدارک دیده نشد و این، سبب عقب‌ ماندگی تاریخی ما در بحث درآمدهای مالیاتی گردید؛ موضوعی که در تمام کشورهای توسعه یافته سالهاست اتفاق ‌افتاده است.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های همیشگی رسانه‌ها و مردم وصول و هزینه ‌کرد عادلانه مالیات است، تصریح کرد: به همین دلیل، نظام حکمرانی کشور به سمت شناخت درآمدهای واقعی و شفاف‌شدن گردشهای مالی افراد حرکت می کند تا مالیات واقعی وصول شود و سیستم به سمت وصول عادلانه برود.
مدیر کل افزود: در کشورهای پیشرفته اعداد و ارقام درآمدها و مالیات متعلقه تا حدود زیادی مشخص است اما در کشور ما به دلیل اینکه شفافیت لازم وجود ندارد، مالیات وصولی با مالیات واقعی که باید وصول شود فاصله زیادی دارد.
برهانی نیا ” توضیح داد: در حال حاضر علیرغم اقداماتی که شامل رصد دستگاه های کارتخوان و حساب بانکی می‌شود، باز هم سهم قشر کارمند و کارگر از درآمدهای مالیاتی کشور بسیار بیشتر از صاحبان مشاغل و بازار است.
وی با بیان اینکه وصول درست مالیات و هزینه‌ کرد صحیح آن دو مقوله‌ای است که باید از هم تفکیک شود، گفت: از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب نزدیک به ۶۷۰ و ۱۲۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداریها و دهیاری های استان واریز شده است تا صرف عمران و آبادانی شهرها و روستاها شود.
این مسئول گفت: اظهارنامه مهم‌ترین سند مالی هر شخص در دنیا است و در کشورهای پیشرفته این کار توسط وکلا و مشاورین متخصص این حوزه انجام می‌شود و آنها در مواقع لزوم، از حق مودی دفاع می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما به علت عدم آگاهی افراد از حقوق و تکالیف قانونی بعضا اشتباهاتی رخ می دهد که کمک به مودی برای ما نیز سخت می شود.
برهانی نیا با قدردانی از اتاقهای اصناف و اتحادیه های استان اظهار کرد: امسال بیش از 100 جلسه آموزشی و توجیهی با اتحادیه‌ها و اصناف برگزار کردیم و پای حرف ایشان نشستیم و شاهد رابطه خوبی بین اداره کل و نمایندگان صاحبان مشاغل برای رسیدن به تفاهمی منطقی در راستای کسب مالیات عادلانه هستیم.
وی در خاتمه ضمن تاکید بر اهمیت مبارزه با فرار مالیاتی گفت: سامانه ارتباط مردمی اداره کل امور مالیاتی استان گیلان با شماره ۱۵۲۶ به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت سؤالات، پیشنهادات و انتقادات شهروندان و همچنین گزارشات فرار مالیاتی و شکایات می باشد.
در ادامه این نشست اعضای هیئت ‌مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان گیلان نیز دیدگاه ها و دغدغه‌های خود را با مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان در میان گذشته و مدیرکل امور مالیاتی استان نیز قول همکاری داد.

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :