کاشف اسرار-مطبوعات به عنوان یکی از ابزارهای مهم توسعه ، نقش بسزایی درشکوفایی فرهنگ جوامع برعهده دارند و تاثیر مهم آن در گسترش آگاهی عمومی و  تبادل افکار و اندیشه ها بر کسی پوشیده نیست .

به گزارش کاشف اسرار،ویژگی های خاص این رسانه باعث گردیده است در این مقطع زمانی بیش از هر زمان دیگر در طول تاریخ کشورمان ، مورد اقبال عمومی قرار بگیرد و بعضا با سایر وسایل ارتباط جمعی به رقابت بپردازد.

افزایش تقاضای اخذ امتیاز نشریات ، خود شاهدی براین مدعاست . لذا ضرورت اطلاع رسانی جامع در خصوص شرایط  و مراحل اخذ امتیاز نشریات و بررسی قوانین و آیین نامه های مربوطه بیش از پیش احساس می گردد .

الکترونیکی شدن فرآیند و تاسیس  سایت جامع رسانه های کشور ،برای اولین بار و در دولت یازدهم و به همت حسین انتظامی به عنوان” معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی”،شروع به کار کرد.

از این رو معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی اقدام به الکترونیکی نمودن فرآیند درخواست مجوز نشریه نموده  و متقاضیان می توانند پس از ثبت اطلاعات و ارسال مدارک به صورت الکترونیکی ، از  نحوه رسیدگی به پرونده خود تاحصول نتیجه از همان طریق مطلع شوند.

این سایت اینترنتی در برگیرنده 8 بخش شامل ؛صفحه نخست،ورود به سامانه،قوانین،فهرست مجوزها،فهرست درخواست ها،اخبار،راهنمای سامانه،درباره ما و تماس با ما و راه اندازی این وب اینترنتی سبب گردیده درخواست های اخذ رسانه شفاف باشد.

بنا به اطلاعات  قابل مشاهده در سامانه یاد شده،اولین متقاضی درخواست رسانه؛سازمان نوسازی شهر تهران به مدیر مسئولی “عبدالله فتح الهی کلانیاکه دفتر مرکزی آن”تهران””در تهران و تاریخ تکمیل مدارک آن 13 اسفند ماه 1393 بوده و این تاریخ تکمیل خلاف ادعای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اعطای مجوز در حدود میانگین سه ماه است.

طبق  این فهرست،هم اکنون هزار و 175 متقاضی در نوبت هیات نظارت بر مطبوعات قرار دارند که تعداد متقاضیان از گیلان  47 نفر می باشد که یکی از متقاضیان “فیروز فاضلی“مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده که متقاضی آن دانشگاه گیلان و به صورت دو فصل نامه است.

از 17 نفر یاد شده؛15 نفر تقاضای پایگاه خبری و مابقی در برگیرنده 12 هفته نامه،7 دو هفته نامه،6 ماهنامه،5 فصل نامه و یک دو فصل نامه می باشد، از سوئی دیگر دبیر هیات نظارت بر مطبوعات مکاتبه با مدیر مسئول را از طریق این سایت انجام نمی دهند و مستلزم  پرداخت هزینه پستی است.

انتظار می رود معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارایه اصل پروانه انتشار و کارت مدیر مسئولی صادره نسبت به تفویض اختیار به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها به غیر از البرز،تهران،قزوین،قم و سمنان اقدام کنند تا سبب آلودگی هوای پایتخت،هزینه های ایاب و ذهاب و غیره نشود.

گفتنی است قبلا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شده است:”همچنین تلاش کردیم تا همه فعالیت‌های این دوره به شکل الکترونیک باشد. برای همین امروز دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه کارها در سامانه الکترونیک انجام می شود”

پایان پیام

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :