اختصاصی / مدیر کل صمت گیلان : حضور گیلان در بازارهای هدف کشورهای آسیای میانه خیلی موفق نیست
کاشف اسرار – مدیر کل صمت گیلان حضور این استان در بازارهای هدف کشورهای آسیای میانه را خیلی موفق ندانست و اذعان کرد : این ضعف به خود تجار ، امکانات لجستیک در گیلان ، نوسانات ارزی و هم به لحاظ ساختار تجاری که در استان تازه دارد شکل می گیرد ، برمیگردد .
تیمور پور حیدری دیلمی ” در گفتگوی با خبرنگار کاشف اسرار ” به مناسبت فرا رسیدن روز ملی صادرات ” به تبیین ظرفیت های صادراتی ، موانع و مشکلات صادر کنندگان گیلان پرداخت و این روز خجسته را به مردان خط اقتصادی کشور علی الخصوص استان نبریک گفت.
وی با بیان این که گیلان به لحاظ داشتن مزیت های اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت از استان های مهم تلقی می شود ، خاطر نشان کرد : در این استان 49 شرکت صاداراتی وجود دارد که کار صادرات را انجام می دهند و الحمدا… رشد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم .
این مسوول با اعلام صادرات حدود 348 میلیون دلار کالا از گمرکات گیلان و نیز صدور بالغ بر 600 کارت بازرگانی در نیمه اول سال جاری ، ابراز کرد : الحمدالله به لحاظ ظرفیت منطقه ای که در استان به وجود آمده جزو استان هایی هستیم که اگر برنامه ریزی مناسب شکل بگیرد به دلیل واقع شدن در کریدور شمال به جنوب انتظار داریم با برنامه ریزی درست محور صادررات مان ارتقا ببخشیم.
پور حیدری دیلمی ” با بیان این که نقش فرماندهی صادرات بر عهده اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان می باشد ، متذکر شد : یکی از تاکیدات و دستورات استاندار مبنی بر رشد فزاینده صادرات کالاها است و الحمدالله ما توانستیم جایگاه مناسب در کشور به خودمان اختصاص بدهیم .
وی از صادرات بالغ بر 149 میلیون دلار محصولات کشاورزی گیلان طی نیمه اول سال جاری خبر داد و بیشترین حجم محصولات را تره بار ، فلفل و هندوانه و در بخش میوه جات کیوی و چای ذکر کرد و متذکر شد : در اکثر اوقات سیر ، پیاز و میوه های خشک هم صادر می شود ، ضمن این که صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 16 درصدی برخوردار است .
مدیر کل صمت گیلان رشد 16 درصدی را نشان از ظرفیت خوب بخش کشاورزی در حوزه تجارت خارجی دانست و تصریح کرد : ان شاء الله دست اندرکاران حوزه کشاورزی و دستگاه های مرتبط در استان دارند فعالیت می کنند این حوزه ها را بتوانیم ارتقا بدهیم.
پور حیدری دیلمی ” حضور این استان در بازارهای هدف کشورهای آسیای میانه را خیلی موفق ندانست و اذعان کرد : این ضعف به خود تجار ، امکانات لجستیک در گیلان ، نوسانات ارزی و هم به لحاظ ساختار تجاری که در استان تازه دارد شکل می گیرد ، برمیگردد .
وی با اشاره به سفر پنج شنبه هفته گذشته خودش به آستارا در معیت سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان ، از جمله مشکلات تجار این شهرستان را زیر ساختی ، ریلی و راه آهن و سرویس دهی پایانه های صادراتی بیان کرد.
این مسوول ، میزان صادرات به کشورهای اوراسیا ” روسیه ، بلاروس ، قرقیزستان ، قراقستان و ارمنستان ” بالغ بر 218 میلیون دلار اعلام کرد و افزود : 62 درصد از صادرات استان گیلان به کشورهای عضو اوراسیا ، معنا دار و قابل توجه است .
پور حیدری در پایان ، مشوق های در نظر گرفته شده از سوی برای صادر کنندگان را پرداخت هزینه اجاره زمین در نمایشگاه های معتبر بین المللی در بازارهای هدف ، پرداخت کمک هزینه و پذیرش هیات های تجاری ، پرداخت یارانه سود تسهیلات بنگاه های صادرات کننده ، پرداخت کمک هزینه ایجاد ، توسعه و تجهیز زیر ساخت های صادراتی و پرداخت هزینه فرهنگ سازی در حوزه صادرات ، عنوان کرد.
پایان پیام