کاشف اسرار-رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این که با سیایت های دولت یازدهم افزایش سهم تولید برنج این استان در کشور از 35 به 50 درصد افزایش خواهد یافت،هشدار داد برخی با آبروی ما گیلانیان که بسیار سالم و شرافت مند هستیم،بازی نکنند.

به گزارش خبرنگار کاشف اسرار،علیرضا شعبان نژاد طی سخنانی در مراسم افتتاح اولین بازار برنج محلی در رشت پایتخت برنج ایران،از وجود 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی در گیلان خبر داد و اظهار کرد:238 هزار هکتار از اراضی این استان شالیزاری و حدود 300 هزار کشاورز در این زمین ها و از این راه گذران معاش دارند.

وی خاطر نشان کرد:چیزی در حدود 1 میلیون و 100 تا یک میلیون و 150 هزار تن شلتوک در سال برداشت می شود و گاهآ به 1 میلیون و 200 هزار می رسد و بین 700 تا 750 هزار تن برنج سفید وارد بازار می شود.

این مسئول با ابراز خرسندی از این که شهردار رشت با سلیقه خویش این شهر را به عنوان پایتخت برنج کشور اعلام کرده است،افزود:بیشترین اراضی شالی کاری کشور در شهرستان رشت وجود دارد.

شعبان نژاد با بیان این که 64 هزار هکتاراز اراضی برنج کاری کشور در شهرستان رشت قرار دارد،یاد آور شد: استان گیلان 35 درصد از برنج کشور را تامین می کند .

وی یکی از سیاست های دولت یازدهم را تولید برنج در سایر نقاط کشور تعطیل کند و فقط در استان های گیلان و مازندران کشت بشود،ابراز کرد:سهم تولید برنج گیلان از 35 به 50 درصد افزایش خواهد یافت.

نماینده عالی وزارت جهاد کشاورزی در گیلان،با تاکید بر این که راهی جزء اصلاح ارقام برنج و تغذیه مناسب نداریم،متذکر شد:بر اساس آزمایش های صورت گرفته توسط سازمان استاندارد،دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات برنج کشور؛برنج گیلان سالم ترین برنج دنیا و کشور،است.

شعبان نژاد با تصریح بر این که نمی گوئیم برنج گیلان ارگانیک می باشد،ارگانیک هم داریم ولی برنج سالم است،اذعان کرد:در ابتدای شروع به کار بنده در گیلان،معضل سوزاندن کاه و کلش بسیار زیاد وجود داشت که هم سرمایه و هم سلامت مردم این استان را  که زندگی می کردند،به آتش می زدند.

وی با ابراز خرسندی از تلاش های صورت گرفته معضل آتش زدن کاه و کلش در گیلان به حداقل رسیده است،اعتقاد دارد؛آتش زدن کاه و کلش در سال بیش از 200 میلیارد تومان درآمد کشاورزان این استان خواهد بود که در صنایع دستی و سایر بخش ها کاربرد دارد.

این مسئول ضمن قدر دانی از شهردار  رشت و سایر مسئولین برای راه اندازی این بازار برنج،ابراز امیدواری کرد انشالله یک روزی در گیلان برنج به صورت مستقیم به هم وطنان از سایر نقاط کشور می آیند ؛فروخته بشود که  برنج اصیل و درجه یک را خریداری کنند تا برخی با آبروی ما گیلانیان که بسیار سالم و شرافت مند هستیم،بازی نکنند.

 

پایان پیام

 

Print Friendly, PDF & Email

اشتراک این خبر در :