مدیر کل شیلات گیلان از آغاز فصل صید ماهیان استخوانی از ۲۰ مهرماه در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی این استان خبر داد و افزود: با پیگیری شیلات استان‌های شمالی پره‌هایی که در تامین مولد و یا تکثیر طبیعی در استخرهای شنی با این سازمان همکاری دارند از امروز فعالیت صیادی را در کرانه خزر آغاز می‌کنند.

به گزارش کاشف اسرار به نقل از ایرنا کوروش خلیلی اظهار کرد: برابر مصوبات کمیته مرکزی مدیریت صید سازمان شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی در استان‌های شمالی از ۲۵ مهرماه آغاز می شود اما با توجه به پیگیری استان‌های شمالی برای ایجاد مکانیزم تشویقی برای پره های صیادی فعال در امر تکثیر طبیعی و یا تامین مولدین از ۲۰ مهرماه فعالیت صید و صیادی را در استان گیلان آغاز کردند.

وی ادامه داد: در این طرح تکثیر طبیعی و تامین مولدین اکثر پره های صیادی استان در حوزه رودسر، زیباکنار و کیاشهر مشارکت داشتند و پنج پره صیادی غرب گیلان هم از ۲۰ شهریور به دریا رفتند.

وی از رشد ۲ درصدی صید کیلکا در نوار ساحلی گیلان نیز خبر داد و افزود: شناورهای کیلکاگیر استان گیلان توانستند ۲ هزار و ۸۰۰ تن ماهی کیلکا صید کنند.

سال گذشته بیش از ۶ هزار تن انواع ماهی استخوانی توسط پره‌های صیادی استان صید شد.

گیلان از کانون های صیادی در شمال کشور است و بیش از چهار هزار صیاد در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره به مدت ۶ ماه در ۳۰۰ کیلومتر آب‌های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه‌های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل می شود و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از تراکتور انجام می شود.

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :