کاشف اسرار -مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی  درخصوص افزایش محدوده به مخالفتهای صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: هم اینک منطقه آزاد مازندران با سه لکه مجزا با همراهی همه ارکان تصمیم ساز آن استان تصویب شد، اما در منطقه آزاد انزلی با همه ضرورت های علمی، تخصصی و منطقی که در این منطقه وجود دارد این الحاقات تاکنون محقق نشده دلیل آن اختلاف نظرهای درون استانی است.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار ، محمد سجاد سیاه کار زاده ” در گفتگو با  جمعی از اصحاب رسانه های استان گیلان با بیان اینکه ما بین المللی می اندیشم و محلی عمل می‌کنیم، اظهار کرد : از تمام ظرفیت‌ها، فرصت ها و مزیت های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه استانی و ملی بهره می بریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه تجارت، این منطقه به نمایندگی از کل مناطق آزاد کشور تفاهم نامه ای با اتحادیه فناوری ها و لجستیک روسیه امضاء نمود ، خاطر نشان کرد : بر اساس آن اتحادیه کریدورهای شمال-جنوب شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و هند شروع به کار نموده و از ایران منطقه آزاد انزلی معرفی شده است.

این مسئول تصریح کرد: این منطقه آزاد به عنوان حاکمیت وظیفه بازاریابی را برعهده گرفته تا شرایط را برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور از بنادرانزلی و کاسپین فرآهم کند.

سیاه کار زاده با اشاره به اینکه جهت توسعه تجارت به فعالیت های نرم افزاری و زیرساخت های سخت افزاری نیاز است که با بهره برداری از راه آهن رشت- کاسپین این امر به زودی محقق خواهد شد، ابراز کرد: برای اولین بار در کشورمان در طرح ملی اتصال ریل به مجتمع بندر کاسپین از ریل قاشقی استفاده شده که این امر با حمایت سرمایه گذاران منطقه آزاد صورت گرفته و با تمام این پروژه ریل هشت کیلومتر دیگر در بندر کاسپین کامل می شود .

وی در خصوص افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی به مخالفتهای صورت گرفته در این زمینه اشاره و تصریح کرد : هم اینک منطقه آزاد مازندران با سه لکه مجزا با همراهی همه ارکان تصمیم ساز آن استان تصویب شد، اما در منطقه آزاد انزلی با همه ضرورت های علمی، تخصصی و منطقی که در این منطقه وجود دارد این الحاقات تاکنون محقق نشده دلیل آن اختلاف نظرهای درون استانی است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید  بر این که مبحث توسعه منطقه را در حد توان و با جدیت دنبال می کنیم  ، متذکر شد : اما این منطقه زمینی برای واگذاری به سرمایه گذار داخلی و خارجی ندارد .

به گفته سیاه کار زاده ” طبق تدابیری که از سوی برخی از مدیران سازمان اتخاذ شد امسال موفق شدیم 20 واحد غیر فعال را شناسایی و با تعامل به سرمایه گذار جدید واگذار کنیم .

وی خاطر نشان کرد : فارغ از مسائل حاشیه ای بنادر نسل سوم باید فضایی برای توسعه داشته باشند؛ اکنون بندر امیر آباد به علت برخورداری از هزار و 900 هکتار پسکرانه بین بنادر شمالی 57 درصد سهم تجارت را به خود اختصاص داده و این درحالی است که منطقه آزاد انزلی با پنج روستای محدوده تنها 2 هزار و  50 هکتار وسعت دارد و فضایی برای توسعه وجود ندارد.

این مسوول با بیان اینکه این منطقه برای توسعه بیشتر و جذب سرمایه گذار به حمایت همه مسئولان استانی نیاز دارد، اعتقاد دارد : این جاست که باید بین المللی اندیشید و محلی عمل کرد؛ اگر چنین طرح توسعه ای محقق گردد نفع آن برای همه باشد؛ ما برای اوج گرفتن به الزاماتی نیاز داریم این موارد در منطقه آزاد انزلی کامل نیست.

سیاهکار زاده  اضافه کرد: در دنیا 5 هزار و 800 منطقه آزاد وجود دارد که با نگاهی به اساس نامه این مناطق می توان گفت مناطق آزاد خواستگاه و نقاط تلاقی اقتصاد ملی با بین المللی است که در سیاست های بالادستی این موارد درج شده است.

وی یاد آور شد :  یکی از سیاست هایی به دنبال می کنیم توسعه صادرات، واردات کالا، خدمات اساسی، جذب سرمایه گذار خارجی و تسهیل و توسعه تولید در راستای اقتصاد بین الملل است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی  با اشاره به ظرفیت گردشگری این منطقه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان اسفند ماه تعداد ورود گردشگران منطقه آزاد به ۱۲ میلیون خواهد رسید درحالی که سال گذشته این رقم حدود ۱۰ میلیون نفر بوده است.

سیاده کار زاده ” از احداث هشت هکتار پارکینگ در محدوده منطقه متبوع خود خبر داد و افزود: ایجاد پارکینگ به رفع مشکل ترافیکی منطقه کمک می کند و در کنار آن تمهیدات لازم برای حل ترافیک داخل منطقه نیز اندیشیده شده است.

وی رتبه سهولت کسب و کار در منطقه آزاد انزلی را ۹۱ اعلام کرد و گفت: یکی از دلایلی که موجب کاهش سطح رتبه بندی این منطقه باشد شاخص واگذاری زمین است اما منطقه آزاد انزلی در واگذاری انشعابات، برق و گاز توانسته در رتبه بالاتری قرار دارد.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی درباره اشتغال ایجاد شده در این منطقه  ، اذعان کرد: یکی از معضلات واحدهای صنعتی  این منطقه  مشکل کمبود نیروی کار است و مهمترین وظایف ما در حوزه اشتغال پیگیری مطالبات توسعه ای اقتصادی و فعال شدن بندر منطقه خواهد بود.

سیاه کار زاده ” با ابراز خرسندی از این که باعث افتخار است که در استان گیلان فعالیت می کند ، تاکید کرد : در هر مقام و مسئولیتی باید برای پیشرفت آن مناطق تلاش کنیم .

وی به مسائل پیش آمده در زمانی تصدی بر کرسی مدیرعاملی منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: مخالفت های اولیه برای استفاده از ظرفیت های بومی جهت مدیریت این منطقه کاملا به حق بوده و نمایندگان مجلس و رسانه ها به وظیفه خود عمل کردند.

به گفته این مسوول ، اما کشورهای مهاجر پذیر و توسعه یافته دنیا از ظرفیت هایی که در کنار آنها قرار می گیرد برای پیشرفت و توسعه استفاده می کنند مهم این است مسیری که طی می شود درست و صحیح باشد.

لازم به ذکر می باشد اکثریت اصحاب رسانه در این نشست از تعامل و عملکرد ” مهدی کاظمیان ” که حدود 59 ماه مدیریت امور روابط عمومی و بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی را بر عهده دارد ابراز رضایت کردند.

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :