کاشف اسرار-یک شهروند ایرانی و مدیر مسئول پایگاه خبری”کاشف اسرار در سوم اردیبهشت ماه امسال”با سرپرست معاونت برنامه ریزی شهرداری رشت برای در اختیار قرار دادن مکاتبات شخصی،نامه نگاری و در دبیرخانه این نهاد عمومی غیر دولتی ثبت کرد.

به گزارش کاشف اسرار،خلیل اخوان اصغری در این نامه از”حامد اخوان”درخواست ارائه تصاویری از مکاتبات شخصی و موارد مرتبط با موسسه غیر تجاری شفاف خبر دیلم،پایگاه خبری کاشف اسرار و… را طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را کرد و این مقام طبق قانون مذکور موظف بود ظرف ده روز پاسخ بدهد ولی با اعتنایی وی مواجه شد و قانون شکنی کرد.

این بی توجهی مسئول در حالی می باشد طبق قوانین جاری در کشور دسترسی اشخاص به مکاتبات اداری مربوط به خویش طبق بند هجدهم ماده هشتم قانون تخلفات اداری و حتی  اطلاعات غیرشخصی نظیر ضوابط و آیین‌نامه‌ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری که از مصادیق مستثنیات فصل چهارم قانون دسترسی آزاد به اطلاعات نباشد،را دارند.

اخوان،طبق ماده ۱۱ آئین نامه قانون دسترسی آزاد مکلف بود با در نظر گرفتن ماهیت، فوریت و ضرورت اطلاعات درخواستی، در سریع ترین زمان ممکن به ترتیب مقرر در ماده (۲) به درخواست ها پاسخ کتبی دهند، این زمان در هر حال نمی تواند بیش از ده روز کاری باشد.

متاسفانه علی رغم پیگیری های به عمل آمده و گذشت مهلت قانونی ده روزه پاسخی به درخواست داده نشد و “اخوان اصغری”،17 اردیبهشت ماه سال جاری موضوع عدم ابلاغ پاسخ را در دبیرخانه شهرداری ثبت کرد و مستندات موجود است و بی توجهی به قانون قابلیت پیگردد قانونی را دارد.

قانون گذار در این باره در ماده ۲۲ این قانون،تاکید کرده است:

  ارتکاب عمدی اعمال زیر جرم می باشد و مرتکب به پرداخت جزاء نقدی از سیصدهزار (۳۰۰٫۰۰۰) ریال تا یکصدمیلیون (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال با توجه به میزان تأثیر، دفعات ارتکاب جرم و وضعیت وی محکوم خواهد شد:
       الف ـ ممانعت از دسترسی به اطلاعات برخلاف مقررات این قانون.
       ب ـ هر فعل یا ترک فعلی که مانع انجام وظیفه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یا وظیفه اطلاع رسانی مؤسسات عمومی برخلاف مقررات این قانون شود.
       ج ـ امحاء جزئی یا کلی اطلاعات بدون داشتن اختیار قانونی.
       د ـ عدم رعایت مقررات این قانون در خصوص مهلتهای مقرر.
چنانچه هر یک از جرائم یادشده در قوانین دیگر مستلزم مجازات بیشتری باشد همان مجازات اعمال می  شود.

 پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :