کاشف اسرار – مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه تمامی ارکان کشور برای تقویت و پایداری این سازمان ، تفسیرها و برداشت های ناصواب و تعابیر غلط از ثروتمندبودن و عدم آگاهی و درک از ماموریتها و وظایف ذاتی آن توسط جامعه را نشان از مظلومیت تامین اجتماعی دانست .

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی به دلایلی یک سازمان منحصر به فرد است افزود : تنوع اقشار و گروههای هدف در لایه های مختلف اجتماعی اقتصادی با تحصیلات و موقعیت های گوناگون از کارگر ، راننده ، مهندس ، پزشک ، تکنسین فنی ، کارگر ساختمانی گرفته تا هنرمند ، خبرنگار ، کارآفرین ، بازنشسته ، ازکارافتاده ، بازمانده ، پیر و جوان و کودک و … در گروههای مختلف سنی و همچنین دامنه گسترده دوران خدمت رسانی از قبل از تولد تا پس از مرگ و تعهدات در پرونده هایی با بیش از نیم قرن پرداخت از جمله این ویژگی های خاص میباشد .

این مسوول با تاکید بر این نکته که این سازمان بین النسلی و مشاع بوده و منابع آن از محل وصول حق بیمه توسط کارگران و کارفرمایان تامین شده و در واقع حق الناس است اذعان داشت متاسفانه گردش مالی سازمان به گونه ای است که در اذهان بسیاری افراد تداعی کننده یک مجموعه بسیار ثروتمند بوده و از آن به منزله سازمانی پولدار و متمول یاد میگردد در حالی که در این نگاه به هزینه های مصرفی و تعهدات تامین اجتماعی کمتر توجه میگردد .

مرتضوی سرایی با اشاره به اینکه هر چند معتقدیم ثروت واقعی این سازمان بیش از ۱۶ میلیون نفر بیمه شده اصلی و در واقع نیروهای مولد این جامعه و افزون بر یک میلیون نفر کارفرمای کارآفرین و سرمایه گذار در عرصه های مختلف تولیدی صنعتی و گردانندگان واقعی چرخهای اقتصادی و همچنین بالغ بر چهار میلیون بازنشسته و مستمری بگیر تحت پوشش که گنجینه های خرد و تجربه محسوب میشوند هستند ولی اعداد بزرگ حق بیمه ها و تعهدات صورت گرفته بیشتر از آن سبب تداعی تفسیرهای ناصواب و تعابیر غلط از واقعیت و ماهیت تامین اجتماعی و برداشت های نادرست از کارکردها و ماموریتها و وظایف آن شده است .

وی با بیان اینکه در عرصه بین المللی تامین اجتماعی به عنوان یک نظام با ساختارهای چندوجهی در بخشهای امدادی ، حمایتی ، بیمه ای و در کشورهای توسعه یافته و مترقی در نهایت حوزه رفاه تعریف شده است که بخش بیمه ای تنها یکی از ارکان آن است افزود : در سال ۱۳۳۲ قانون بیمه های اجتماعی به شکل جامع تدوین و اجرایی گردید که ماموریت این مجموعه در نام آن نیز به درستی تبیین تبیین شده و متبلور بود ولی قانون سال ۱۳۵۴ با تغییر نام این مجموعه به سازمان تامین اجتماعی و پس از آن در سال ۱۳۸۳ با تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی مفهوم وسیعتری از این مجموعه در جامع متولد گردید که با واقعیتها و مصادیق تکالیف آن متفاوت بود .

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه امروز نه تنها گروههای مختلف هدف بلکه بسیاری از مدیران و مسئولین و مقامات در بخشهای گوناگون تمام کارکردهای ساختار نظام تامین اجتماعی را به غلط از سازمان تامین اجتماعی که صرفاً عهده دار مسئولیت امور بیمه ای این ساختار است انتظار دارند خاطر نشان کرد : نتیجه این نگاه ناصواب و تسری برخی مسئولیتها به این حوزه سبب ورود بیمه شدگان نسیه ای با سهم کمک دولت که هیچگاه پرداخت نشده و سبب شکل گیری دیون چند صد هزار میلیارد تومانی دولتها در ادوار گوناگون تاکنون گردیده و همچنین پیوستن هزاران نفر نیروهای مولد و توانمند جامعه در سنین پائین ( حتی زیر ۴۰ سال ) به جرگه بازنشستگان در قالب قوانین مختلف شده و کاهش نسبت های پشتیبانی و ناترازی منابع و مصارف را ایجاد نموده است .

مرتضوی سرایی ” با تاکید بر اینکه بسیاری سوء استفاده ها توسط بیمه شدگان و کارفرمایان و مستمری بگیران در قالب بهره برداری از منافذ قوانین وضع شده به شکل من غیر حق نیز در این بین سبب افزایش میزان تعهدات و مصارف و بیشتر برهم خوردن توازن شده ، اظهار داشت تامین اجتماعی سازمانی درآمد هزینه ای است که از محل وصول حق بیمه ها و بدون بودجه دولت اداره میگردد ولی امروز در جامعه بخش عمده ای از مردم به واسطه نوع فرایند اجرایی و نظارتی بر این سازمان توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آنرا دولتی میدانند .

وی با اشاره به اینکه تمامی مسائل اقتصادی اجتماعی با مولفه های سازمان تامین اجتماعی گره خورده و بر یکدیگر تاثیر میگذارند اظهار امیدواری نمود تا تمامی مسئولین و مقامات و شرکای اجتماعی با درک درست شرایط و نقش آفرینی ارزنده در تحقق اهداف و ماموریتهای این مجموعه بزرگ که معیشت و زندگی بخش بزرگی از افراد جامعه به رونق و پویایی و پایداری آن بستگی دارد بتوانند یاریگر این سازمان در شرایط فعلی باشند .

اشتراک این خبر در :